Friday, November 26, 2010

Kisah-Kisah Benar (Nasihat Buat Adik 2 - Kenapa Kena Pakai Tudung?!)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah perkongsian kisah-kisah benar perbualan nasihat yang dikongsi dari pelbagai sumber. Bahasa akan disesuaikan dengan bahasa umum (loghat kelantan, perak, ganu, kedah,etc semua diubah kepada bahasa biasa..tapi ala2 sabah sikit sebab saya yang ubah sikit..huhu..maaf) bagi menghormati privasi orang yang berkongsi. Pengubahan sturuktur ayat namun tidak lari dari makna dan isi asal. Terima kasih kepada yang sudi berkongsi untuk ibrah pembaca semua. Kepada sesiapa ingin berkongsi, boleh hantar ke fakhrullah90@gmail.com..Syaratnya, kisah benar

Nasihat Buat Adik (2) - Kenapa Kena Pakai Tudung?







Adik
: salam kak..adik mahu tanya sikit..
Kakak
: Wa'alaikumsalam..ada apa dik?
Adik
: Kenapa kena pakai tudung? Orang yang bertudung pun ada yang kena kacau lelaki?
Kakak
: mengapa pakai tudung? Sudah tentu sebab ia adalah suruhan wajib Allah dik..itu mesti adik tahu kan..
Adik
: yup..adik tahu..tapi kawan adik tanya..
Kakak
: orang bertudung ada juga kena kacau lelaki..kita bkn salahkn tudung, tp salahkan pemakai tudung serta pengacau tersebut. walaupn memang sepatutnya tudung membuatkan kita terpelihara, tapi tengok juga cara kita pakai tudung, kekadang lebih mngancam daripada yang tidak pakai tudung. other situation pula, bila kita pakai tudung full covered, means yg sempurna, kita tetap jg akan dikacau sebab ianya pelik bagi mereka.
Adik
: owh..betul3..hehe..tapi kak..macam mana mau sampaikan dengan kawan adik?
Kakak
: bagaimana mahu dsampaikan benda ni pada kawan2 remaja?.
Adik
: ya kak..susah mau tegur dorang..
Kakak
: kita tidak payah beria-ia sangat mahu direct tegur..kita dalam nak menegur sesuatu kesalahan, better dahulukn dengan amal yang lain..contoh kita tidak akan terus minta dia pakai tudung, kita mulakan dengan belajar mengaji ja..atau baca yasin..sekali lagi, tidak payah tegur terus mengenai kesalahan dia x pakai tudung @ tudung tidak sempurna..kita offer benda lain, biar dia dekat dgn Allah dan biar hatinya dilembutkan dahulu.
Adik
: owh..lagi kak?
Kakak
: tapi ini proses yg pnjang, bila dah makin ok hatinya, kekadang dia sendiri yang terasa nak bertudung, if tidak pun dia sndiri akan lama2 faham bila kita selitkn sikit demi sedikit.
Adik
: wah..berhikmah juga kan..tapi kalau mau direct tidak boleh ka kak?
Kakak
: semangat juga adik akak ni..hehe..kalau mahu direct pun boleh try, tapi sebelum dismpaikn, buka dulu dengan cerita lain, contoh pengharaman khinzir, yang pernah kakak inform adik dulu, cakap khinzir islamik tu, yg dah disamak, diwudhu, dimandikan, bahkan dipakai telukung lagi, tp tetap haram, means, perintah Allah semua wajib dilakukan..baru kaitkn dgn menutup aurat..balun3..lepas tu, raikan dia cakap, apapun, pelan2 la, sikit-sikit, yg pnting kita sebenarnya nak berubah, tapi pelan2..tidak apa, yg pnting kita mahu berubah..
Adik
: owh..i see..i see..hurm..adik dah tau apa mahu buat..
Kakak
: hah..mau buat apa la tu?
Adik
: nak buat yang indirect la..
Kakak
: cara lain macam biasa la, edar artikel mengenai menutup aurat..azab tidak mentup aurat, tapi sekali lg, indirect ya..jgn khususkn artikel tu kepada dia seorang...biar semua orang dapat, jangan sampai dia terasa yang dia yang kita target..if boleh jgn biar dia tahu kita yang buat..contoh if FB, kita buat akaun baru yg khas untuk tegur orang..tapi kita tag pada ramai2 orang..
Adik
: hah, ini lagi senang..insyaAllah..
Kakak
: insyaAllah..ada apa lagi dik?
Adik
: hurm..tapi teruk la muslimah hari ni..apa lagi yang boleh adik sampaikan?
Kakak
: explain ja ia sepatutnya salah satu kewajipan setiap muslimah..tujuan dia untuk mnjaga diri..tapi dunia hari ni berbeza, yang pakai tudung pun tidak membawa kepentingan tudung tu yang sepatutnya..itu lah kita boleh tengok natijah dari pemakaian tudung tiada sama sekali...Islam adalah agama prevention come 1st..contoh kita dilarang mendekati zina..dekat pun tidak boleh..salah satunya menunjukkn bahagian badan yg x sepatutnya adalah jalan mendekati zina atau membuatkn org lain terasa ingin berzina..begitu juga kita diminta menjaga pandangan, cegah dahulu..bnyk lg perintah2 yg menekankn preventation come 1st..
Adik
: wah..ya tak ya juga kan..prevention is better then cure..
Kakak
: yup..hebat dah adik akak ni..siap cakap owang putih lagi..
Adik
: hehe..insyaAllah..ok..lain kali adik tanya akak lagi..
Kakak
: insyaAllah..
Adik
: Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Kakak
: wa'alaikumsalam warahmatullahi wabarakatuh

3 comments:

Wan Zuraida said...

sangat suke baca. mohon izin share untuk di emel blh? nti sy letakkan linknye.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

silakan..syukran..

shamyheart said...

menarik. Trutamanya bab khinzir