Wednesday, December 14, 2011

Mengapa Internship Di Sini? - Episod Ke-2 [Team-Work, not Individual-Work]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Kehidupan Pejabat Diteruskan Lagi

"Farul, pernah makan "Lempok" tak?"


"Lempok? tidak pernah dengar pun Kak Ija"


"dia salah satu makanan khas Perak. Dia buat dari durian"


"owh..sama dengan Pengat Durian ka?"


"eh tak..Pengat tu macam bubur..ni macam dodol tapi tak la sekental dodol tu.."


"owh..yang saya tahu Pengat ja Kak Ija"


"ada Kak Ija bawa tu..atas meja depan..cuba la rasa"


Selepas menikmati makanan baru, Lempok bersama ahli-ahli pejabat yang lain...


"Sedap juga Lempok ni Kak Ija..dia fully durian ka?"


"dia ada letak tepung sikit..Kak Ija ada juga bawa buah manggis tu..makan la.."


"kalau di Sabah ada juga hampir sama macam Lempok ni..tapi kami panggil Dempok/Dompok Durian.."

Topik makanan meriuhkan keheningan pagi itu. Begitulah seperti yang saya kongsikan dalam post "Mengapa Internship/Praktikal Di Sini?" episod pertama dalam topik kehidupan di pejabat. Sogokan makanan yang tiada titik noktahnya dari hari ke hari dan dari detik ke detik. Apa yang penting, saya kena banyak riadah atau bersenam untuk mem'barter'kan kalori kepada tenaga dan bukannya menjadi lemak yang membuatkan badan makin membesar (walaupun badan saya semula jadi tidak pandai gemuk juga..huhu). Serangan makanan terus gencar...

"nah Farul..ni Kak Ila ada coklat dari Langkawi..sedap..meh hulur tangan Farul"


"eh..banyaknya Kak Ila.."


"Kak Ila beli banyak..Tak per Farul..makan jer"


Belum sempat serangan pertama ditepis. Serangan bertalu terus menghujani.


"ni Kak Ija pun ada minta Kak Fazilah belikan juga..Cuba coklat ni pula..lain dari Kak Ila punya.."


"owh..terima kasih Kak Ija.."

Saya secara jujur sebenarnya kurang minat untuk makan coklat sebab saya rasa hasil didikan dari Mama saya ketika waktu kecil lagi. Saya tidak digalakkan makan keropok,gula-gula, ais krim, coklat dan yang sama waktu dengannya untuk menjaga kesihatan kami adik-beradik. Kurang minat bukan bermakna tidak makan sama sekali, maksudnya untuk mencari sendiri tu mungkin kurang melainkan dihulurkan coklat seperti disorongkan bantal (Sekadar Perumpamaan). Apapun, terima kasih kepada Mama tersayang di atas penjagaan pemakanan dan kesihatan yang sangat-sangat baik..^.^..

Serangan belum berakhir...

"O ya farul, pandai makan tempoyak tak?"


"tempoyak? yang biasa orang buat tempoyak ikan patin tu kan?"


"a'ah..pakai ikan keli pun beli.."


"owh..boleh la..pernah makan Kak Tsalina"

"ni akak ada bawa tempoyak durian dia ni (ada beberapa bekas kecil yang diisi dengan isi-isi durian)..nanti balik rumah cuba masak"

Perkongsian resepi tempoyak pun diberikan. walaupun pasti ada orang yang sangat gemar memakannya, ada juga yang kurang gemar memakannya. Bagi saya? bak sebuah lagu indonesia, "yang sedang-sedang saja, yang sedang-sedang saja". Boleh-boleh macam tu ja la. Apa yang penting, saya laksanakan amanah untuk memasak tempoyak tersebut kepada semua warga BaTaR (Banglo Tarbiyyah = Rumah Sewa Kami) pada hari itu juga.

Projek 2 Juta

Internship/Praktikal yang disilabuskan dalam struktur kurikulum Universiti Teknologi Petronas (UTP) yang dijadualkan selepas tamat tahun ke-3 semester ke-2 sebelum menyambung kembali tahun pengajian terakhir (Final Year). InsyaAllah. Apa yang "menarik" bagi batch saya untuk internship kali ini adalah, ketetapan untuk setiap pelajar membuat sebuah Projek sepanjang berada dalam latihan industri. Bukan hanya perlu menimba pengalaman dan ilmu dalam bidang pekerjaan, namun perlu memikirkan juga bersama syarikat tempat internship untuk membuat sebuah projek disertakan dengan laporan lengkap yang panjang.

Semoga saya dan kawan-kawan se-batch yang lain mendapat yang terbaik dalam tempat internship masing-masing ya. Projek-projek yang pasti kita semua sibuk menyiapkannya mengisi lembaran-lembaran album kehidupan kita sepanjang tempoh internship. Tajuk-tajuk yang semua hantar kepada Unit Internship juga menggambarkan projek-projek yang sangat menarik dan tertarik yang pasti Daboom.

