Monday, November 30, 2009

Ujian DariMu - Episod 1 (Hatiku Luruh)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karangan Asli : SaBaHaNmUsLiM

Hujan turun dengan dahsyatnya, guruh mendendangkan ngaumannya, petir tidak henti
mengagungkan kuasa Yang Maha Besar. Hati Abdullah terasa dipanah petir yang mencairkan hati tabahnya itu. Sepanjang ujian kehidupan yang dia lalui, pelbagai ujian sukar menerpa lembaran hidupnya, namun tidak sedahsyat ujian kali ini. Kehilangan kedua insan yang dicintainya. Hati mana yang mampu kukuh melalui detik sebegini. Kesedihan hati ditambah dengan ketidakmampuan bagi dirinya untuk kembali ke kampung halaman yang terletak diseberang laut sebelah sana. Jasadnya yang ketika itu berada di semenanjung Malaysia tidak mampu menatap wajah kedua ibu bapanya yang akan disemadikan di perut bumi bahagian negeri di bawah bayu. Hati Abdullah hanya mampu menangis ketika menerima panggilan dari Mak Jah yang merupakan jirannya, mengkhabarkan berita kematian ayah dan ibunya. Hanya Allah tempat dia mengadu di saat ujian menerpa hidupnya itu.

"Nak Abdullah, Mak Jah mau beritakan sesuatu nak, harap anak tabah mendengarnya ya.."Suara Mak Jah yang bernada sayup pada waktu itu membuatkan hati Abdullah bergetar. Dalam hati Abdullah hanya terdetik adakah perkara yang selama ini dia takutkan bakal menimpa dirinya. Hatinya yang selalu risau ketika berada di perantauan yang jauh dari ayah dan ibunya jika berlaku sesuatu yang tidak diingini. Hatinya tabah menidakkan apa yang difikirnya.

"Ada apa Mak Jah, ayah dan ibu Abdullah sehat-sehat ja kan.." Abdullah cuba menceriakan hatinya dan menolak fikiran-fikiran yang bukan-bukan.

"Nak, tabah ya nak, Ayah dan Ibu Abdullah baru sahaja dipanggil Allah pagi tadi, mereka kemalangan ketika menyeberang jalan di Kg Ketiau, tayar gerobak jualannya dipercaya tersangkut dan ketika itu terdapat kereta tidak mampu mengawal keretanya yang laju lalu terlanggar gerobak bersama kedua Ayah dan Ibu Abdullah"
Lidah Abdullah terkelu mendengar kata-kata Mak Jah.

Hatinya bagai nak luruh mendengarkannya, wajah Ayah dan Ibunya terbayang di fikirannya, wajah insan yang hanya dia miliki di dunia ini telah meninggalkannya buat selamanya. Betapa sedihnya hati seorang anak yang menjadi anak yatim piatu, yang bakal tidak merasakan lagi kasih sayang Ibu dan Ayah. Abdullah masih sukar menerima hakikat yang baru sahaja diberitakan oleh Mak Jah. Dia tidak mampu bayangkan bagaimana hidup tanpa Ibu dan Ayah. Tanpa disedari, air mata Abdullah jatuh membasahi bumi, dia berasa menyesal tidak mencuba sedaya upaya membeli tiket pada Hari Raya yang lepas. Kali terakhir dia bersama Ayah dan Ibunya adalah sebelum berangkat ke semenanjung untuk mendaftar kemasukannya ke IPT. Abdullah teringat saat Ayah dan ibunya berpenat lelah membanting tulang siang dan malam hanya untuk menyediakan wang buat anak mereka terbang menuntut ilmu di seberang sana. Lamunan Abdullah makin jauh kembali ke masa silam pada waktu itu.



"Nak, bawa bersabar ya nak, Mak Jah nak tanya, Abdullah dapat tak kembali ke sini hari ini atau esok untuk melihat arwah Ibu dan Ayah Abdullah sebelum dikebumikan" Suara Mak Jah menyedarkan Abdullah dari kenangan indah bersama Ibu dan Ayahnya. Dia mengusap air yang jatuh meleleh ke pipinya, dia harus kembali ke alam sedar dan harus menerima hakikat yang telah ditentukan Allah kerana dia tahu Qullu Nafsin Dzaaikatul Maut. Dia cuba kembali tabah dan menarik nafas panjang bagi menenangkan dirinya dan cuba menerima takdir Yang Maha Kuasa.

"Siapakah yang dapat melindungi kamu dari (Takdir) Allah jika Dia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk dirimu?" Dan orang-orang munafik itu tidak memperoleh bagi mereka pelindung dan penolong selain Allah. " (QS 33 : 17)

"Mak Jah, saya tidak mampu untuk membeli tiket penerbangan dalam waktu terdekat ni, harganya agak mahal Mak Jah" Abdullah yang kembali tenang berfikir mampukah dia melihat Ibu dan Ayahnya sebelum ditanam ke perut bumi. Fikirannya berfikir di mana boleh dia mencari sumber kewangan bagi biaya perjalanannya kembali ke kampung halaman. Dia tidak sanggup untuk berhutang dengan kawan-kawannya, dia sering ingat kata ibunya:

"Walaupun kita tidak mempunyai wang atau benda seperti orang lain nak, namun jangan sesekali kita meminta-minta benda yang tidak kita miliki selagi mampu berusaha mendapatkannya sendiri ya nak"

Abdullah tidak tahu bagaimana nak jawab pertanyaan Mak Jah. Dia tahu bahawa mayat seseorang anak Adam perlu disegerakan pengkebumiannya. Dia terduduk sendirian di biliknya.

"Mak Jah, tak payah menunggu kepulangan saya, minta tolong dikebumikan arwah Ibu dan Ayah saya secepat yang mungkin, saya akan cuba pulang beberapa hari lagi bagi menziarah kubur mereka nanti" Abdullah dengan berat hati terpaksa melepaskan kata-kata yang sebenarnya tidak sanggup dia ungkapkan, namun apa kan daya, inilah takdir yang harus dilaluinya untuk membuktikan keyakinannya akan ketentuan Qada' dan Qadar dari Tuhan Sekalian Alam.

"Baiklah nak, kalau kamu dah kata begitu, kami akan segerakan pengkebumian arwah Ibu dan Ayah kamu ya nak, semoga Allah sentiasa bersamamu, tabah hadapi ujian ini ya nak..jaga diri baik-baik, Assalamua'laikum"
Suara Mak Jah turut diikuti dengan suara tangisannya.

"Wa'alaikumsalam, terima kasih banyak ya Mak Jah" Air mata Abdullah kembali membasahi pipinya. Dia terus merebahkan dirinya di atas katil dan cuba menenangkan hatinya.

"Assalamua'alikum, Akhi... Akhi...Antum ada kat bilik tak" Suara Fauzi kedengaran di luar pintu biliknya. Seorang sahabat yang sering dia kongsi suka dan duka bersama. Kemesraan dan ikatan persaudaraan yang terjalin antara mereka mengagungkan ayat Allah bahawa setiap mukmin itu bersaudara (QS 49:10). Abdullah cuba menghapuskan air matanya dan pergi membuka kunci pintunya.

"Wa'alaikumsalam..oohhh Fauzi..sila masuk akhi" Suara Abdullah masih terdapat kesan-kesan kesedihan walaupun dia cuba berlagak senormal yang boleh.

"Abdullah, antum ok tak ni, kenapa nampak sedih ja ni, ada apa-apa berlaku tak..ada apa boleh ana tolong?" Fauzi mampu mengesan raut wajah kesedihan yang cuba disembunyikan saudaranya itu. Dia jarang melihat Abdullah dalam kesedihan kerana dia tahu akan ketabahan saudaranya itu dalam menempuh pelbagai ujian yang melanda. Raut wajah Abdullah kembali berubah menampakkan kesedihannya, dia tidak mampu menahan kesedihannya setelah diingatkan kembali apa yang berlaku ke atas dirinya. Abdullah pun menjelaskan kepada Fauzi atas apa yang menimpanya. Fauzi berasa simpati atas apa yang menimpa saudaranya itu, dia tahu betapa terseksanya jiwa seseorang jika berada di tempatnya.

"banyakkan bersabar akhi, inilah lumrah kehidupan, segala ketentuan adalah dariNya, tempuhilah ujian ini dengan tabah dan sabar, kerana ingatlah firman Allah dalam al-hajj ayat 35,

"(yaitu) orang-orang yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka.."

"Jazakallah akhi, semoga Allah mendapati ana termasuk golongan orang yang sabar"

"Bagaimana perancangan antum nak pulang kampung, boleh ana bantu tak, InsyaAllah ana boleh bantu dari segi ekonomi kalau antum nak, antum kan manusia yang susah sangat nak meminta bantuan orang lain..hehe.."Fauzi cuba menceriakan suasana yang kusam.

"Tak tahu la akhi, harga tiket mahal kalau beli dalam waktu yang dekat, ana bercadang nak sekalian pulang untuk cuti pertengahan sem ni ja, lagipun hanya tinggal 3 minggu, harap-harapnya harganya tak terlalu mahal"

"Baiklah kalau macam tu, nanti ana tolong check harga tiket untuk cuti yang akan datang ni ya" Abdullah terharu dengan pertolongan Fauzi yang bukan pada kali ini sahaja, banyak lagi dia terhutang budi akan kebaikannya.

"Syukran Kathiran Akhi, hanya Allah dapat membalas kebaikan di sisimu" Abdullah memeluk saudaranya itu sambil meneteskan air mata kerana bersyukur kepada Allah yang menganugerahkan nikmat ukhwah bersama Fauzi.

"Dah..dah..o ya..ana datang sini tadi nak beli hotdog bun antum, perut tiba-tiba lapar pula..ok la khi, ana ada lingkaran ilmu jam 10 ni..nak buat persediaan dulu"

Abdullah yang berusaha mencari pendapatan melalui jualan hotdog bun yang sedikit sebanyak membantunya membiyai kos kehidupannya.

"ok..barakallah khi..terima kasih atas pembeliannya..Assalamu'alaikum" Kehadiran Fauzi waktu itu sedikit sebanyak menenangkan hati Abdullah. Itulah satu peristiwa yang amat membekas di kalbunya, yang tak mampu dia lupakan buat selamanya, satu peristiwa yang membuatkannya lebih matang dan tabah menjalani liku-liku kehidupannya.

"Dan bahawasanya Dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."(QS 53:43)

                                        ************ Tamat Episod 1 *******************

1 comment:

Anonymous said...

baru t'baca cerpen ni..sedih T_T
tabah menghadapi ujian ^_^