Wednesday, October 24, 2012

Ajarkan Aku Cinta


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM
Diterbit : Majalah SINERGI Edisi Ke-3


Edisi yang memecahkan rekod paling cepat habis stok!!! alhamdulillah.


Ta'aruf Cinta

Cinta, bila berkata soal cinta, apa yang bermain di fikiran kita? Apa yang membayangi imaginasi kita? Apa yang terasa di hati kita? Cuba soalkan kepada kanak-kanak, pasti ramai menjawab cinta antara lelaki dan wanita. Cuba soalkan kepada remaja, jawapan yang sama pasti diberikan. Itulah cinta yang diterapkan dalam jiwa generasi pelapis bangsa. Hasil didikan pelbagai media massa yang kurang dijaga. Juga dari kehidupan ibu bapa dan keluarga yang mencorakkannya.

Betapa ramai antara kita yang rabun cinta, tidak jelas melihat mana cinta sebenar yang lebih utama, mana cinta sebenar yang perlu dituju? Akhirnya, kerabunan cinta sebenar melahirkan generasi yang rosak teruk akhlaknya, kancah kemaksiatan terus didakyahkan, permainan dunia terus diagungkan, barang haram terus disuapkan, angkuh dengan nikmat harta diberi, nafsu serakah driver kehidupan, dibantu syaitan core-driver setia, maka cinta sebenar seperti sudah hilang nilainya. Inilah penyakit cinta yang melanda umat kita.

Mekanisma Mahligai Rumah Tangga

Cinta antara pria dan wanita bukan ditolak, namun ada mekanisma indah telah disyariatkan Allah dalam agama-Nya. Ramai anak muda zaman sekarang menggunakan berkasih sayang dahulu baru membina mahligai rumahtangga, ber'couple' dahulu, berjalan dan makan bersama, bermesra bagai suami isteri di tempat-tempat berkondusif ke arah perzinaan, baru ingin melangkah kepada ikatan yang sah. Sedangkan Allah berfirman:

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." 
[QS Ar-Rum, 30:21]

Allah firmankan dijadikan dahulu isteri atau suami, baru timbul berkasih sayang. Dunia sekarang sebaliknya, dipuaskan dahulu berkasih sayang, berpegangan tangan, beramah mesra, mengumpul dosa, baru pernikahan akhirnya.

Tidak dinafikan, perkenalan atau ta'aruf itu perlu, namun yang pasti, ada batasan yang perlu dijaga. Ramai menggunakan pertunangan dalam beberapa tempoh sebagai proses ta'aruf. Namun, betapa ramai kita lihat pasangan yang bertunang sudah menganggap mereka terikat dengan ikatan yang membolehkan apa sahaja? Inikah keluarga harapan kita yang seterusnya menentukan kondisi masyarakat kelak?

“Keruntuhan keluarga telah melahirkan generasi yang lemah” [Rahmohan Ghandi]

Ajarkan Aku Cinta

Percintaan memang fitrah insani, mari bersama kita ajarkan hati erti cinta yang perlu diamalkan, melalui dua pegangan kita bersama; al-Quran dan Hadis., ayuh bersama telusuri dan amalkan ayat cinta dari Allah:

Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.[QS At-Taubah, 9:24]

Inilah jawapan cinta yang diajarkan kepada kita, bukan ibu bapa, anak-anak, keluarga, harta, kerjaya, rumah atau kereta yang perlu kita cintai melebihi Allah, Rasul dan Jihad melawan hawa nafsu dan mempertahakan agama-Nya. Namun, hakikatnya ramai antara kita telah melanggar fitrah kecintaan kita kepada sesuatu yang pasti meninggalkan kita.

Cintakan bunga, bunga kan layu,  cintakan harta, harta kan musnah,  cintakan manusia, manusia pasti mati, Tetapi cintailah Allah, kerana Allah kekal abadi. [Imam Ghazali]

Cintailah Dia pemberi nikmat, bukan mencintai nikmat yang diberikan. Seperti kisah Nabi Ibrahim AS yang sanggup menyembelih cinta terhadap putera kesayangannya demi cinta yang lebih utama, Allah.

*post ni bukan karya penuh artikel "Ajarkan Aku Cinta"..Nak baca sampai habis kena dapatkan majalah SINERGI edisi ke-3 (tapi dah habis stok)..hehe*

Salam Eid ul-Adha (Kembali Berkorban) kepada semua..semoga kita refresh dan tingkatkan kembali pengorbanan kita kepada Yang Esa.

1 comment:

Ms. Ellatron said...

Salam. I already read this edition. simple and nice! keep it up Encik Fakhrullah.