Bagi saya, alhamdulillah, diberikan sebuah projek yang sangat menarik di bawah lembayung tajuk "Process Enhancement and Continuos Improvement for Blistering Process and Machine". Sebuah projek yang digelayuti 5 core team-mate yang terdiri dari:

1. Process Validation Engineer [Seorang]
2. Mechanical Engineer [2 Orang]
3. Electrical Engineer [1 Orang]
4. Chemical Engineer [Saya seorang]

Inilah team untuk project yang diamanahkan kepada kami. Pensinergian dari pelbagai profesi untuk menghasilkan sesuatu yang lebih baik. Saya dan kawan se-batch sudah pernah melalui satu course yang khusus untuk menggabungkan pelbagai sayap kejuruteraan iaitu Engineering Team Project (ETP). Lebih kurang sama juga bagi saya, KOS yang jauh berbeza. Jika ETP kami dibekali dengan RM200, projek saya kali ini bermain dengan bukan 2 Sen, tapi 2 Juta ringgit. Projek kami bahkan diumumkan dalam perhimpunan mingguan syarikat pada hari isnin oleh General Manager (GM) syarikat ini.

"Kita sedang membuat sebuah projek yang bernilai 2 Juta ringgit untuk meningkatkan lagi kualiti dan produktiviti bahagian blistering kita. Blister Projek adalah salah satu projek yang kita akan teruskan sampai tahun hadapan."

Mendengar pengumuman tersebut membuatkan kami (Blister Team Project) untuk usahakan yang terbaik. Setakat ini sahaja dari segi pengiraan kos juga dah beratus-ratus ribu ringgit dan saya akui, ia memerlukan masa dan tenaga yang bukan sedikit. InsyaAllah setakat ini sudah dalam 60% progressnya. Saya lebih banyak ke arah penggunaan material dan penyesuaian variable dengan material yang digunakan. Suhu dan Tekanan yang berlainan untuk disesuaikan dengan material dan ianya didapati hasil ujian yang bukan sekali, tapi berkali sampai mendapat variable yang paling sesuai.

Bukti keberhasilan adalah dari ujian terhadap produk blister yang terhasil yang diuji melalui Leak Test dan Stability Test produk tersebut. Selama 4 hari berturut-berturut solusi dia GAGAL, setiap hari bukan jam 8.00AM - 5.30AM sahaja, tapi ada yang sampai tengah malam team kami usahakan. Pelbagai masalah yang timbul dengan pelbagai solusi yang dicuba, dengan pendekatan kaedah yang berbeza-beza, kami terus dan terus mencuba. Akhirnya, hari ke-5 dalam fasa percubaan kami menemui sinar harapan dengan kejayaan yang bertubi-tubi.

Sesebuah projek yang pasti bukan hanya ketika fasa percubaan tersebut, fasa persediaan dan pembikinan dia juga sangat-sangat menguras masa dan tenaga. Fasa percubaan sekarang juga masih dengan fasa perbaikan dan pemantauan. Fasa seterusnya yang pasti bahagian pengakhiran lebih kepada uji kaji dan pendokumentasian.

Team-Work, not Individual-Work

Pergerakan dalam team yang pasti bukan pergerakan secara individual kerana kita sedia maklum sesebuah team perlu melakukan team-work (kerja berkumpulan) bukannya individual-work (kerja bersendirian). Sama juga konsep KERJA-SAMA yang pasti definisinya adalah SAMA-SAMA-KERJA..bukannya SENDIRI-KERJA..

Umat Islam zaman sekarang sangat-sangat kurang semangat kerjasama sesama kita. Samada dalam aspek akademik, ekonomi, tarbiyyah dakwah, alam sekitar, politik, kekeluargaan, kejiranan, berbakti sosial dan sebagainya. Sedihnya, yang ramai hanyalah saling membenci, melemahkan bahkan menjatuhkan sesama sendiri.

Tidak kurang juga dengan insan-insan yang pentingkan diri sendiri. Hanya memikirkan dan mengusahakan kebahagiaan diri sendiri. Saudara Islam yang lain mereka langsung tidak ambil peduli, yang penting kekayaan, kemegahan dan kemahsyuran diri sendiri. Tidak pernah terdetik di hati untuk minima mendoakan saudara yang lain apatah lagi untuk membantu dalam bentuk yang lain.

Kerjasama tidak semestinya bergabung dalam pandangan fizikal, tapi penggabungan dalam aspek destinasi yang dituju di akhirnya nanti. Jika ada yang mampu untuk menggabungkan untuk melakukan yang terbaik lagi untuk agama Allah dipersilakan, namun bagi yang memilih untuk fokus dan bersungguh-sungguh dengan cara sendiri pun sangat-sangat dipersilakan. Apa yang penting, KERJASAMA, Kerjasama bagi meninggikan kalimat Illahi di muka bumi Allah ini. Ayuh kita bersungguh-sungguh dalam posisi-posisi kita masing-masing agar mampu mencakupi semua sudut umat Islam kini.

"Wahai orang-orang yang beriman, bersiap siagalah kamu, dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama!"[QS an-Nisa', 4:71]

No comments: