Wednesday, August 1, 2012

Hikmah Ramadhan (Episod 1) - Makanan VS Suruhan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM





Blog Sesawang Yang Bersawang

Assalamu'alaikum wbt, Alhamdulillahi Robbil 'Alamin..Allahumma Sholli 'Ala Saidina Wa Nabiyyina Wa Habibina Wa Syafi'ina Wa Zukhrina Wa Maulana Muhammad..Bersyukur kita diberi peluang untuk berada dalam bulan yang sangat mulia dengan peluang ganjaran yang terbentang luas..Semoga kita tidak termasuk manusia yang celaka seperti dalam hadis riwayat Bukhori, Baihaqi, Hakim & Ibnu Hibban yang melalui Ramadhan namun tidak diampuni dosa-dosanya yang terdahulu. Nasihat dari hadis yang lain pula menyeru kita agar melalui bulan ramadhan dengan penuh keimanan dan penuh pengharapan agar diampuni dosa-dosa kita yang lalu (Bukhori, Muslim, An-Nasai & Ibnu Majah).

Sebelum masuk ke topik sebenar perkongsian kali ini, saya ingin memohon maaf atas kelambatan meng'update' (mengemas kini) blog sesawang yang sudah bersawang ini..hehe..Agak payah untuk mencari masa lapang untuk dakwah keyboard ini dan agak payah menaikkan keutamaan (priority) update blog ini melawan tugasan-tugasan lain yang terletak lebih atas dalam level keutamaannya. Mohon doakan ke-istiqamah-an dan ke-istimrar-an saya dan zaujah (isteri) agar terus gencar menyebarkan dakwah terutama kepada diri dan kesemua umat Islam. Jom kita masuk ke topik perkongsian kali ini yang membahaskan perihal hikmah Ramadhan buat kita semua.........


Makanan VS Suruhan

"Buat apa pergi kerja tu pakcik?"

"biasalah nak..cari makan.."

"akak nak g mana?"

"g jalan-jalan cari makan"

Makan, Makan, Makan. Perkara yang sangat-sangat lazim bahkan memang sebuah keperluan dalam kehidupan kita semua. Namun yang sedihnya ada juga yang menjadikannya sebuah kemahuan sehingga hampir tidak kurang 6 kali makan setiap hari dengan:

1. Sarapan pagi (breakfast)
2. Minum Pagi (morning tea)
3. Makan tengahari (lunch)
4. Minum petang (evening tea)
5. Makan malam (dinner)
6. Makan lewat malam (supper)

Itulah kedahsyatan budaya makan yang mungkin banyak diaplikasikan di negara kita sendiri, Malaysia Tanah Airku. Betapa kita sangat mementingkan makan sehingga tidak jemu-jemu untuk makan walaupun setiap jam, ditambah lagi dengan kepelbagaian dan keenakan makanan-makanan di Malaysia samada nasi kandar, nasi padang, nasi kerabu, nasi ambeng, nasi lemak, nasi ayam, mee goreng mamak, nasi beriyani, laksa penang, laksa kedah, laksa johor, nasi tomato, nasi berlauk, pesembur, roti canai, gado-gado, bakso, embuyat, soto banjar, coto makassar, char koay teow, sate, otak-otak, dan seribu satu macam lagi makanan di Malaysia ini. (Sapa2 nak tambah lagi jenis makanan silakan, hehe..ini antara yang saya tahu selepas membeli makanan di Bazaar Ramadhan bersama isteri di Seri Iskandar, Perak).

Perkongsian makanan di atas bukan untuk saya giurkan, namun untuk kita bayangkan, sebuah perkara; iaitu makan, yang sangat-sangat-sangat kita gemari dan menjadi kebiasaan dalam rutiniti harian kita, namun sanggup kita tinggalkan untuk mematuhi dan mentaati suruhan Allah iaitu PUASA! Inilah hikmah yang ingin saya sampaikan pada perkongsian ringkas kali ini, bagaimana Madrasah Ramadhan mengajar dan mentarbiyyah kita untuk sanggup berkorban apa sahaja demi melaksanakan perintah Allah. Sanggup berlapar dahaga sekali lagi kerana ingin mematuhi suruhan Allah SWT. Inilah yang diajarkan kepada kita dalam melaksanakan ibadah puasa kali ini. Mengutamakan perintah Allah daripada mengutamakan kepentingan diri kita.

Kita tidak nafikan puasa memang sebuah ujian yang sangat kuat bagi kita, dalam pandangan ahli perubatan, puasa memang mengurangkan glukosa dalam tubuh kita yang memang membuatkan kita kurang bertenaga, kita tidak melihat perkara ini dalam perspektif negatif, tapi perhatikan hikmah bagi mereka yang ingin berfikir, ia sebenarnya sebuah ujian di atas ujian bagi kita semua umat Islam. Mungkin ramai yang mampu bertahan berpuasa sehingga waktu sungkai (bahasa sabah yang bermaksud berbuka puasa), namun berapa ramai yang ketika berpuasa namun tetap kuat melakukan rutin harian bahkan ditambah dengan amal ibadah yang lainnya, yang saya perhatikan, lebih ramai yang berpuasa atas katil (tidur) walaupun tidak bermasalah jika itulah kemampuan kita, apa yang penting, kita masih sanggup bertahan demi perintah Allah semata.

Persoalan buat diri kita terhadap hikmah kali ini, adakah kita mampu mengaplikasikan hikmah Ramadhan yang sanggup berkorban demi melaksanakan perintah puasa kepada perintah-perintah lainnya pula? Samada disuruh jaga pandangan, jauhi perzinaan, tinggalkan perkara yang tidak bermanfaat, buang perkara-perkara yang melalaikan, lapangkan diri dalam majlis ilmu, berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan perintah yang ramai tidak mampu untuk terus bertahan, adalah perintah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Semoga kita mampu menterjemah hikmah ramadhan yang pertama ini kepada perintah-perintah lainnya, yang sanggup berkorban apa sahaja demi mentaati perintah dan menjauhi larangan Allah SWT.

Nantikan Hikmah Ramadhan episod seterusnya....insyaAllah..

No comments: