Friday, December 3, 2010

Hari Bersama Lapisan Masyarakt 4 - Aku Bertemu Wanita Solehah?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM



Sekadar coretan kenangan untuk dijadikan kisah ibrah buat semua. Dalam hari-hari akhir di UTP. Pelajar sibuk packing barang sini-sana..turun-naik tangga..Bahkan ramai juga barang bagai orang dah berkeluarga..masyaAllah..siap dengan induction cooker la, rice cooker la, toaster la, cutting board la, pisau all set la, iron la, n so on la..dan saya termasuk salah satu ahli yang banyak barang ni..huhu..Lagi-lagi dalam perantauan, memang barang untuk tinggal 5 tahun punya..sekali balun..Tapi, bukan ini yang ingin dikongsikan sangat, sekadar mukadimah pembuka post ini..

Ba'da Asar, keluar ke Taman Maju untuk beli barang dan g potong rambut..rambut sudah agak panjang..mau pendekkan..habis beli barang, singgah beli keropok lekor dulu..baru ke kedai gunting rambut..yang penting penggunting dia lelaki..masuk-masuk, ada sorang giliran depan saya..saya dipelawa duduk oleh penggunting di kerusi menunggu..saya pun tidak kisah sebab alang-alang ingin habiskan keropok lekor yang dibeli..satu perkara berlaku..

Terlihat dua kanak-kanak, saya hanya melemparkan senyuman kepada mereka, mereka membalas dengan senyuman malu melihat saya..seorang lelaki, seorang perempuan..adik-beradik rasanya..berdiri sebelah abah dorang yang sedang dalam proses cukur janggutnya..budak lelaki memberanikan diri datang duduk di sebelah saya..senyumannya masih tidak lekang..saya membalas senyuman dia..

"adik kenal abang ka?" soalan keluar dari saya..manatau dia pernah ikut kelas mengaji ka..atau jumpa di mana-mana program masyarakat..

Adik tu hanya goyang-goyang malu..tidak menjawab soalan tapi membalas soalan..

"Abang datang sini naik ape?" ala comelnya cara dia cakap..muka pun comel..alhamdulillah..

"owh..abang datang naik motor.."

"motor abang mana?"

"tu..depan kedai..yang warna kuning tu.."

Adik tu melulu keluar melihat motor berwarna kuning..kemudian berpatah balik duduk di sebelah saya..saya tengah menjamah sekeping keropok lekor..

"adik nak keropok lekor.."

Sekali lagi dia menunjukkan goyangan comelnya..tidak menjawab, tapi perlakuan dia menjawab..action speak louder than words..Adik tu sendiri pergi ambil sekeping keropok lekor keluarkan dari plastik..lalu memasukkan ke dalam mulut kecilnya..

Kelihatan dalam plastik ada lagi tinggal sekeping keropok lekor..

"adik name ape?"

"isykar.."sambil menjamah keropoknya..

"owh..yang sana tu akak ya?.."kelihatan si kakak dari tadi memperhatikan kami dengan gaya malu-malunya..

"iya..itu kak yang..kak long ada di umah.."

"owh.."

tudung yang dipakai Kak Yang memenuhi kriteria labuhan seperti digariskan al-Quran. Terasa bangga dan kagum, dari usia muda sudah di didik sedemkian rupa..namun tidak dinafikan, ada sahaja antara generasi muda hari ini, ibu bapa sudah elok didikannya bermula usia muda, namun, ditenggelami pengaruh dari rakan sebaya, akhirnya ibu bapa yang merana.

Tiba-tiba Kak Yang pula menghampiri kami. Saya hanya teringat sebuah hadis yang boleh diaplikasi dalam kondisi seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan 7-8 tahun, tapi jangan salah guna pula ya..dimana Rasulullah bersabda:

"Sesempurna kaum mukminin (laki-laki beriman) mengenai keimanannya ialah yang terbaik budi pekertinya di antara mereka itu, dan yang terbaik di antara kaum mukminin itu ialah yang terbaik sifatnya terhadap kaum wanitanya."[HR Tirmidzi]

"hah kak yang..nak keropok lekor tak..ada lagi satu ni.."saya mempelawa adik sorang ni..umur rasa dalam 7-8 tahun. Perlakuan sama dengan adiknya, hanya perlakuan menjawab soalan. Jika si adik lelaki dengan gaya comelnya, si Kak Ayang dengan gaya malunya. Alhamdulillah..nikmat cabang keimanan yang sudah ramai wanita perkotak-katikkan. Sedangkan Rasulullah pesan kepada kita..Hadis yang pasti kita semua biasa dengar dan mengetahuinya..

"Keimanan itu ada tujuhpuluh lebih - tiga sampai sembilan -atau keimanan itu cabangnya ada enampuluh lebih - tiga sampai sembilan. Paling utama ialah ucapan La ilaha illallah dan serendah-rendahnya ialah menyingkirkan apa-apa yang berbahaya dari jalanan. Sifat malu adalah suatu cabang dari keimanan itu." (Muttafaq 'alaih)

Malulah yang sebenarnya mengawal wanita dari mengeluarkan syahwat yang melebihi kaum Adam. Jika malu yang mempertahankan syahwat tersebut tidak dikawal, maka..kita tahu apa akibatnya seperti dunia hari ini..Dan yang pasti, malu adalah secabang keimana..Syahwat pula tidak membawa kepada kebaikan jika tidak dikawal dengan iman.

"isykar umur berape?"

Adik Isykar hanya melihat Kak Yang-nya..

"Kak Yang umur berape?"

"darjah dua..dah ambil buku text.."

Dalam fikiran saya, sudah ambil buku text, maksudnya tahun depan baru darjah dua..

"owh..jadi Kak Yang tahun depan darjah dua la kan?"

"iya.."

"adik pula umur berape?"

"adik umur 4 tahun.."Kak Yang menjawab.

"a'ah..adik umur 4 tahun.."

"owh..sama umur macam Upin Ipin la ni..hehe.."teringat Upin Ipin sebab kepala adik ni pun botak.

"betul3.."Adik Isykar menjawab sambil berdiri dengan semangat..

"hehe.."Nampaknya dah berjaya melepaskan barrier antara kami.

"abang..abang..semalam adik tengok Batman.."Adik Isykar dengan keropok lekor masih belum habis di tangan.

"eh..bukan ler..cicakman.."si Kak Yang menyampuk.

"a'ah..yang boleh panjat dinding tu bang.."Adik Isykar dengan body language ala-ala cicakman.

"abang ada tengok tak bang?"

"owh..ke'..ke'..ke'..."ana buat suara ala-ala cicakman. siapa tidak tahu iklan yang Cicakman..Walaupun tidak pernah tengok.

"a'ah bang..bunyi dia macam tu kan..adik tengok sampai habis semalam.."

"owh..abang tak tengok habis..abang tengok sikit jer..jadi..tidur lambat la adik semalam?"

"a'ah la..tapi adik bangun awal.."keropok di tangan terus dipegang.

Habis kotor adik-adik ni makan keropok yang ada sambal diletak terus dalam plastik.

"Kak Yang, dah nak jatuh sambal die tu.." Kak Yang memegang keropok lekor sekali menggunakan plastik. Si adik, belasah sahaja terus dengan tangan kosong.

"Jap, abang ambilkan tisu.."Saya melihat ada segulung tisu depan meja cermin.

"ni Kak Yang, pegang baik-baik.."

"adik nak.."Adik Isykar mengeluarkan lagi aura comelnya.

"ya..ya..ada ni..lap tangan tu.."

Kelihatan abahnya hampir selesai..Muka nampak garang, senyumannya kurang..namun semua itu bukan jadi percaturan..Anak nampak baik akhlaknya..Inilah persepsi yang dimiliki setiap orang..Namun, kebanyakan melihat keindahan kulit daripada isinya..menetapkan perkara berdasarkan luaran..teringat kisah pada zaman Rasulullah SAW..Ketika Rasulullah mengajar sahabat melalui pertanyaan..

"Ada seorang lelaki yang berjalan melalui Nabi SAW, lalu beliau bertanya kepada seseorang yang sedang duduk di sisinya: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini." Orang yang ditanya itu menjawab: "Ini adalah seorang lelaki dari golongan manusia bangsawan. Orang ini demi Allah, sudah nyatalah apabila ia melamar seseorang wanita, tentu terlaksana ia dikawinkan dan apabila memintakan pertolongan pada sesuatu, tentu akan dikabulkan permintaan pertolongannya itu - untuk kepentingan orang lain."


Selanjutnya ada seorang lelaki lain berjalan melalui Nabi s.a.w. kemudian Rasulullah SAW bersabda - kepada kawan seduduknya itu: "Bagaimanakah pendapatmu tentang orang ini?" Orang itu menjawab: "Ya Rasulullah. Ini adalah seorang lelaki dari golongan kaum fakirnya orang-orang Islam. Orang ini nyatalah bahwa jikalau meminang, tentu tidak akan diterima untuk dikawinkan - dengan yang dipinangnya - dan jikalau memintakan pertolongan pada sesuatu, tentu tidak akan dikabulkan permintaan pertolongannya itu." 


Kemudian Rasulullah bersabda: "Yang ini - yakni yang engkau hinakan karena kefakirannya -adalah lebih baik dari pada seluruh isi bumi itu penuh seperti yang ini - yakni yang dimuliakan karena kekayaannya." (Muttafaq 'alaih)

SubhanAllah..suatu kisah pengajaran bagi kita semua dalam menilai seseorang manusia..manusia hanya tahu luaran..kekadang yang bercahaya tidak semestinya emas dan yang cantik semestinya permata..bahkan kekadang pujian diberikan akibat luaran..maka, jangan la kita termakan dengan pujian kerana manusia hanya tahu luaran sahaja..mungkin bagi kita, jika dosa-dosa mengeluarkan bau yang busuk, pasti tiada siapa ingin mendekati kita atas bau busuk yang keluar disebabkan dosa-dosa kita..Astaghfirullah..Allah Mengetahui Segalanya.

Kita dalam menilai seseorang, jangan terus prasangka buruk dan negatif yang diutamakan..kenali, fahami dan selami dahulu siapa dia sebenar..Perkara meleakkan persepsi buruk pada orang lain sering kali terjadi sehingga bukan hanya merenggangkan hubungan, bahkan mampu sehingga meleraikan hubungan sesama kita.

"ok bang..abah dah panggil.."Kak Yang menyapa.

"abang, nanti abang bawa lagi keropok ni ya.."Adik Isykar dengan slamber berkata.

"owh..nanti kita jumpa abang bawa lagi ya.."Tidak tahu akan jumpa lagi atau tidak.

"ok bang..mari sini.."Penggunting rambut dah panggil untuk menjalankan tugasnya.

"kasi pendek saja ya..tak mau layer.."

"owh wokey..belakang mau pakai gunting atau mesin.."

"pakai mesin.."saya pun tidak tahu ada beza ka.

"sideburn mau cukur"

"tak mau cukur.."

Selesai proses pengguntingan. Kain penghalang rambut dilepaskan kemudian proses mengurut dimulakan. Ini yang membuatkan saya suka gunting rambut di sini, urutan menyegarkan. Di sabah, tidak pernah jumpa. Lusa mau ke Shah Alam, lagi tidak mau potong disana, sure semua pompuan pengguntingnya.

Abang Penggunting Rambut urut dahi, rambut, kepala..di bahagian kepala dia ada buat apa entah sampai meletup-letup diketuk kepala kita menggunakan kumpalan tangan yang direnggangkan antara jari. harap boleh gambarkan. selepas urut kepala. dia urut bahu dan belakang kita. dan proses yang terakhir kekadang buat saya terkejut dan saya tidak biasa lakukan..namun dia sering buat dalam saya tidak sedar..Leher dipulas hingga berbunyi entah apa..tapi lega dirasa..hurm..kiri..kanan...akhir sekali..telinga pun ditarik sampai mengeluarkan bunyi..uish..itu lah salon di sini. Masa untuk balik ke UTP. Maghrib sampai isyak saya ada handle kelas tajwid untuk warga masyarakat di sebuah taman perumahan.

************

"insyaAllah..Tuan-tuan sekalian..Adik-adik Rahimakumullah..hari ni saya tidak akan bagi hukum-hukum tajwid yang baru..kita akan bersama-sama bertadarus untuk mengaplikasikan hukum-hukum tajwid yang lepas.."

Penuntut tidak lah ramai, ada 6 pakcik-pakcik, 5 anak muda (pekerja ada, pelajar U ada, form 5 ada dan form 3 ada).

"sebelum tu, pagi tadi saya ada dapat mesej dari kawan di UKMKL..Tok Wan dia baru sahaja meninggal dunia.."

"Innalillahi wainnalilahi Roji'un.."Pakcik-pakcik paling semangat.

"jadi insyaAllah, tuan-tuan sekalian, selagi kita masih diberi kehidupan, itu sebenarnya peluang bagi kita untuk memohon keampunan kepada Allah dan juga peluang untuk kita menambah lagi amalan kita..bagi kita..makin berusia, sepatutnya makin beramal..tapi kalau kita lihat di luar sana tuan-tuan dan adik-adik sekalian..betapa ramai orang-orang yang dah berusia namun masih buat benda-benda tidak sepatutnya.."

"contoh kalau kita lihat keluarga sekarang tuan-tuan..kekadang kalau anak-anak bertanya mengenai agama, ibu bapa pun tidak tahu jawab..ada makcik seorang tu tuan-tuan..anak dia tanya sama dia.."

"Mak..Nabi lahir tahun apa mak?"

"aaaa....apa la..apa guna mak hantar pergi sekolah..mesti ada diajar di sana..dah-dah..g tanya ayah kamu.."

Pakcik-pakcik gelak dengan cerita yang saya buat ala-ala mak anak tersebut ingin cover yang dia tidak tahu.

"ceh..padahal dia tak tau tuan-tuan..pastu anak p tanya ayah dia pula.."

"abah2...kenapa Nabi lahir tahun gajah?"

"sebab nabi tak lahir tahun kambing la..dah2..itu pun tak tau.."

"hehe..tuan-tuan..mungkin nampak lawak..tapi inilah yang berlaku dalam masyarakt sekarang..mungkin juga berlaku dalam keluarga kita..jadi insyaAllah..kita buat satu bulatan..yang tiada al-Quran boleh ambil.."

Kami semua duduk dalam bulatan.

"insyaAllah saya minta setiap orang baca setengah muka surat sahaja..kita akan sama-sama dengar dan baiki..kita mula dalam surah al-Imran..dalam mukasurat 50.."

Alhamdulillah..anak-anak muda hampir semua boleh membaca..namun ada seorang yang baru sekali datang..dia mengaku tidak pandai membaca..yang pakcik-pakcik pun ada dua orang memberi alasan.."

"pakcik susah mau tengok la.."sambil mengenyitkan matanya.

"tak pa la..pakcik baca lain kali.."wallahu'alam..microphone diserahkan kepada pakcik disebelahnya. Alhamdulillah boleh baca namun banyak dibaiki. Lalu sampai pada seorang pakcik ni.

"pakcik lama tak baca ni..tak reti sangat..tak pa la.."

selepas semua membaca kecuali 3 orang.

"insyaAllah, kita pelan-pelan belajar mengaji..semua perkara agak sukar sebelum ia menjadi mudah..kalau tiada apa-apa contoh maghrib sampai isyak macam ni..walaupun saya tiada..boleh buat tadarus macam ni.."

"betul tu ustaz..boleh kami makin lancar nanti.."Anak muda yang bekerja bersuara.

"mungkin ada yang kita tahu orang lain tahu, mungkin juga ada yang kita tidak tahu, orang lain tahu..jadi nanti saling membantu..insyaAllah..Yang paling penting kita usahakan pandai baca..kemudian perbetulkan bacaan kita..nama hukum-hukum tajwid semua hanya fardhu kifayah, tapi jika mau diaplikasikan dalam membaca al-Quran..dia jadi fardhu ain..bayangkan kalau tidak baca dengan betul tuan-tuan..jadilah "anak unta alaihim"...dari mana pula tiba-tiba keluar anak unta..tapi insyaAllah..kita sama-sama belajar..saya rasa itu sahaja..kalau ada persoalan?"

