Sunday, April 28, 2013

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod 21]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


Sumber Gambar : Freshie (Graphic Designer Synergy Media Sdn. Bhd.)






Nasihat Hari Ini : Mencintai seseorang akan membuatkan kita sanggup berkorban untuknya dan tidak akan pernah menyakiti hatinya. Mencintai Allah sepatutnya lebih sanggup kita berkorban melaksanakan semua perintahnya dan jangan sesekali berani menyakiti-Nya dengan melanggar larangan-Nya. Ayuh buktikan cinta kita kepada-Nya.


Nasihat Hari Ini : Nikmat disedari dan disyukuri ketika telah hilang dari sisi, semoga kita perbaiki perkara ini agar tidak menyesal di kemudian hari.

Nasihat Hari Ini : Tidak ramai ketika diuji kemiskinan tapi tetap bersyukur dengan apa yang tersedia. Lebih teruk lagi ketika diuji dengan kecukupan bahkan kemewahan namun tetap tidak bersyukur dengan apa yang ada.

Nasihat Hari Ini : Don't just plan the work, but not work the plan. Jangan hanya merancang kerja, tapi tak kerjakan rancangan tersebut. Lets plan the work and work the plan. Mari merancang kerja kita, dan kita mengerjakan rancangan kita.

Nasihat Hari Ini : Bagai ikan pulang ke lubuk, begitu juga manusia akan pulang ke kubur, ikan pulang membawa bekalan, semoga bekalan juga kita dipersiapkan.

Nasihat Hari Ini : Al-quran bukan makmum, tapi adalah imam.

Nasihat Hari Ini : Al-quran bukan sekadar perlu diterjemah kepada banyak bahasa, tapi perlu diterjemah kepada amal perbuatan.

Nasihat Hari Ini : Carilah pertemuan-pertemuan yang mampu menaikkan semangat kita untuk berjihad dalam jalan kebaikan, bukan pertemuan-pertemuan yang mengobarkan semangat kita untuk berjahat di jalan kebatilan.

Nasihat Hari Ini : Memang ramai umat Islam, tapi tak ramai yang faham islam dan tak ramai yang mengamalkan islam. Semoga kita perbaiki islam dalam diri dan umat islam yang lain.

Nasihat Hari Ini : Ada yang mempunyai kemahuan tapi tiada kemampuan untuk melakukan kebaikan, namun yang lebih teruk adalah yang mempunyai kemampuan tapi tiada kemahuan untuk melaksanakan kebaikan. Ayuh tingkatkan kemahuan dan kemampuan kita dalam berbuat kebaikan.

Nasihat Hari Ini : HALAL itu jauh lebih baik dari yang HARAM & PAHALA itu jauh lebih baik dari DOSA. Kita tahu hakikat ini tapi mengapa tidak kita peduli?

Nasihat Hari Ini : Kekuatan berada di jalan kebaikan bukan hanya dilihat dengan kekuatan fizikal atau kekuatan akal tapi kekuatan hati di dalam dada.

No comments: