Sunday, November 28, 2010

Kisah-Kisah Benar [Nasihat Buat Adik (4) - Siapa Yang Islam Ni?]

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah perkongsian kisah-kisah benar perbualan nasihat yang dikongsi dari pelbagai sumber. Bahasa akan disesuaikan dengan bahasa umum (loghat kelantan, perak, ganu, kedah,etc semua diubah kepada bahasa biasa..tapi ala2 sabah sikit sebab saya yang ubah sikit..huhu..maaf) bagi menghormati privasi orang yang berkongsi. Pengubahan sturuktur ayat namun tidak lari dari makna dan isi asal. Terima kasih kepada yang sudi berkongsi untuk ibrah pembaca semua. Kepada sesiapa ingin berkongsi, boleh hantar ke fakhrullah90@gmail.com..Syaratnya, kisah benar.


Nasihat Buat Adik (4) - Siapa Yang Islam Ni?
(Inilah kondisi umat kita)

Adik non-muslim 1    
Ima..coklat tu ada tanda halal tak tu..nanti kak sha tak makan..
Adik Kakak
Erk..entah vy..sama ja..
Kakak
(hanya senyum)..dah..jom..majlis dah nak start..
Adik Kakak
Ok..


Majlis


Adik Kakak
Kak, nyanyi la satu lagu..
Adik non-muslim 1
Wei ima, mana boleh, aurat tu..kan kak?
Kakak
Ya vy..betul tu..
Adik Kakak
Owh..sori..tak pa la..jom minum..
Adik non-muslim 2
Jom..I pun haus ni..akak tunggu sini ya..kami (Non 1 & Non 2) pergi ambil air..
Kakak
Ok..tanx..


Adik non-muslim 2


Nak beli air apa untuk kak sha?..yang tu la..
Adik non-muslim 1
Tak boleh la..kak sha mana boleh minum tu..air anggur dari spain..
Adik non-muslim 2
Ok..


Kakak


Pandai korang pilih air untuk akak ya..
Adik non-muslim 2
Mestilah..hee..
Kakak
O ya..ima dan vy, nnti tlng kejut akak jam 3 pagi ya..korang kan selalu study sampai awal pagi..
Adik non-muslim 2
Hehe..boleh2..no hal la kak..dekat ja pun bilik akak..
Adik Kakak
Orait..tq

Keesokan Pagi

Kakak
Tq ya kejut semalam..akak hargai sangat..
Adik non-muslim 2
Sebenarnya akak bangun awal untuk apa ya? Awal juga bangun? Hari ini I tolong kejut lagi ya..
Adik Kakak
Nih mesti akak bersahur ni kan? hehehe
Adik non-muslim 2
Eh..tak lah..kak mesti bangun untuk  solat tuh..
Kakak
Hmmm..wah..kamu memang berteka-teki la selama ni ya? Betul you cakap tu vy..akak bangun untuk solat…haa..solat apa kalau vy tahu?
Adik non-muslim 2
Nah kan ima..aku teka betul..erm..solat subuh ka kak?
Adik Kakak
Owh..yakaaaa?
Kakak
Eh..tak kan la subuh pukul 3 pagi dik oi?
Adik non-muslim 2
Habis tu solat apa? Jap..I teka lagi..I banyak kawan Islam juga..tapi tak ramai pun solat awal pagi..hurm..haa..I tahu, akak solat hajat kan?
Kakak
Pergh..terer la vy meneka nih..ajaib sungguh..vy banyak tahu ya..erm..tapi akak tambah ngan solat tahajjud, taubat dan witir sekali..kan ima?
Adik Kakak
Eh..hehe..(hanya senyum kambing)
Adik non-muslim 2
Uish..banyaknya solat..taubat I tau la..tahaa..apa..tahajud?..witir?
Kakak
Hehe..tak pa la..yang penting vy ni pun banyak dah tahu..berbanding banyak lagi kawan2 Islam di luar tu..
Adik non-muslim 2
Hehehe..jangan puji2 gitu..malu I kak..erm..ok la kak..I akan cuba utnuk kejutkan akak hari2 ya..=)
Kakak
Tq ya vy…akak terharu tau…jom akak belanja kamu makan ya..
Adik Kakak
Jom..
Adik non-muslim 2
Ceh..makan no 1..nanti pergi solat tahajjud ngan kakak tu..
Adik Kakak
Eh..hehe..

3 comments:

Anonymous said...

naa..siapa yg islam tu? non muslim pla yg lbih tau..malu2 huhu izinkan sy utk share ni kat fb?..nnt sy ltak linknya..^_^

Fakhrullah Bin Mawardi said...

tu la kondisi umat Islam skrg..syukran lg sekali Nazihah..

Nazihah@Jiha said...

eh,bah..afwan >_<