"ustaz..yang hukum tajwid 'Imalah' tu memang satu saje ke kalimah dalam al-Quran?" Anak muda pekerja yang paling semangat dengan catatan buku dia lagi.

"owh..iya..hari tu saya ada kongsikan..dia doa untuk naik kenderaan laut atau udara tu..yang kalimah "majreha"..dalam surah hud..surah yang ke-11..ayat yang ke....41...dalam mukasurat.....226..dia ada lambang diamond bawah tu..ini kita panggil Imalah..dia tak dibaca 'majraha' atau 'majriha'..tapi dia macam kita sebut 'sate'..'te'...'bukan majteha ya..nanti jadi 'mana teh nya'...kita baca..'majreha'..dalam al-Quran ini saja kalimah dia..insyaAllah.."

"ustaz..dulu pakcik tau tajwid2 ni..tapi tu la..lama tak gune...idgham mithlain, mad lin..sume tu pakcik ingat dulu.."

"tak pa pakcik..penyakit ilmu adalah lupa..yang penting tadi saya dengar pakcik baca semua ok..nanti kita sama-sama ingat balik..saya yakin, sebenarnya, kita semua pernah tahu nama2 tajwid ni..tapi mungkin agak lupa sikit2..pelan-pelan kita cuba ingat balik..insyaAllah.."

"jadi, saya rasa itu saja..isyak pun dah masuk..kita tutup kelas tajwid kita dengan tasbih kifarah dan suratul 'ashr.."

****************

inilah kondisi umat sekarang. Ramai yang sudah makin jauh dari kitab al-Quran. Jangankan nak ditadabburi, nak membukanya pun jarang..Namun bagi yang diberi nikmat boleh membaca, bahkan diberi nikmat untuk ditarbiyyah diri dengannya..Mari kita tingkatkan lagi kedekatan kita dengan al-Quran..sehingga kita mampu mencapai kenikmatan dalam membacanya.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (kerananya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal. [QS al-Anfal, 8:2]

Pembacaan ayat-ayat al-Quran sepatutnya meningkatkan keimanan kita kepada Allah. Belajar lah al-Quran, lalu ajarkan pula ia, namun jangan sesekali membelakanginya. Ayat Quran bukan hanya lancar dan indah di mulut, serta ingat dan hafal di kepala, tapi tidak pengaruh dan membekas di hati..Dari ayat ke ayat yang berlalu..Hayatilah ia dengan saksama..Manfaatkan setiap nasihat dan pengajaran yang Allah sampaikan kepada kita..Akhir sekali, mari kita amalkan ayat-ayat dari Raja Seluruh 'Alam.

8 comments:

umairzulkefli said...

Ya akhi...teruskan perjalananmu..setiap insan adalah unik...

Anonymous said...

Ini adalah artikel bagus untuk dibaca, terima kasih untuk berbagi.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Umair -> bersama menapaki jln ni..unik..huhu..

Ananymous -> terima kasih krn mmbaca

Anonymous said...

salam abg2 usrah yg dicintai kerana Allah,,best la post ni... ~udin seratas~

adeq said...

innailillah....ana juga dapat berita kematian itu.semoga beliau kuat.

wanita solehah = k.yang?

bagus2 ana rasa ramai jek yang nak belajar mengaji nhe,sekalipun dia sudah berusia.pensyarah x kurang juga.kalau nak ke masjid memang susah terutama wanita.semoga cuti2 ini dapat manfaatkan kebolehan kita untuk masyarakat.InshaAllah.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Udin Seratas -> kami jg mncintai
antum krn Allah

adeq -> yup..wanita solehah = k.yang
-> insyaAllah manfaatkn waktu
cuti

Anonymous said...

hurmm..bru baca..tertarik sngt2..InsyaAllah sy x mo trgolong dlm msyrkt yg abaikn Al-quran..sjujurnya mmang la tknik bacaan lmah..merangkak2 lg..tp masi ada ruang utk blajar kn..:)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Anonymus -> yup..setuju..insyaAllah, sama2 perbaiki kelemahan kita..