Monday, December 19, 2011

Dirimu Aku Sanjungi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Kealpaan Mengingati Baginda

Alhamdulillah, aktiviti muhasabah cinta kepada Rasulullah mengingatkan dan menyedarkan kembali terhadap seorang insan mulia yang mencintai dan merindui kita, umatnya. Kesibukan dunia serta pengalihan pandangan kepada tokoh-tokoh dan artis-artis zaman sekarang sedikit sebanyak mengelabui mata umat akhir zaman terhadap penghulu umat kita semua, Nabi Muhammad Bin Abdullah SAW.

Cinta dan rindu kepada baginda bukan hanya dibuktikan waktu sambutan maulid Nabi kerana ia bukan cinta bermusim, namun merupakan cinta yang berterusan sepanjang  kehidupan setiap kita. InsyaAllah, saya kongsikan sebuah karya yang saya nukilkan dalam Majalah SINERGI edisi ke-4 buat tatapan semua umat Nabi Muhammad SAW.



Tajuk : Dirimu Aku Sanjungi
Sumber : Majalah SINERGI Edisi Ke-4
Penulis : SaBaHaNmUsLiM





Siapa Idola Hari Ini?

Hari ini, ketika masuk bilik anak kita, adik-beradik kita, kawan kita, bahkan ibu bapa kita, kita bakal melihat poster-poster idola yang ditampal di dinding bilik masing-masing, bahkan ada sehingga menutupi kesemua cat asal dinding tersebut. Yang menyedihkan, idola tersebut semua kearah tujuan dunia semata. Samada, dari medan artis, pelakon, pemain bola sepak atau kartun-kartun yang buruk karakternya. Bahkan, bukan hanya poster dipampang sebagai hiasan, namun sumber cermin kepada diri sendiri agar mengikuti karakter idola tersebut. Hasilnya, lahir generasi yang menjadikan figure yang buruk untuk diteladani.

Begitu juga ketika ditanya mengenai tokoh, "Siapa Bapa Fizik Dunia?" Mereka menjawab, "Albert Enstein." "Siapa pengasas telefon?" Merekapun menjawab, "Alexander Graham Bell". Namun, cuba tanyakan "Siapa sahabat Rasulullah yang digelar Asadullah?", "Siapa yang memberi idea menggali parit ketika Perang Khandaq?", "Siapa pejuang Islam yang menentang rezim Itali yang digelar oleh musuh sebagai The Lion Of Desert?", "Siapa tabi'in yang sanggup berjalan 3 hari hanya untuk mencari satu hadis?", "Siapa ulama' yang ketika dipenjara masih mampu berkarya?" Jika semua pertanyaan mengenai tokoh Islam diutarakan, mungkin 90% generasi Islam hari ini diam tiada idea.

Namun, manusia yang paling utama perlu kita kenali, ketahui, teladani dan ikuti adalah "Bapa Guru" atau "Penghulu Murobbi" yang mengajar, membimbing dan mendakwahi generasi-generasi yang meninggikan agama yang diredhai, baginda Nabi Muhammad SAW. Demi Allah, inilah idola kita semua. Berkat dakwah,  perjuangan dan pengorbanan baginda, kita pada hari ini, mampu menggapai dan merasai nikmat keislaman dan keimanan dalam diri kita.  Wahai Rasulullah dan Kekasih Allah, "Dirimu Aku Sanjungi".

Dakwah Sunnah Besar Rasulullah

Kesempatan kali ini, ingin saya bawakan sunnah yang jarang diketengahkan, sunnah yang merupakan puncak kegemilangan umat, yang menyebarkan ilmu al-Quran dan Hadis, yang menjanjikan status umat terbaik, itulah sunnah berdakwah ke arah kebajikan, dan menentang ke arah kebatilan.

Bila berkata soal dakwah atau jihad. Ada sahaja manusia yang phobia atau allergic terhadap perkataan ini. Inilah kejayaan musuh Islam untuk membuatkan orang Islam sendiri memandang serong terhadap kalimah seruan yang murni. Janganlah kita yang meniup sangkalala yang mendatangkan kiamat pada sunnah berdakwah. Semoga kita jangan terpengaruh dengan perkara ini!

