Wednesday, October 3, 2012

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod Ke-20]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


Sumber Gambar : Zulan (Graphic Designer Synergy Media Sdn. Bhd.)



Episod Ke-20

Nasihat Hari Ini :Jangan merasa rezeki yang diperoleh adalah hak milik usaha sendiri, tapi yakinlah ia adalah kehendak dan nikmat dari Illahi. 

Nasihat Hari Ini : Cemburulah kepada mereka yang melakukan kebaikan bukan untuk menjatuhkan mereka, tetapi sebagai pembakar semangat untuk berlumba dalam kebaikan yang dianjurkan Allah kepada kita.

Nasihat Hari Ini : Wahai ibubapa atau bakal ibubapa, layanlah anak kecil seperti seorang anak kecil, layanlah anak remaja seperti seorang remaja dan layanlah anak dewasa seperti seorang dewasa. Biar kecil-kecil dilayan seperti anak, besar-besar layanlah sebagai seorang kawan. 

Nasihat Hari Ini : Memang terkadang ukhuwah itu ada musimnya, ada musim luruh ada juga musim ia berbunga..Namun musim yang dilaluinya tidak akan menghilangkan ukhuwah tersebut dan ukhuwah itu akan tetap berputar melalui musim-musimnya. Ayuh kita usahakan untuk panjangkan tempoh musim bunga dalam ukhuwah sesama kita.

Nasihat Hari Ini : Berapa ramai tahu islam, tapi tidak juga ingin berislam, berapa ramai tahu iman, tapi tidak juga ingin beriman, berapa ramai tahu dakwah & jihad, tapi tidak juga mahu berdakwah dan berjihad.

Nasihat Hari Ini : Janganlah seperti lembu dicucuk hidung yang mengikuti semua kemahuan nafsu, syaitan dan musuh.

Nasihat Hari Ini : Rezeki bukan sentiasa dapat kita nikmati, terkadang ia akan ditarik ketika Allah mengkehendaki

Nasihat Hari Ini : Rasulullah bermati-matian memperjuangkan agama Islam pada zaman lalu, namun umat Islam sendiri pada zaman ini tidak menjaga bahkan merosakkan agama Islam yang diperjuangkan Rasulullah. Semoga kita menjadi umat Islam yang meneruskan perjuangan baginda dan bukan umat yang mengabaikan perjuangannya.

Nasihat Hari Ini : Kita perlu menjadi pejuang kebenaran yang sangat tegar, bukan pejuang kebenaran yang sangat hambar, sehingga mudah sahaja musuh kita datang menyambar.

Nasihat Hari Ini : Keluarga sekarang terlalu inginkan anaknya senang, tapi sayangnya membiarkan anaknya susah untuk beriman. 

Nasihat Hari Ini : Beramallah dengan ilmu yang berjaya kita cari, dan carilah ilmu untuk kita amalkan lagi.

No comments: