Tuesday, December 13, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod Ke-14]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..



Sumber Karya Ilustrasi : http://kangensyurga.blogspot.com/ 
Designer Synergy Media




Nasihat Hari Ini : Tambahlah sensitiviti kita ketika menurunnya iman & meningkatnya maksiat kita. Jangan pernah menganggap ia benda yang biasa sehingga tidak merasakan apa-apa.


Nasihat Hari Ini : Jangan hanya berceramah untuk seronok di telinga, tapi berceramahlah untuk membangunkan jiwa.


Nasihat Hari Ini : Berdakwah itu bukan bakat semula jadi, namun ia adalah kemahiran yang perlu dilatih.


Nasihat Hari Ini : Kekayaan & kesenangan bukan alasan bagi kita ketika dituntut hidup dalam kesederhanaan atau kesusahan. Tarbiyyahlah diri kita untuk hidup susah & sukar untuk persiapan menghadapi ujian mendatang.


Nasihat Hari Ini : Jangan menuduh benda yang tiada kepastian sehingga mempengaruhi orang lain percaya dengan tuduhan tersebut. Setiap keburukan yang  diikuti orang lantaran dari kita akan membuat kita turut mendapat tempias dosanya.   Buanglah budaya berprasangka buruk dan tuduh menuduh dalam diri kita.


Nasihat Hari Ini : Tangkaplah remaja dengan tarbiyyah sebelum ditangkap oleh jahiliyyah.


Nasihat Hari Ini : Ayuh melestarikan hukum Allah di muka bumi Allah dengan memberikan kefahaman dan bukan paksaan.


Nasihat Hari Ini : Tong yang kosong mengeluarkan bunyi yang kuat ketika diketuk, namun ketika makin dipenuhi dengan isi, ia akan makin kurang bunyi yang dikeluarkan. Begitulah juga kita yang mungkin pada awalnya tidak mempunyai ilmu sehingga kuat kesombongan kita, namun ketika makin diisi dengan ilmu, maka kita akan makin tunduk rendah hati menyedari hakikat ini.


Nasihat Hari Ini : Cukuplah ambil dunia sekadar bekal seorang musafir, bukan seorang mustautin. 


Nasihat Hari Ini : Ketika kematian berada di hadapan mata, berbisik di telinga, terkaku di lidah, adakah baru inginku yakini hakikat kematian? Ayuh sedarilah dari sekarang selagi peluang kehidupan masih dikurniakan.


Nasihat Hari Ini : Sincererity can be seen by the blind and can be heard by the deaf. 




*p/s : semua post di blog ini memang untuk disebarkan, namun harap boleh sertakan link ke sini. Syukran Jazakumullahu Khoiron Katsira. Wallahu'alam..


*p/s : ayuh jawab, mana satu Nasihat yang menjadi pilihan di hati? Boleh tambah atau perbaiki jika mahu ya..insyaAllah saling memperbaiki..

No comments: