Wednesday, January 18, 2012

Hari Jadi Sebuah Peringatan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM






Panggilan Awal Subuh

Nada dering "Ya Allahu Ya Robbi - Wali Band" memecahkan suasana subuh hari ini. Saya mengeluarkan telefon bimbit dari kantungnya (pouch) dan kelihatan nama "My Home" terpapar di skrin telefon bimbitku yang berwarna hitam, tanpa melengahkan masa, ibu jari menekan butang "answer" dan suara yang dicintai dan dirindui terdengar indah di telingaku ini.

"Assalamu'alaikum...Selamat...Ulang...Tahun..." Insan yang melahirkanku menyapa dengan penuh mesra kasih sayang.


"Wa'alaikumsalam..terima kasih mama.."


"ingat tak hari ni jadi abang?"


"iya..ingat..hehe.."


"mama mau call jam12 semalam tapi tertidur pula"


"owh..saya pun tidur awal semalam.."


"yang penting, semoga hidup abang diberkati oleh Allah sentiasa ya.."


"Amin insyaAllah mama..terima kasih banyak juga ya"


"abang mau hadiah apa tahun ini?"


"hurm..apa ya..hah..abang mau hadiah....isteri solehah.."


"haih..itu kan sudah bincang lepas habis belajar baru boleh.."


"owh..tahun depan habis UTP..hehe..gurau ja mama..abang endak minta apa-apa pun, minta tolong doakan ja anak mama ni.."


"iya..mama selalu doakan anak-anak mama..ok la..abang pun mau sedia pergi kerja (Practical) kan? adik-adik sini pun mau sedia pergi sekolah ni.."


"iya mama..bah..terima kasih ya.."


"ok..jaga diri ya nak..assalamu'alaikum"


"insyaAllah..wa'alaikumsalam wbt"

Insan yang ku rindui suaranya, fizikalnya apatah lagi kasih sayangnya mengubat sedikit sebanyak kerinduan di hati ini walaupun setiap minggu memang selalu saya menghubunginya pada hujung minggu, tapi perhubungan kali ini mengoperasi lebih baik lagi penyakit rindu di hati ini. Ucapan ulang tahun kita semua sepatutnya juga khusus buat ibu kita sempena meraikan hari perjuangan beliau melahirkan kita semua dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Semoga Allah membalas kasih sayang ibubapa sepertimana ibubapa kita memberikan kasih sayang kepada kita bahkan dilebihkan lagi khusus buat mereka berdua.

Ucapan Awal Pagi

Setibanya di tempat kerja, memasuki pejabat dengan sapaan mulia "assalamu'alaikum" serta "selamat pagi" kepada ahli pejabat yang lain (ada non-muslim), laptop diset-up, dokumen-dokumen disusun rapi di atas meja, melihat work schedule, lalu membuka browser bagi memeriksa e-mail yang masuk dan tidak dilupakan mesej di blog dan FB.

Alhamdulillah, setelah membalas e-mail terutama ahli syarikat yang lain, memeriksa pula bahagian FB yang dipenuhi dengan ucapan (wish) selamat hari jadi, sanah helwah akhi, selamat hari lahir, HB, epy bufday bro, Happy Birthday abang, slmt ulang tahun, slmt mkn kek dan banyak lagi genre tersendiri dan bahasa tersendiri diungkapkan oleh semua keluarga dekat dan jauh, kawan lama dan kawan baru serta para pejuang agama Allah. Saya hanya mampu membalas sesuai dengan genre dan bahasa ucapan yang digunakan satu-persatu dengan ringkas untuk semua komen di awal pagi..Apapun, terima kasih atas semua ucapan, nasihat dan doa dari semua dan Semoga nasihat dan doa itu juga untuk kita semua samada melalui medium calling, sms-ing, emailing or FB-ing.

Bak kata orang, masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak dan masuk kandang harimau mengaum, begitulah juga konsep balasan komen saya yang disesuaikan dengan insan yang menyempatkan masa menulis ucapan kepada saya.

22 Tahun Berkecimpung Dalam Alam Dunia

22 tahun, sudah selama 22 tahun Allah memberikan saya peluang untuk hidup di dunia ini. Selama 22 tahun pelbagai gambar telah mengisi album kehidupan diriku ini, samada gambar kebaikan bahkan mungkin lebih banyak gambar kejahatan mengisi ruang-ruang kosong kehidupanku ini. Saya dan kita semua pasti tahu daripada jumlah umur kita sekarang, kita mampu kenang, ingat dan muhasabah kembali kemana umur banyak kita habiskan? Adakah nisbah kebaikan dengan kejahatan yang kita lakukan adalah 20:80, 40:60, 50:50 atau mampu memberatkan nisbah ke arah kebaikan?

Semoga umur yang sebelum ini banyak kita persiakan, mari bermula hari ini, jangan lagi mempersiakan sisa waktu yang kita tidak tahu sampai bila ia akan berjalan, maka pergunakanlah peluang usia kita dengan sebaik yang mungkin sebelum kita menyesal di hari akhir kita nanti akibat menunda memanfaatkan waktu yang diberi. Na'udzubillah.

Hari Jadi Sebuah Peringatan

Setibanya putaran tahunan hari jadi kita juga sama dengan pengurangan usia kita yang ditetapkan Allah Penguasa Segala. Makin dekat waktu kita untuk meninggalkan alam dunia dan menuju ke alam seterusnya. Makin habis masa kita untuk mengumpul bekalan di dunia buat alam akhirat. Maka, mari setiap detik masa yang berlalu, bersama kita sedari bahawa berlalu juga usia kita semua. Berkurang juga peluang yang diberikan kepada kita. Ini peringatan pertama di hari jadi kita.

Peringatan kedua yang perlu bersama kita hayati adalah peluang kehidupan yang masih diberikan kepada kita. Sebuah nikmat yang merupakan kunci untuk menambah lagi amalan kita dan memohon lagi pengampunan kepada Allah. Maka, berkuncikan nikmat kehidupan, perlu bersama kita balas dengan rasa syukur yang tidak sedikit melalui kaedah hati, lisan dan amal kita, kerana ramai dengan nikmat kehidupan, bukan mensyukuri namun mengkufuri nikmat ini.


Betapa ramai antara kita dengan nikmat kehidupan yang diberikan kepada kita, kita bahkan menyalahgunakan nikmat yang diberikan, "memanfaatkan" kehidupan dengan perkara-perkara dosa dan maksiat. Bermula dari nikmat mata yang digunakan melihat perkara-perkara yang dilarang Allah berbanding melihat ayat-ayat al-Quran, nikmat telinga untuk mendengar umpatan dan perkara yang merosakkan berbanding bacaan al-Quran dan ceramah-ceramah agama, nikmat mulut digunakan untuk mengeluarkan kata-kata dusta mengadu domba, memfitnah dan mengumpat sini sana berbanding membaca al-Quran dan menyampaikan nasihat, dan banyak lagi penayalahgunaan nikmat tubuh badan yang diberikan kepada kita.

Jika nikmat tubuh badan sebagai nikmat dalaman hidup kita, nikmat luaran berupa harta juga sering kita kufurkan. Kita mulakan dengan generasi muda, khususnya pelajar dalam memanfaatkan laptop contohnya, betapa ramai yang kufurkan nikmat tersebut dengan menggunakannya untuk menonton filem korea, anime, jepun, sinetron, drama, etc yang ke arah kerosakan semata (melainkan memang memberi manfaat). Tidak kurang juga yang memanfaatkannya untuk bermain game sepanjang masa.

Fasiliti lain seperti kenderaan motor mahupun kereta, digunakan untuk balapan (berlumba dalam bahasa indonesia) yang mengggangu dan membahayakan orang lain atau untuk berjalan-jalan dengan kekasih hati. Begitu juga harta-harta lain yang diberikan kepada kita, adakah kita belanjakan di tempat yang dilarang Allah? atau membeli barang-barang yang jelas dilarang digunakan samada pakaian yang tidak menutup aurat (melainkan untuk diperlihatkan kepada mahram/suami/isteri), rokok yang menzalimi diri sendiri mahupun makanan/minuman boikot yang menyumbang kepada musuh Islam. Inikah lambang syukur kita dengan nikmat yang diberikan kepada kita? Yakinlah, semua bakal ditanyakan di hari kemudian.

"Tidak akan berganjak kaki anak adam pada hari kiamat sehingga dia disoal 4 perkara iaitu ; tentang usianya, pada apa dihabiskannya, tentang masa mudanya untuk apa telah dipergunakannya, tentang hartanya dari mana diperoleh dan ke mana telah dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah diamalkannya" [HR at-Tirmidzi]

InsyaAllah bersama kita syukuri dan perbaiki kehidupan kita sebaik yang mungkin, jadikanlah  bukan hanya ketika hari lahir sebagai peringatan sudah setahun berlalu usia kita, tapi jadikan hari-hari yang kita lalui sebagai mata rantai peringatan yang menyedarkan kita.

3 comments:

MUJAHID295 said...

kasih ibu tiada batasan kerana sepanjang hayat kita dia akan sentiasa menyayangi kita,namum kasih ilahi tiada tandingan kerana menyalurkan secebis kasihNya dalam hati ibu untuk sentiasa mengasihi anaknya.

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah,insyaAllah :)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

MUJAHID295 -> Kasih Allah la sumber segalanya yang dia titipkan secebis kepada hamba-hambaNya..syukran ya akh..

Nazihah@Jiha -> insyaAllah..