Friday, November 26, 2010

Kisah-Kisah Benar (Nasihat Buat Adik (3) - Berhikmah Hingga Bergaduh?)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah perkongsian kisah-kisah benar perbualan nasihat yang dikongsi dari pelbagai sumber. Bahasa akan disesuaikan dengan bahasa umum (loghat kelantan, perak, ganu, kedah,etc semua diubah kepada bahasa biasa..tapi ala2 sabah sikit sebab saya yang ubah sikit..huhu..maaf) bagi menghormati privasi orang yang berkongsi. Pengubahan sturuktur ayat namun tidak lari dari makna dan isi asal. Terima kasih kepada yang sudi berkongsi untuk ibrah pembaca semua. Kepada sesiapa ingin berkongsi, boleh hantar ke fakhrullah90@gmail.com..Syaratnya, kisah benar.



Nasihat Buat Adik (3) - Berhikmah Hingga Bergaduh?


Adik
Salam bang..abang datang sini tak?
Abang
Wa’alaikumsalam, insyaAllah datang..tapi lewat sikit..
Adik
Owh..udi ada masalah besar bang..
Abang
Napa udi?
Adik
Erm..udi malam ni ada event..
Abang
Event apa pula?
Adik
Ada gaduh dengan orang bang..
Abang
Astaghfirullah..apa udi buat ni?
Adik
Dia yang ajak gaduh..sebab dia tidak puas hati dengan udi ngan kawan udi..
Abang
Apa juga yang tidak puas hati ni?
Adik
Udi dengan AJK Surau yang lain pergi tegur-tegur ja pun dengan dorang ni..dorang memang lama dah tidak puas hati dengan kami bang..kami dah tegur dengan berhikmah dah..
Abang
Udi, berhikmah apanya kalau teguran kita sampai boleh bawa pada pergaduhan..itu bukan berhikmah namanya..kita kena berjihad..bukan berjahat..
Adik
Tak da la bang, kami dah tegur baik-baik dengan dorang, tapi dorang masih lagi terus-terus buat hal..
Abang
Dah-dah..udi tahu tak apa yang udi buat ni melanggar perintah Allah?
Adik
Tapi bang..
Abang
Allah tidak suruh kita buat pergaduhan..kita diperintahkan untuk mendamaikan saudara yang berkelahi..ingat dalam surah 49 ayat 10..maka damaikanlah antara kedua saudaramu itu dan takutlah Allah, supaya kamu mendapat rahmat..jangan sekali-kali melanggar ayat Allah udi..
Adik
Tapi kami dah lama bersabar..dah banyak kali dah nasihat..
Abang
Jadi, udi dah hilang sabar la ni ya..banyak kali nasihat tak semestinya hasilnya kita dapat udi..mungkin kita yang kena perbaiki lagi cara kita bagi nasihat..setiap mukmin tu bersaudara udi..bukan bermusuhan..istighfar balik udi..jangan layan perasan marah tu..ingat hadis Nabi..jangan marah..
Adik
Hurm..tapi macam mana ni bang..semua orang dah tau event malam ni..malam ni one-on-one ja..lawan udi tu besar juga badan dia..tapi biarlah apa mau jadi..
Abang
Udi..tidak (sempurna) beriman seseorang kamu kalau kamu tidak mencintai saudaramu sepertimana kamu mencintai dirimu sendiri..dah2..sekarang udi pergi jumpa orang tu, udi yang pergi minta maaf..
Adik
Semua orang dah tahu bang..malam ni kena jadi juga..
Abang
Biarlah pandangan orang tu..yang penting Allah tahu..biarlah orang lain cakap udi pengecut ka, apa ka..yang penting Allah udi..
Adik
Hurm..tengok la bang macam mana..incase jadi bang macam mana?
Abang
Kalau memang bergaduh juga, biarlah dia tumbuk udi..udi tak yah melawan..tahan atau mengelak ja..bagitau yang udi tidak mau gaduh..itu lebih mulia udi..
Adik
Nanti lebam-lebam bang..
Abang
Tahu tak pa, yang udi buat hal macam ni kenapa..pergi tundukkan ego udi tu..pergi jumpa orang tu petang ni..pergi MINTA MAAF..kita mengalah bukan bermakna kita kalah udi..udi usaha lagi nasihat dia kelak..
Adik
insyaAllah bang..udi cuba..terima kasih bang..
Abang
insyaAllah..ingat Allah udi..
Adik
Ya bang..Assalamu’alaikum..
Abang
Wa’alaikumsalam..
Kawan adik
Assalamu’alaikum bang..si udi tidak jadi bergaduh tadi..
Abang
Ok..alhamdulillah..terima kasih..

3 comments:

Anonymous said...

banyaknya idea dia menulis arini..3posts per day..oo..mungkin akn menjadi 5posts/day hari ni...
anyway...terima kasih atas perkongsian..walaupun di tujukan kepada adik2, tapi golongan abang2 dan kakak2 juga bole aplikasi pengajaran di sebalik cerita..tahniah2..tapi kalau tulisan tu dpt di jarakkan antara satu baris ke baris yg lain dan di bezakan warna antara dialog watak2yg terlibat mungkin lebih kemas dan senang utk dibaca..

juz my 90cent

Fakhrullah Bin Mawardi said...

x da la..x fikir idea sangat pn..ubah2 ja dari dialog asal..

terima kasih atas masukn..next post sy cuba ubah.

sfatimahzj said...

ego tu...hmmm..