Tuesday, December 7, 2010

Hari Bersama Lapisan Masyarakt 6 - Masing-masing Dengan Tujuan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM



"Syukran akh tolong hantar ana. Doakan ana ya akh.."Saya sampaikan ucapan terima kasih kepada Akh Zikri atas kesudian beliau menghantar saya ke KTM Batu Gajah.

"afwan akh..doakan ana juga akh..agar ana terus tabah di dakwah ni..maklumlah, anak juga salah satu ujian dalam dakwah.."Akh Zikri juga memohon nasihat. Inilah yang dianjurkan ketika kita akan berpisah. Saling memohon didoakan serta saling mohon dinasihati.

"insyaAllah akh..anak adalah nikmat dari Allah..makin ditambah nikmat, kita patut makin bersyukur akh..buktikan rasa syukur kita pada Allah.."

"insyaAllah akh..subhanallah..hati-hati jalan.."

Ucapan salam serta pelukan ukhuwah mengakhiri pertemuan kedua ikhwah tersebut. Waktu menunjukkan tepat 9.00AM. Tren bergerak jam 9.29AM. Saya manfaatkan masa untuk menikmati sarapan di kiosk yang terdapat di sana. Kemudian bersedia di bahagian menunggu ketibaan tren. Tiba-tiba..

Ketika saya menoleh ke belakang, saya terlihat wanita yang saya kenali dan kelihatan dia terus cuba menyembunyikan wajahnya dan terus memaling ke belakang. Di sebelahnya ada seorang lelaki yang saya tidak kenali. Dalam hatiku menolog:

"astaghfirullah..setahu saya dia jenis wanita yang menjaga benda2 ni..abang dia kot.."

Saya hanya terus memalingkan wajah dan tidak mengendahkan wanita tersebut yang merupakan satu batch dengan saya di UTP.

Tren berhenti tepat dihadapan saya. Koc Berlabel 'X2' saya masuki. Mencari tempat duduk 11C. Kelihatan di sebelah ada makcik bakal menjadi teman tempat duduk di sebelah saya. Bersyukur dapat makcik walaupun wanita berbanding mendapat yang lebih payah bagi menjaga hati, wanita muda.

Beg pakaian saya letak bahagian atas tempat simpanan barang, kemudian beg galas bahagian bawah kaki saya. Saya perhatikan kesemua tempat duduk penuh diisi lautan manusia. Hari ini ramai juga yang bercuti sempena ma'al hijrah pada esok harinya. Teringat mesej dari seorang ikhwah:

"boleh pulak tempat kerja cuti rupenye arini..kalo tau duk rumah jer dr smlm..=p"

Kesian si dia...

Berbalik ke dalam tren.

"Assalamu'alaikum makcik.."Wajah kelihatan dalam 40-50 tahun.

"Wa'alaikumsalam.."

Itu sahaja sekadar salam dan senyuman dari saya.

"Adik mau ke mane?"Makcik menyapa.

"Saya mau ke KL makcik.."

"Owh..buat ape disana?"

"saya dah bercuti..mau balik sabah makcik.."

"owh..masih belajar la ni..dimana dik?"

"di UTP makcik.."

"owh..makcik orang Tronoh..Sabah sebelah mana?"

"Kota Kinabalu.."

"Anak makcik ada disana. Dia kerja di KK juga..Makcik hampir setiap tahun pergi sana. Awal tahun dan hujung tahun. Anak makcik bawa jalan-jalan di sana..tahun lepas baru pergi.."

"owh..sudah berapa tahun anak makcik kerja di sana?"

"baru 2 tahun..alhamdulillah..makcik suka di Sabah..Kalau mau g makan tu, pergi di pasar malam di KK tu..makanan laut dia murah-murah..hari tu kami ambil ketam, sotong, ikan dan lain2..tapi semua tidak sampai RM50 pun.."

"owh..sabah memang murah makanan laut dia makcik..cuma ada satu jenis ikan di sabah susah mau dapat, pastu orang sabah ramai juga tidak makan..saya pun makan pertama kali di perak ni.."

"ikan keli kan..anak makcik pun ada bagitau yang orang sabah ni tak makan ikan keli sangat..di sana pun susah mau jumpa.."

"iya..ikan keli..sana kalau ada pun mahal makcik..hari tu saya jumpa..RM18 sekilo..di sini baru dekat RM5 ja sekilo..saya rasa isi dia manis dan lembut juga..kalau goreng tu sekali tulang boleh makan.."

"mahal juga di sana kan..satu lagi, makcik hari tu pergi ke Kundasang..punye murah sayur di sana..banyak macam ni (sambil menunjukkan contoh memegang satu ikat sayur) baru berapa..di sini, sikit macam ni (sambil contoh) pun sudah RM1."

"Owh..makcik pernah g kundasang juga..sayur sana segar-segar makcik.."

"anak makcik bawa keliling dah di Sabah. Sudah pergi Sandakan juga. Cuma area2 ke arah Labuan tu belum lagi.."

"owh..insyaAllah..anak makcik ada kereta ka di sana?"

"ada..senang sikit nak berjalan..kami haritu naik kereta juge.."

"owh..betul tu makcik.."

"Adik KK sebelah mana?"

"Saya di Putatan makcik.."

"owh..anak makcik pun pernah sewa rumah di Putatan..dekat dengan AirPort kan?"

"iya..senang lah kalau dekat AirPort..makcik ada berapa orang anak?"

"makcik ada 3..sorang kerja di KL, pastu yang di sabah..satu lagi di tronoh ja kerja.."

"owh..makcik masih bekerja?"

"makcik dah bersare..baru juge...suami makcik pun dah bersare..tapi baru meninggal dunie.."

"innalillahi wainnailahihi roji'un..maaf makcik.."

"tak per.."

"anak-anak ja la harapan kite kan makcik?"

"iya la..makcik dulu kerja jururawat..hari tu ada kawan ajak kerje balik, tapi makcik cakap dah dekat 32 tahun dah kerje..sekarang mau fokus ibadah.."

"alhamdulillah..insyaAllah makcik.."

Perbualan terhenti seketika. Pekerja Tren ingin melihat tiket. Kemudian lubang ditebuk menandakan tiket sudah diguna. Perbualan kami terhenti buat beberapa ketika.

Tren berhenti di pelbagai stesen. Ibarat sesiapa yang ingin menapaki jalan dakwah ini, kita akan lihat seperti persinggahan tren ini, tidak semua memiliki tujuan atau niat yang sama, ada yang turun di pertengahan jalan, ada yang kehabisan bekalan sehingga memutuskan untuk berjalan sendiri, ada yang merasa kecewa dengan penumpang lainnya, ada yang tidak suka dengan drivernya..dan beribu lagi alasan dalam landasan dakwah ini.


*******************

Kelihatan makcik tersebut mengeluarkan buku bacaannya. Saya yang ketika itu sedang membaca buku 'Taujih Ruhiyyah jilid II- Abdul Hamid Al-Bilali" melirik mata ekor melihat buku apa yang dibaca..dalam buku tersebut terdapat ayat-ayat al-Quran..Dalam hatiku hanya mengucapkan hamdalah dan meneruskan pembacaan saya.

Saya terkesan dengan kata-kata pembukaan dari penerbit:

"Tiba-tiba ada perubahan besar di ruhiyyah (spritual) kita. Ya, shalat kita tidak khusyuk. Gairah qiyamul lail melemah sedikit demi sedikit atau hilang total. Semangat membaca al-Quran atau merenungkannya menurun. Ambisi kita pada dunia meluap-luap. Kita tidak ingat lagi kepada kematian, bahkan tampil dingin dan "biasa-biasa" saja saat mendengar, atau melihat langsung kematian seseorang, atau melewati kuburan. Kita susah diingatkan dan reaksioner bila dinasihati. Jiwa kita liar. Mata kering hingga tidak menyisakan air mata. Kita gagal menangkap pesan-pesan Allah ta'ala, yang bertebaran, di al-Quran dan alam semesta. Dan, masalah-masalah lain yang tidak kalah bahayanya. Jika itu semua terjadi pada seseorang, maka itulah penyakit kronis atau lonceng kematian jiwanya (spritual). Kendati, secara fisik, ia terlihat segar bugar dan tampil wah."

SubhanALLAH. Amat menyentuh dan mengingatkan kembali kesihatan hati di dalam dada. Terkadang dah agak susah untuk mengeluarkan tangisan. Benarlah jika seseorang hamba Allah tidak lagi mudah menangis kerana Allah, justeru menangislah kerana ketidakmampuan itu..Menangislah kerana kita sudah tidak mampu mengeluarkan air mata  untuk dipersembahkan kepada Allah. Ingin terus mencari dan mengubati hati, insyaAllah silakan baca buku ini. Saya tidak akan berkongsi semua di sini..huhu..

"dik..bagus la kalau suke membace ni..makcik pun suka membace..dulu masa free, akan pergi ke Perpustakaan Negara pinjam buku.."

"owh..betul tu makcik..tapi kalau kita tengok anak-anak muda melayu sekarang..tidak ramai yang suka membaca dah.."

Dalam tren sahaja. Berbagai karenah manusia dan yang menyedihkan, anak muda atau anak tua melayu, kebanyakan hanya tidur, bahkan ada pula pasangan anak muda melayu juga beramah mesra, tidak dilupakan juga yang asyik dengan goyangan kepala melayan muzik yang melalui telingannya.

Di sudut yang lain, terdapat orang cina warga tua khuysuk membaca surat khabar. Wanita india sedang membaca buku fakta. Namun, ada juga yang sebaliknya.

"itulah..buku ni makcik pinjam di Perpustakaan Negara la ni.." Buku agak tebal. Makcik menyerahakn buku tersebut. Tafsir al-Quran yang khusus untuk seruan "Ya Ayyuhal Mukminun". Saya membelek buku tersebut. Baca semua daftar isi buku tersebut. Namun menyerahkan kembali makcik yang sedang dalam pembacaan tadi.

"bagus buku ni makcik..kupas mengenai semua seruan yang menyeru kepada keimanan.."

"iya..makin dibaca, makin banyak terasa kekurangan dalam iman..insyaAllah.."

"InsyaAllah makcik.."

Perbualan mengenai keimanan terus menemani sepanjang perjalan hingga ke KL Central.

*********************

"Alhamdulillah..sampai dah.."

"insyaAllah kita jumpa lagi ya dik..selamat bercuti..selamat pergi dan kembali ke UTP ye.."

"InsyaAllah makcik.."

Sejurus keluar dari tren..Sekali lagi, lautan manusia memainkan peranan menghilangkan kelibat makcik tersebut. Masing-masing pun menuju destinasi yang berasingan. Dan bagiku, belum masanya untuk rehat. Tukar tren yang lain ke arah Klang. Ada sesuatu yang menanti di situ.

4 comments:

Anonymous said...

rindunya ana sama sabah yang tercinta sejak meninggalkannnya tahun lalu...

alhamdulillah,perkongsian akhi skrg byk berkisarkan pertemuan akhi dgn msyrakat.Kadang2 melalui pertemuan,lahirlah ilham utk meluah rasa d Blog.Teruskan usaha untk berukhwah dengan masyarakat.Semoga Allah meneguhkan diri kita di atas jalan pilihan kita ini....amin.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

amin insyaAllah..sebab skrg waktu cuti, objek2 untuk didakwahi jg kpd masyarakt yg dijumpai..insyaAllah..

adeq said...

laa apa jadi pada wanita tu?ingat jumpa dalam tren dan tahu siapa lelaki tersebut.

suspen jak.bagus3.selalu dalam tren / ktm lah nak beramah mesra dengan masyarakat.ana suka berbicara bersama orang2 berumur.dengar luahan mereka dan cuba menjadi motivator.subhanallah.memotivasikan tarbiah dalam diri dan insan sekeliling.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

betul adeq..ana setuju..jdkn pengalaman mereka ibrah buat kita jika diizinkan umur ke sana..

wanita n lelaki tu wallahu'am..huhu..