Lebih kurang 1430H yang lalu, dakwah bermula dari Rasulullah yang bersendiri, lalu bercambah bagai cendawan yang tumbuh selepas hujan menyirami. Kita dapat lihat kualiti generasi yang mengikuti Rasulullah dalam segenap kondisi, dan sunnah terbesar terus diwarisi adalah berdakwah mengingatkan kembali manusia kepada illahi.

Ketika Rasulullah mendapat hidayah, baginda tidak hanya duduk berdiam diri, tapi mendakwahi yang lain untuk menyertai, lahirlah para sahabat wa sahabiah. Para sahabat wa sahabiah juga mengikuti Rasulullah dalam segenap kondisi, tidak duduk diam sendiri-sendiri, tidak ingin soleh-solehah sendiri-sendiri, mereka juga bangkit melakukan sunnah berdakwah seperti Rasulullah, mentarbiyyah melahirkan generasi tabi'in dan seterunsya generasi tabi' tabi'in. Dan begitulah seterusnya melahirkan generasi-generasi yang masih ingin meneruskan sunnah dakwah yang murni. Walaupun sudah pasti makin lama makin sedikit. Bahkan orang yang melakukan sunnah ini dianggap pelik. Namun beruntunglah orang-orang yang pelik tersebut. Lets dare to be different.

"Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik."[QS Yusuf,12:108]

Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku. Ramai yang ingin mengikuti Rasulullah, namun memilih mana yang sesuai dan memuaskan diri sendiri. Sedangkan Ibnu Qayyim menyatakan bahawa tidak murni seseorang dikatakan pengikut Nabi Muhammad, selagi mana tidak mendakwahi apa-apa yang didakwahi oleh baginda. Inilah juga yang dikatakan Imam Qurtubi dalam menafsirkan ayat:

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."
 [QS al-Ahzab, 33:21]

Imam Qurtubi meletakkan ingin meneladani Rasulullah harus dalam semua kondisi. Ingin ikuti sunnah berbisnes, namun tidak mahu sunnah tawwadu'. Ingin mengikuti sunnah kahwin lebih dari satu, namun tidak mahu sunnah berlaku adil. Ingin mengikuti sunnah berjanggut, namun tidak mahu sunnah qiamul lail. Ingin mengikuti sunnah menuntut ilmu, namun tidak mahu mengikuti sunnah berdakwah.

Dakwah Ubat Penyakit Umat

Kita jelas ketahui kebatilan yang tersusun akan mampu mengalahkan kebajikan yang tidak tersusun. Namun, jika kita lihat dunia hari ini, kebatilan yang tidak perlu disusun juga sudah mampu mengalahkan kebajikan yang kita usaha menyusunnya. Kita dapat lihat kebatilan seperti isu perzinaan atau pergaulan bebas, pengaruh sesama mereka sudah tidak perlu dipandu dengan tersusun namun sudah mampu menguasai pemikiran kebanyakan manusia dan mengalahkan kebajikan yang ingin disusun melawannya.

 Begitu juga dengan habuan-habuan dunia yang dipraga dan diperjuangkan, semua sudah mampu mengalahkan benteng keimanan individu mahupun berkumpulan. Apa tindakan kita?Adakah kita juga ingin diwarnai kebatilan masyarakat? Atau ingin mewarnai dengan warna kebajikan kepada masyarakat?

"Barangsiapa melihat kemungkaran, hendaklah dia mencegah dengan tanggannya, jika dia tidak mampu, maka dengan lisannya, dan kalau tidak mampu maka dengan hatinya. Ketahuilah itu adalah selemah-lemah iman." [HR Muslim]

Kita mampu lihat tahapan-tahapan kemampuan dalam mencegah kemungkaran yang bermaharajalela. Namun, cuba kita bayangkan, selemah-lemah iman adalah mencegah dengan hatinya, bagaimana pula dengan manusia-manusia yang bukan hanya mencegah perbuatan dengan hatinya, namun dia sendiri yang terjun melakukan kemungkaran tersebut? Dimana garis keimanannya?
Diminta mencegah ikhtilat, namun dia yang mulakan. Diminta jauhi perzinaan, dia yang lakukan. Diminta jaga aurat, dia yang pragakan. Diminta jaga persaudaraan, dia yang merosakkan. Dan banyak lagi perintah daripada Allah kepada kita yang termaktub dalam kitab-Nya, al-Quran, dan ajaran dari Rasulullah melalui sunnahnya. Cuba kita bandingkn amalan kita dengan kandungan kitab Allah dan sunnah Rasulnya, nescaya kita akan dapat tahu bagaimana nasib kita di hadapan Allah kelak jika tidak kita perbaiki.

Hidupkanlah Sunnah Berdakwah

Ayuh hidupkan kembali sunnah dakwah Rasulullah. Ayuh singkap kembali mutiara sunnah yang makin malap dan menghilang ini. Sunnah yang berorientasikn dakwah kepada Allah, berpaksikan sunnah Rasulullah dan bernafaskan agama islam. Semoga apa-apa yang diberikan dan diajarkan Rasulullah kepada kita akan kita lakukan.

“Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah (lakukanlah). Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya.”
 [QS al-Hasyr, 59:7]

Semoga kita bersama-sama melibatkan diri dan membantu menghidupkan sunnah berdakwah  ini. Gerabak dakwah itu melewati semua stesen. Tetapi, ia tidak akan memaksa seseorang untuk menaikinya. Kebanyakan tidak menaikinya kerana merasa tidak layak untuk bersama dakwah, sedangkan gerabak ini hanya tersedia bagi mereka yang merasa tidak sempurna. Walaupun pasti agak berat dalam kondisi hari ini.

Dalam ibadat, memang kita diberi pilihan untuk melakukan sesuai dengan kemampuan diri, namun, mari kita berusaha melakukan sunnah-sunnah Rasulullah semampu dan semaksima yang boleh, bukan melakukan sesikit yang boleh. Sebagai lambang kita bukan menyanjungi dan meninggikan ikon yang lain, selain kepada seorang insan mulia yang kita rindui, iaitu Muhammad Bin Abdullah SAW.

Mulakan dengan mengenali dahulu insan ini, tidak kenal maka tidak sayang, kenali dirinya, hayati perjalanan hidupnya, teladani sunnahnya, kemudian ajarkan pada keluarga, masyarakat dan umat seluruhnya. Semoga sunnah kita hidupkan sebagai lambang cinta kita kepada Rasulullah SAW yang pasti bermuarakan cinta kepada Allah semata. Terimalah SINERGI edisi keempat agar kita mampu mengatakan kepada Rasulullah, “Dirimu Aku Sanjungi”



Ayuh Survey Majalah SINERGI!!!

Ingin Melanggan atau Membeli boleh hubungi saya di fakhrullah90(at)gmai(dot)com atau di +6019-4544871..^.^..

2 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.

Minta izin, saya mahu copy introduction :

Begitu juga ketika ditanya mengenai tokoh, "Siapa Bapa Fizik Dunia?" Mereka menjawab, "Albert Enstein." "Siapa pengasas telefon?" Merekapun menjawab, "Alexander Graham Bell". Namun, cuba tanyakan "Siapa sahabat Rasulullah yang digelar Asadullah?", "Siapa yang memberi idea menggali parit ketika Perang Khandaq?", "Siapa pejuang Islam yang menentang rezim Itali yang digelar oleh musuh sebagai The Lion Of Desert?", "Siapa tabi'in yang sanggup berjalan 3 hari hanya untuk mencari satu hadis?", "Siapa ulama' yang ketika dipenjara masih mampu berkarya?" Jika semua pertanyaan mengenai tokoh Islam diutarakan, mungkin 90% generasi Islam hari ini diam tiada idea.

Namun, manusia yang paling utama perlu kita kenali, ketahui, teladani dan ikuti adalah "Bapa Guru" atau "Penghulu Murobbi" yang mengajar, membimbing dan mendakwahi generasi-generasi yang meninggikan agama yang diredhai, baginda Nabi Muhammad SAW. Demi Allah, inilah idola kita semua. Berkat dakwah, perjuangan dan pengorbanan baginda, kita pada hari ini, mampu menggapai dan merasai nikmat keislaman dan keimanan dalam diri kita. Wahai Rasulullah dan Kekasih Allah, "Dirimu Aku Sanjungi".

May Allah bless you :)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'alaikumsalam wbt,

insyaAllah..dipersilakan..syukran sudi sebarkan..