Friday, December 30, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod Ke-15]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM


InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


Sumber Gambar : Designer Synergy Media Sdn. Bhd. -> Freshie



Nasihat Hari Ini : Mari kita sirnakan kegelapan jahiliyyah dengan sinarkan cahaya tarbiyyah.


Nasihat Hari Ini : Jangan hanya celik ilmu dunia, namun buta dengan ilmu agama.


Nasihat Hari Ini : Ikut di dalam tarbiyyah jangan hanya untuk menuntut ilmu, namun untuk menyebarkan ilmu.


Nasihat Hari Ini : Tidak wajib bagimu untuk mengatakan segala yang kamu ketahui, akan tetapi wajib bagi kamu untuk mengetahui segala sesuatu yang kamu katakan.


Nasihat Hari Ini : Jangan melihat agama Islam dalam perspektif yang sempit kerana agama Islam adalah luas.


Nasihat Hari Ini : Jangan makin lama menuntut ilmu, makin banyak menyebarkan ilmu, membuatkan kita tidak mahu lagi diberikan ilmu.


Nasihat Hari Ini : Sentiasalah menganalisa ilmu yang disampaikan sekalipun keluar dari orang yang nampak kealimannya sebagai langkah kita berhati-hati menerima dan menyampaikan ilmu.


Nasihat Hari Ini : Kesalahan perlu kita tegur walaupun pahit untuk disampaikan sebelum ia menjadi kesalahan yang makin bernanah. Ayuh sosialisasikan budaya menegur dan sedia ditegur. 


Nasihat Hari Ini : Kesederhanaan tidak semestinya lambang ketidakmampuan dan kekayaan bukan alasan untuk tidak lakukan kesederhanaan.


Nasihat Hari Ini : Umat islam hari ini bukan kurang kekayaan, bukan kurang kepandaian, tapi kurang keimanan.


Nasihat Hari Ini : Kita harus se-ia se-kata dalam memperjuangkan agama Islam.



Nasihat Hari Ini : Kita sudah tahu yang kita tidak mempunyai banyak masa, maka pergunakanlah ia seoptimumnya bukan malah persiakannya dengan hal yang tidak berfaedah.


Nasihat Hari Ini : Jangan setelah membaca satu-dua dalil terus melupakan ratusan dalil yang lainnya. Jangan juga setelah membaca satu-dua pendapat terus melupakan ratusan pendapat lainnya. Mari berlapang dada sesama kita.


Nasihat Hari Ini : Selagiku hidup, jadikan kata-kataku sebagai nasihat, jikaku mati, jadikanlah ia sebagai wasiat. Agar kata-kata tetap hidup walau telah mati sekujur jasad. Amin Ya Mujib.


No comments: