Friday, November 26, 2010

Kisah-Kisah Benar (Nasihat Buat Adik 1 - Tiada Kata Putus Asa!)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah perkongsian kisah-kisah benar perbualan nasihat yang dikongsi dari pelbagai sumber. Bahasa akan disesuaikan dengan bahasa umum (loghat kelantan, perak, ganu, kedah,etc semua diubah kepada bahasa biasa..tapi ala2 sabah sikit sebab saya yang ubah sikit..huhu..maaf) bagi menghormati privasi orang yang berkongsi. Pengubahan sturuktur ayat namun tidak lari dari makna dan isi asal, serta karakter-karakter. Terima kasih kepada yang sudi berkongsi untuk ibrah pembaca semua. Kepada sesiapa ingin berkongsi, boleh hantar ke fakhrullah90@gmail.com..Syaratnya, kisah benar




Nasihat Buat Adik 1 - Tiada Kata Putus Asa!



Adik
: salam bang, sibuk kah?
Abang
: salam, tengah makan, hehe..kenapa udi?
Adik
: susah la exam tadi..
Abang
: owh ya ka?
Adik
: takut la....takut gagal.....abang mohon doakan udi ya..semoga semua ok..
Abang
: amin insyaAllah...semoga dibuka pintu kefahaman dan ketenangan dalam menjawab dan semangat untuk terus berjaya ya udi
Adik
: dan untuk exam seterusnya berjalan lancar...:)...sedikit kecewa la bang...huhu...tiada semangat...kecewa exam tadi..
Abang
: jangan macam tu..
Adik
: huhu...sekarang pun rasa mahu demam
Abang
: orang kufur saja yang putus asa udi..dalam surah 12 ayat 87...bagi kita tiada perkataan putus asa dalam kamus seorang muslim...boleh punya..don't worry..let by gone be a lesson....tenangkn fikiran....pergi buat benda lain dulu.....jangan paksa study tu..
Adik
: hurmm
Abang
: buat bnda yang boleh tenangkan fikirn dan naikkan semangat dulu
Adik
: entah la bang
Abang
: tapi jangan lama sangat tenangkan fikiran..
Adik
: kekadang udi rasa belajar banyak2...tapi tidak boleh buat....entah mana silap nya....tapi tidak baik kan bang cakap macam tuh?
Abang
: benda tu memang lumrah....sebenarnya kita yg kurang lagi usaha..abang yakin..kalau udi terus usaha lebih giat dgn motivasi diri yang kuat...boleh punya..kata orang "cakap memang senang"....tapi bagi kita, kena buktikan udi....macam ni la.....cuba recall exam tadi...jangan miss call pula...hehe....dah boleh bayangkan paper semalam?
Adik
: hurmm....kenapa?
Abang
: baik....kalau dah recall...recall pula usaha udi....mesti usaha masih kurang kan?
Adik
: mungkin....tapi udi usaha mana yang mampu..
Abang
: jangan usaha setakat yg mampu...usaha semaksima...kita kalau usaha sekadar yang  mampu..alamatnya..usaha ikut mood..maksud dia usaha sekadar lepas ja la..masih ada 6 paper to go.....udi.....jangan hampakan mak ayah..
Adik
: huhu......hurmm..........udi tahu..
Abang
: boleh3
Adik
: sebab tuh sedih fikir exam tadi
Abang
: hehe
Adik
: abang..........terima kasih ya..
Abang
: ok2..ceria2 ya......yang paling pnting......berdoa pada Allah........Dia tmpat kita bergantung....tiada mustahil bg Allah
Adik
: :)
Abang
: usaha terbaik, doa penuh mengharap, sebenar2 pengharapan, dan tawakkal seikhlasnya pada Allah..=)
Adik
: udi akan cuba bang.......doakan udi ya
Abang
: doa bersama2........saling mndoakn.......insyaAllah..
Adik
: terima kasih..
Abang
: ok..nak habiskn makanan dulu..hehe..
Adik
: owh..ok2...terima kasih
Abang
: itu sudah kewajipn sebagai seorang abang..=)
Adik
: :)
Abang
: assalamu'alaikum.
Adik
: wa'alaikumsalam.

5 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah perkongsian yg bermanfaat. untuk menambah lagi kelajuan pecutan terakhir final exam!
jzkk..

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah..teruskn usaha..

Anonymous said...

Sangat suke dengan perkongsian ni....menaikkan semagat tuk terus berusaha dan berjaya.....sangat sesuai ketika exam time...

Fakhrullah Bin Mawardi said...

slm anonymous..teruskn semangat mngharungi amanah seorng pelajar..

sha my heart said...

baiknya abg dia..

Org kufur sj yg bptus asa