Wednesday, December 7, 2011

Mengapa Intership/Praktikal Di Sini?


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Dari Pandangan Kimia

"blister packaging kite guna material apa ya En Supri?"


"kita guna PVC, Aluminium sama PVdC"


"ok..ni tiga jenis ja la kan En Supri"


"iya.."


"bukan PVdC material yang mudah release gas yang nanti oxideze blistering machine kita ka?"


"tapi PVdC yang baik kalau packaging, cuma kesan kepada mesin ja la kena baiki"


"ok..saya cadangkan better kita coating mesin dengan Taflon.."


"ok juga tu..nanti kita bincangkan lagi.."

Ini adalah salah satu kes yang perlu diperhati dalam tempoh saya praktikal di Idaman Pharma Manufacturing Sdn.Bhd. Kilang pembuatan ubat yang terletak nun dekat dengan UTP, Seri Iskandar. Sekarang sudah 10 minggu saya menimba pengalaman di sini. Masih berbaki 18 minggu kerana total internship/praktikal pelajar UTP adalah lebih kurang 8 bulan.

Konsep pelatihan internship saya di sini agak menarik kerana jadual latihan yang mencakupi semua jabatan (department). Jabatan-jabatan yang terdiri dari Production Dept, Quality Control Dept, Quality Assesment Dept, Supply Chain Management Dept, Engineering Dept, Human Resource Management Dept, Financial Dept, dan lain-lain.

7 minggu pertama saya dimasukkan ke dalam production department. Kawasan yang berhubung terus dalam pembuatan ubat. Bahagian sini sangat-sangat mementingkan kebersihan dan kekemasan. Memandangkan produk yang dihasilkan adalah produk untuk kesihatan manusia dan sebarang kesilapan akan terus berkait rapat dengan sihat-sakit seseorang pengguna. Apa yang menarik, pakaian ala-ala niqob yang menutupi semua anggota badan melainkan mata sahaja hari-hari saya memakainya..^.^..

p/s : banyak gambar diambil dalam production area tapi tidak boleh disebarkan kepada umum..confidential la katakan..hanya untuk simpanan sendiri.

Dalam "Production Area" mempunyai banyak pembahagian pemprosesan yang bukan seperti yang saya alamni dalam Lab di UTP yang mungkin dalam skala kecil eksperimen, tapi pemprosesan di sini melibatkan skala yang amat bekali-kali ganda besarnya. Proses-proses seperti Mixing, granulation, coating, crystalization, drying dan beberapa proses lain yang biasa dihadapi dalam eksperimen UTP namun perbezaannya ia dalam skala yang lebih besar.

Dalam "Quality Control" department, saya dijadualkan pada bulan Januari 2012 nanti dan yang pasti banyak bermain dengan peranan ahli chemist. Namun, saya diberikan peluang menggunakan bilik QC untuk sehari ketika perlu menyelesaikan sedikit research dan investigation mengenai contamination terhadap packaging dan raw material bagi beberapa produk. Penyusunan jadual saya didedahkan dahulu dengan pemprosesan produk sebelum dimasukkan ke dalam bahagian pengkajian QC agar saya sedia maklum dengan produk-produk dan langkah pemprosesannya. Saya sertakan sedikit perihal perbincangan contamination yang berlaku terhadap bahan packaging di sini.

"bukan hanya satu bottle..tapi hampir 10 botol yang mengandungi black-spot dalam satu batch  bottle jenis ini.." Salah seorang kakak chemist menyuarakan kerisauannya.


"kita takut customer akan concern ketika ada black spot sebegini..sebab kita bermain dengan ubat kesihatan..walaupun ubat kita semua elok, tapi bottle juga akan beri effect kerisauan jika tidak diperhati"Seorang lagi kakak chemist menambah kerisauan.


"saya rasa kita kena consider black-spot ini adalah foreign particle atau particle yang sama, iaitu HDPE..Sebab yang kita risaukan jika ia adalah particle lain seperti carbon yang mungkin kontaminasi hasil dari proses pembuatan" Saya mula bersuara. 


"Kita tahu raw-mat (singkatan raw material) yang digunakan sepatutnya mengikut spec (specification) yang ditetapkan..ini dari warna sahaja kita dah tahu kontaminasi yang berlaku..sebab sepatutnya 1st raw-mat dia warna putih" Kakak chemist menyuarakan pandangannya.

Dua orang wanita dewasa berbangsa china datang menghampiri kami. Mereka adalah supplier kepada raw material bahagian bottle. Selepas diperlihatkan beberapa black spot yang muncul, mereka mula mengeluarkan sesuatu dari beg dan mula memberikan pandanganya.

"macam ni..sini saya ada bawa raw-mat asal dalam bentuk solid particle yang belum dicairkan untuk dijadikan bottle..sini boleh lihat biji-biji ni bukan semua warna putih..ada yang kelabu-kelabu sedikit..tapi masih dari raw-mat yang sama"


"kami pun sudah usaha untuk buat sorting supaya diasingkan raw-mat yang colour lain sikit..tapi terkadang mungkin kami terlepas sebab kita tahu production kita buat dalam mass production..tapi jangan risau..dia tidak ada bagi kesan reaksi sama itu ubat"


"aunty, macam ni la aunty..mungkin kita boleh tahu yang black spot tu tidak berikan apa-apa reaksi memandangkan ia bukan foreign particle..tapi kami consider customer yang akan buat complaint dengan kami..kalau boleh kita kena elakkan dari awal.."


"ok..ok..berapa tinggi acceptance level kamu untuk black spot ini..sebab kalau memang banyak black spot itu kami boleh reject..tapi kalau satu-dua sahaja takkan tidak boleh terima?"


"kalau satu-dua tu boleh aunty..tapi ada botol yang banyak juga black spot dia aunty..pihak kami tidak boleh terima batch yang latest aunty hantar..kami tidak boleh release lagi selepas sampling yang first ni pun tidak lepas di QC"


"ok..ok..nanti saya product recall dulu untuk batch latest ini..tapi dulu-dulu punya batch semua ok kan?"


"itulah aunty, sebelum ni semua ok..yang latest ni jer ada masalah sedikit, mungkin aunty kena tingkatkan dulu bahagian QC aunty.."


"ok..nanti kami usahakan dulu ya..thank you.."

Kehidupan Dalam Office

Selepas jabatan pertama di production selama hampir 8 minggu. Saya dipindahkan pula ke bahagian Quality Assesment Department. Jabatan ini dipenuhi dengan HOD (Head Of Department) yang mengawal selia kualiti secara keseluruhan. Ketua jabatan disatukan dibawah jabatan yang sama untuk memudahkan integrasi sesama jabatan. Disini ku merasaka kehidupan dalam office.

Dalam office terdiri dalam 9 orang (termasuk saya) dan masing-masing mempunyai meja dan  corner tersendiri (termasuk saya). Semua dibekalkan dengan komputer dan segalanya (termasuk saya). Apa yang saya perhatikan, kehidupan eksekutif tinggi di sini penuh dengan dua perkara sahaja, samada berhadapan depan komputer atau sibuk keluar menghadiri meeting (tidak termasuk saya). Ada yang dari masuk kerja jam8.00am sampai habis kerja jam5.30pm hanya berhadapan depan komputer sambil jari-jemari menari diatas papan kekunci. Hanya beranjak sementara ketika waktu rehat. Namun, semuanya sangat serius dan komitmen dalam bekerja.

Tidak kurang juga yang saya perhatikan kehidupan disini yang berhadapan dengan komputer sambil makan jajan/snek sepanjang masa. Bunyi-bunyi kunyahan kerangupan makanan ringan yang  menyinari rentak bunyian yang diselitkan dengan bunyi hembusan aircond yang dingin sekali. Satu benda yang pasti, sini sangat sejuk dengan berbekalkan 4 penghawa dingin walaupun ruang pejabat yang mungkin cukup sempit bagi 4 kuasa aircond. Namun yang menarik, walaupun masing-masing sibuk dengan kerja masing-masing, kecerian dan keramahan sangat terserlah di sini. Makanan juga saling berputar kepada semua ahli pejabat. Bagi mengelakkan saya terus disorong makanan mereka, saya bawa pertahanan saya sendiri, makanan ringan sendiri...huhu..

Saya banyak diminta bantuan kalau perihal penggunaan aplikasi komputer memandangkan kebanyakan menyatakan software komputer sekarang sangat baru dan tidak sesuai dengan zaman mereka. Itu cuma sampingan dan tugas utama saya disini adalah rakan sekerja bahagian validation untuk semua equipment dan application seputar syarikat. Rakan sekerja saya seorang validation engineer yang berasal dari indonesia. Seorang yang penuh dengan lawak jenakanya tapi serius ketika perihal kerja. Banyak yang saya pelajari dari pengalaman bersama beliau yang berbelas tahun berkecimpung dalam arena industri ini.

Perkara terakhir yang banyak saya didedahkan disini adalah perbincangan seputar syarikat dari sekecil-kecil perkara kepada sebesar-besar perkara. Dari sekecil-kecil duit sen, kepada berjuta-juta wang ringgit. Dari perkara yang mengukir senyuman juga perkara yang menistikan air mata. General Manager (GM) juga sering turun ke department ini memandangkan kaki tangan utamanya dalam menggerakkan syarikat ini semua ada di sini.

Syarikat Sendiri?

Di pagi hari, di pejabat yang dingin..tiba-tiba..

"Farul, farul ada buka syarikat sendiri kan?"


"hah..owh..iya kak laila..tau mane?"


"syarikat apa farul?" Kak Salina memotong.


"syarikat biasa-biasa ja..buka syarikat penerbitan dan percetakan"


"owh..boleh la lepas ni printing tempat farul jer" Kak Laila memotong kembali.


"setakat ni kami fokus penerbitan ja dulu Kak Laila..printing masih out source lagi.."


"tengok farul tu, muda-muda sudah buka bisnes sendiri, kami ni tak tau sampai bila macam ni..apa nama syarikat?" Kak Ija masuk sekali.


"memang minat Kak Ija..Syarikat Synergy Media Sdn. Bhd...pejabat dekat Batu Gajah.."

Perbualan terus makin rancak dengan pertanyaan itu dan ini. Bagi saya yang masih terlalu sedikit ilmu dan pengalaman mengurus sebuah syarikat sangat-sangat memerlukan pengalaman di sini untuk perbaikan syarikat. Saya sangat bersyukur dapat tempat internship yang memberi peluang belajar dalam semua jabatan. Walaupun jabatan yang paling lama akan saya dimasukkan adalah di bahagian Quality Control yang mempunyai makmal kimia untuk melakukan eksperimen dan pengkajian disamping dihubungkan dengan jabatan production dan engineering.

Inilah sebenarnya faktor utama saya memilih tempat ini kerana ia menerima tawaran saya untuk belajar di setiap jabatan dan bukan seperti kebanyakan tempat internship yang hanya mengkhususkan di tempat yang berkait rapat dengan jurusan yang diambil. Memang saya minat Chemical Engineering, namun disebalik minat itu tersembunyi minat yang lebih besar, minat yang bagi saya turun temurun dari keluarga sebelah bapa yang kebanyakan memang khusus menceburi dalam perusahaan sendiri.

Kawan-kawan satu batch ramai agak terkejut mendengar saya hanya intern dekat dengan UTP kerana ramai dan hampir semua ingin pergi sejauh mungkin dan pergi yang dekat dengan rumah masing-masing. Namun saya ingin intership disamping mengurus syarikat sendiri. Bagi saya, pencarian tempat intern yang sebenarnya untuk saya belajar yang berkaitan dengan perancangan masa hadapan, mengurus syarikat sendiri. Mungkin agak jauh dari bidang utama, chemical engineering, namun itulah hakikat yang perlu saya akui. Bagi yang minat bisnes juga, ayuh sambung lagi master anda. Doakan untuk saya menyambung dalam MBA kelak nanti.

Kebaikan Perlu Terorganisasi

Saya yakin kita semua maklumi kata-kata Saidina Ali yang menyatakan "Kebatilan yang tersusun akan mampu mengalahkan kebajikan yang tidak tersusun". Tidak kisah dalam aspek pengurusan syarikat mahupun pengurusan dakwah kita sendiri, semuanya perlukan sebuah sistem yang sangat-sangat terorganisasi dan mencakupi pelbagai sayap-sayap dakwah yang lain yang bakal menerbangkan tinggi lagi dakwah ilallah ini. InsyaAllah..

"Sesungguhnya Allah mencintai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh."[QS as-Saff, 61:4]

Salah satu syarat memperoleh cinta Allah adalah perjuangan kita dalam keadaan yang tersusun kukuh. Walaupun banyak organisasi yang sangat tersusun pengurusannya, hebat penampilannya, gencar perkembangannya, pastikan ingat landasan perjuangan wajib dijalan-Nya dan bukan kerana ingin mencapai jalan lainnya. Jangan sampai landasan perjuangan kita hanya di'coating' dengan semboyan ke jalan-Nya, tapi sebenarnya bersimpang siur tujuan yang mengalahkan tujuan utama, Redha Allah semata.

Sedarlah bahawa kebaikan zaman sekarang berjalan seperti kura-kura, manakala kejahatan zaman sekarang berlari seperti seekor arnab. Maka mari kita persiapkan dengan lebih kuat, fokus dan tersusun untuk memastikan kura-kura akan mampu mengalahkan arnab itu nanti. Biar perlahan langkah kita, yang penting teruslah istiqamah di jalanNya. Walaupun kita tidak tahu adakah kita sempat melihat trofi kejuaraan umat Islam di dunia ini, yang penting kita ada menyumbang ke arah kejuaraan tersebut. Suatu benda yang pasti, trofi kejuaraan di akhirat nanti yang pasti diberikan kepada semua yang memperjuangkan agama Illahi. Amin Ya Malik.

4 comments:

MABAJ said...

Wah nice sharing!!!Ana pula agaknya nak cari kaw.rekreasi mana ye boleh2 enjoy!!!haha Doakan ana juga yang baru nak mula dalam dunia degree niw

MABAJ92 said...

Wah Tahniah!!!Suka baca sharing ni...doakan ana plak terus study sungguh2 supaya dapat sampai ke intership....Hidup sentiasa diuji!!

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah akhi..semoga diberi yang terbaik..amin..nanti usahakn mempunyai banyak tempat rekreasi sendiri ya..senang kita mau buat program..hehe

Unknown said...

Salam. Saya dapat intern di tempat yang sama dan akan mula pada august ini insyaAllah. Ada apa apa tips? Saya sangat nervous untuk menjalankan internship ni. Maklumlah, first time di alam pekerjaan :)