Sunday, January 22, 2012

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod Ke-16]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM


InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


Sumber Gambar : Designer Synergy Media Sdn. Bhd. -> Freshie



Nasihat Hari Ini : kita perlu tegur sebelum perkara buruk terjadi, kerana jika perkara buruk telah terjadi, teguran sudah tidak berguna lagi. Pastikan menegur kerana mengasihani, bukan kerana ingin memaki.


Nasihat Hari Ini : Bersihkanlah hati dari persepsi-persepsi negatif, sebelum ia makin berakar umbi dan tumbuh subur di hati.


Nasihat Hari Ini : Semakin dakwah luas disebarkan, semakin gencar ia digerakkan, semakin banyak pengorbanan dilakukan, semakin kuat juga ujian keikhlasan. Maka, sentiasalah ingatkan diri dan da'i yang lain untuk sentiasa berterusan mengikhlaskan diri.


Nasihat Hari Ini : Jangan kerana setitik kesalahan teman kita lakukan, habis rosak sebelanga kebaikan yang pernah dia berikan.


Nasihat Hari Ini : Sampai bila kita ingin berterusan dibawah telunjuk musuh Islam? Mari mulakan dari diri sendiri mengikut telunjuk Islam, lalu tunjukkan pula kepada seluruh umat Islam.


Nasihat Hari Ini : Mungkin jasad-jasad umat Islam ada yang berjauhan, ada yang berkeseorangan, dengan kondisi yang berlainan. Tapi hati-hati kami akan tetap dalam kebersamaan, kerana kami ada keyakinan yang sama untuk diperjuangkan, yang tidak akan mampu direnggangkan apatah lagi diuraikan. Ayuh Umat Islam kita kuatkan dan ketatkan tali persaudaraan.


Nasihat Hari Ini : Kami tidak terlalu kisah menghina diri-diri kami, namun jangan berani menghina agama kami. Ayuh umat Islam jadilah umat yang berani.


Nasihat Hari Ini : Cinta kepada Allah adalah kata kerja yang perlu digerakkan dengan amalan, bukan hanya kata nama yang hanya didiamkan dalam fikiran.


Nasihat Hari Ini : Kezuhudan dan kesederhanaan hanya berkesan bila dipraktikkan, bukan hanya diteoritikan. Namun ramai tidak mampu lakukan.


Nasihat Hari Ini : Jangan biarkan musuh Islam menggunakan teknologi & media untuk membantai kita, menghempas kita dan mengalahkan kita. Ayuh umat Islam kuasailah senjata media dan teknologi sebagai salah satu peperangan zaman sekarang.


Nasihat Hari Ini : Jangan sering mengatakan orang lain sedangkan kita hanya tahu sedikit mengenai mereka, kerana terkadang kita hanya nampak hujung batang pemegang, lalu terus mengatakan ia adalah penyapu buruk tanpa melihat keseluruhannya.


Nasihat Hari Ini : Jangan malu untuk mendekatkan diri kepada Allah, tapi malulah untuk makin jauh dari Allah..Malu jangan diletakkan di tempat yang salah..InsyaAllah..


Nasihat Hari Ini : Seniority tidak bermakna kita boleh tinggi diri, bangga diri dan boleh membuli kerana Allah membenci manusia yang ada kesombongan di hati.

6 comments:

Fatin Nur Nabilah Roslan said...

As'salamualaikum , izinkn sya share . terma kasih .

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Bella -> wa'alaikumsalam wbt, insyaAllah..silakan..

Unknown said...

assalamualikum..saya ambil kamu punya nasihat..untuk saya titipkan setiap hari..

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'alaikumsalam wbt, insyaallah silakan..syukran..

Anonymous said...

sy mohon share yer ~mimie~

Fakhrullah Bin Mawardi said...

silakan mimie..terima kasih..