Friday, August 17, 2012

Hikmah Ramadhan (Episod Terakhir) - Graduan Ramadhan

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM


Pelajar Universiti Berbeza-Beza

Apa kaitan pelajar universiti berbeza-beza dengan hikmah ramadhan kali ini? hurm..ceritanya begini..Sekarang perhatikan universiti kita masing-masing, bagi yang belum bergelar pelajar universiti, bayangkan universiti yang ingin anda masuki, dah? belum? Kalau susah nak pilih, saya anjurkan adik-adik join Kem Remaja Sinergi (KRS) pada hujung tahun ini dari 21-23 Disember 2012 (Promosi sikit) yang akan membantu adik-adik menggariskan hala tuju kecemerlangan adik-adik..hehe..Abang Pengarah Program kem tahunan ini..^.^..ok, sekarang ayuh membaca sambil berfikir, jangan sekadar membaca tanpa berfikir..

Bayangkan sebuah universiti yang mempunyai pelbagai jenis pelajar di dalamnya, dengan pelbagai fakulti yang ada..Semua pelajar berada dalam universiti yang sama, berada dalam sistem yang sama, diajar dan berjumpa dengan lecture (pensyarah) yang sama, bahkan selalu menjawab kertas soalan quiz, test mahupun final exam yang sama..Persoalannya adalah, semua pelajar walaupun universiti yang sama, sistem yang sama, lecturer yang sama, kertas soalan yang sama, namun, keputusannya pasti berbeza-beza. Begitu juga jika kita ingin ambil contoh sekolah menengah mahupun sekolah rendah, PMR mahupun SPM, STPM mahupun STAM, keputusan akan berbeza dari pelajar yang berbeza-beza.

Apa yang ingin saya ajak sidang pembaca kali ini sama-sama fikirkan adalah hikmah kita berada dalam Universiti Ramadhan, Madrasah Ramadhan, ataupun Syahru at-Tarbiyyah (Bulan Pendidikan) yang didalamnya juga mempunyai pelbagai jenis pelajar-pelajar yang pelbagai ragamnya dan pasti pelbagai juga keputusannya. Ada yang mendapat 4 Flat ada juga yang terus flat. Sedarilah saudara-saudari seislam sekalian, kita semua melalui bulan Ramadhan yang sama, tempoh puasa yang sama, peluang yang sama, namun sekali lagi, pasti keputusan kita berbeza-beza bergantung kepada usaha yang kita kerahkan dalam semester ramadhan kali ini.

Grad Dari Universiti Ramadhan

Dalam universiti, masuk sahaja final year, fasa yang hampir-hampir grad, pelbagai jenis perasaan dari pelbagai jenis pelajar..Ada yang gembira dan tidak sabar-sabar ingin habiskan pelajaran yang dianggap sebuah kesengsaraan, ada juga yang bersedih kerana akan meninggalkan nikmat pendidikan. Begitu juga halnya bulan Ramadhan, ada yang dah hampir terlupa sekarang masih lagi Ramadhan akibat terlalu excited untuk beraya sakan, ada juga yang sangat bersedih hati kerana akan meninggalkan bulan mulia Ramadhan, kita pula bagaimana? Tepuk dada, tanya ketakawaan.

Graduan-graduan universiti kita perhatikan dewasa ini memberikan gambaran hasil-hasil pengajian mereka di universiti masing-masing, ada yang tergolong dalam 76,200 siswazah yang menganggur (Statistik Mei 2012), ada juga yang tergolong dalam pengajian pasca-grad, dan ada juga yang tergolong dalam kalangan berprofesi dan bekerjaya..Begitu juga bakal graduan Universiti Ramadhan yang bakal kita habiskan tidak lama lagi, ada yang selepas Ramadhan habis menganggur segala amalan-amalan yang pernah dilakukan dalam bulan Ramadhan dan ada yang mampu meneruskan momentum Ramadhan dalam bulan-bulan seterusnya. Kita ingin menjadi golongan mana? Maka usahakan untuk terus bertahan dalam ketakwaan.

Baki Ramadhan Jangan Abaikan

InsyaAllah, di akhir episod ini, saya menasihatkan diri saya dan sidang pembaca yang saya hormati sekalian, untuk kita teruskan usaha dengan sisa baki Ramadhan yang ada, tundalah segala keseronokan selepas Ramadhan, jangan kita sudah tidak merasakan kehadiran Ramadhan, terus tingkatkan kuantiti dan kualiti pelbagai amalan kita masing-masing, samada tilawah al-Quran kita mahupun solat-solat sunat kita semua..Pecutlah semaksima mungkin sebelum kita sampai ke garisan penamat dan mengambil trofi di pentas bulan syawal.

Kesempatan kali ini, saya dan isteri memohon maaf zahir dan batin kepada semua yang mengenali kami yang kerdil ini..Mohon doakan agar kita semua diampunkan Allah di atas segala dosa-dosa kita sebelum ini dan sentiasa mendapat redha Illahi..Semoga kita diketemukan lagi di Ramadhan-Ramadhan yang akan datang. Akhir kalam, Setelah kita hidupkan Ramadhan, ayuh Ramadhankan pula hidup kita.

No comments: