Friday, October 12, 2012

Harga Da'ie = $ Syurga.00


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Harga Da'ie = $ Syurga.00

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar."[9:111)

Pembelian sesuatu perkara perlu dibayar pula dengan harga yang sesuai dengan barang belian kita. Jika kita perhatikan ayat di atas, ia sebuah pembelian yang paling menguntungkan, Allah membeli orang-orang beriman dan membayarnya dengan syurga Allah SWT. Sebuah harga yang tidak ternilai harganya khusus buat individu yang memenuhi kriteria dalam ayat tersebut iaitu:

1. Beriman
2. Berperang di jalan Allah bersungguh-sungguh (membunuh/terbunuh)

Itulah dua syarat jika ingin dibeli oleh Allah SWT dengan bayaran syurga. Walaupun sekali lagi kita mengetahui bahawa kita memang milik Allah, ibaratnya kita memberikan pinjaman barang kepada seseorang, lalu ketika kita ingin mengambilnya kembali, bukan ambil dengan percuma, bahkan kita bayar barang  milik kita itu sendiri kerana kualiti barang tersebut yang makin meningkat (manusia makin beriman).

Syarat pertama mungkin ramai yang mampu penuhi, berbeza dengan syarat kedua yang jauh susah untuk ditepati. Sebuah perjanjian dan kesungguhan untuk berperang, berjuang, berdakwah dan berjihad di jalan Allah sehingga ia mampu membunuh musuh-musuh samada dalam bentuk fizikal mahupun dalam bentuk pemikiran, bukan hanya berjuang dengan terlalu santai, bermalas-malasan dan bertangguh-tangguh macam kebanyakan pejuang dewasa ini. Kesungguhan perjuangan sehingga mampu membunuh merupakan pengibaratan perjuangan yang perlu kita lakukan adalah semaksima yang mungkin, dan bukan seminima yang mungkin atau sekadar melepaskan betuk di tangga. Akhir sekali, setelah berusaha untuk membunuh musuh-musuh Islam, mungkin ada yang telah terbunuh (syahid) mati namun tetap hidup di sisi Illahi.

"Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu ) mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyadarinya."[QS 2:154]

Niat & Sikap

Kita mengetahui peristiwa dimana manusia yang nampak buat kebaikan, namun sayangnya tetap dimasukkan ke dalam neraka natijah dari niat yang salah. Samada manusia yang berinfak atau bersedeqah untuk dibangga-banggakan, manusia yang mengajarkan agama hanya untuk kepentingan dunia semata, bahkan seorang pejuang yang ingin disebut-sebut namanya atas perjuangan yang dia lakukan. Back to niat!!!

Sub-Topik saya berikan tajuk "Niat & Sikap" kerana kedua-dua perkara ini perlu kita betulkan sekali. Jangan hanya niat kita sering dibetulkan, tapi sikap kita dalam belajar, bekerja apatah lagi berdakwah tetap salah. Ada pula yang bukan Islam, sikap mereka nampak betul, dengan rajin belajar, bekerja, berdisiplin, dan pelbagai lagi sikap yang betul, namun sayangnya, niat mereka salah bukan kerana Allah Yang Esa. Oleh itu, mari da'ie sekalian, kita sentiasa tajdid (perbaharui) dan perteguhkan niat kita mengharap redha Allah semata, lalu kita betulkan pula sikap-sikap yang banyak menghambat kejayaan dan kemenangan umat islam umumnya.

InsyaAllah perkongsian ringkas kali ini untuk memotivasikan dan mengingatkan para pejuang kembali agar sentiasa IKHLAS mengharapkan REDHA ILLAHI, lalu ayuh makin tingkatkan usaha bersungguh-sungguh menegakkan syiar Islam sehingga kita mampu membunuh semua strategi negatif musuh Islam atau kita yang terbunuh syahid demi menegakkan kalimat ILLAHI. Amin Ya Robbal 'Alamin.

No comments: