Friday, November 27, 2009

Kembara Bujang Lapok - Episod 4 (Tangisan Kehidupan)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM






"Tapi khi, ana rase..ana tak mampu nak pikul amanah ni..ana bukannye orang yang layak membawa amanah mulia ni..amalan ana dahla tak banyak..ilmu pun banyak tak tahu..banyak lagi dosa-dosa yang sering ana buat..ana rase..ana rase memang tak layak la khi..ketika melihat ikhwah lain ada bina halaqah ke bawah, ana rase ana tak mampu buat seperti itu..ana memang tak dapat la khi.." Akh Hafiz meluahkan perasaan yang nampak lama dipendam sepanjang dalam pentarbiyyahannya.

Akh Zainul dan Akh Farul mendengar dengan saksama luahan saudaranya itu. Kepiluan mendarat di hati Akh Zainul dan Akh Farul. Akh Hafiz hanya tunduk membisu.

"akhi, memang sulit ape yang kite sedang dan bakal lalui dalam jalan ini..berape sering ana dengar luahan itu selame ana dalam jalan ini. Ramai memberikan alasan sebegitu sehingga meninggalkan dakwah same sekali. Semua merasakan diri tak layak untuk berdakwah. Kita tak mampu nak menunggu sehingga kita sempurne baru ingin berdakwah kepade yang lain, jika semua manusia berfikiran sebegitu, nescaye tak kan tersebar keindahan islam di pelusuk dunia, serulah kebaikan walau kite belum sepenuhnya melakukan kebaikan itu dan cegahlah kemaksiatan walaupun kite belum tinggalkan sepenuhnya maksiat tersebut, bangunan yang tersergam indah takkan terbine tanpe dimulakan dengan batu-bate yang pertame, langkahkanlah kaki antum dengan yakin dan pasti, perkara-perkara yang menghalang kite kikis satu persatu, ana yakin antum boleh akhi.." Akh Zainul merasakan kehibaan saudaranya itu. Suara serak-serak basah yang diselitkan dengan nada keikhlasan membuatkan Akh Hafiz terharu akan kata-kata Akh Zainul.

"jazakalah akhi..ana akan cube yang terbaik untuk perbaiki diri sendiri.."Akh Hafiz bangkit dari tundukan lalu menatap wajah Akh Zainul.

"insyaAllah..kami pun sama ja ngan antum, ilmu pun masih setahun jagung, tapi Rasulullah kan minta kita sampaikan ja sekalipun hanya satu ayat, ilmu memang salah satu ukuran, namun yang penting, ilmu yang nak disampaikan walau satu ayat harus kita fahami. Ana rasa Syekh Muhammad bin Utsaimin yang pernah meyatakan bahawa seorang da'i tidak disyaratkan memiliki ilmu yang banyak, namun, hanya disyaratkan memahami ilmu yang hendak disampaikannya. InsyaAllah, tsaqafah(pengetahuan) kita kena tambah akhi, banyak bacaan-bacaan yang boleh kita amati..ilmu-ilmu yang dapat time halaqah jangan disia-siakan..pelan-pelan khi..yang penting kita usaha.."Akh Farul cuba menyampuk suasana saling menasihati dengan nada keceriaan untuk merenggangkan suasana seperti romantik.

"yup, Allah melihat kepade usaha kite, tugas kite usahe sungguh-sungguh, hasilnye kite letak kebergantungan kepade Allah, boleh punyer, antum kalau nak merasakan kemanisan dakwah kena merasakan kepahitannya dahulu..hehe..kata-kata albert camus menyatakan anda tidak boleh mencipta pengalaman, anda mesti menghadapinya..baru la.." Akh Zainul turut menarik diri dari suasana romantik. Akh Hafiz hanya tersenyum.

"dah la..sejam lagi nak sampai tapah dah ni..apa yang penting..kerja sama..hehe..tak la..next driver sapa..antum kan hafiz..baik antum tido dulu, rehatkan mata dan minda..nak harapkan zainul yang tak pakai contact lense dia tu, naya kita nanti.."

"hehe..tenang-tenang..esok karang bagi ana bawa..malam ni ana minte izin jadi boss dulu yer.."Akh Zainul serlahkan kembali sifat cerianya.

"boleh jer..pas ni biar ana yang bawa..ana bawa sampai kat rumah nenek ana terus..insyaAllah.."

"hah..macam tu le..afwan ye khi..esok ana tebus semuanya..hehe.." Akh Zainul terus merebahkan dirinya ke belakang.

"mana-mana ja..saling membantu..dah-dah..antum tido la dulu Hafiz..antum tak ngantuk ka.."

"entah la..tak rasa ngantuk pule..mungkin sebab ana qailulah lama sangat kot before solat jumaat tadi..hehe.."

"owh..ok..eh..pasal suara zainul dah diam membisu..jangan-jangan dia yang dah mula kembali ke alam mimpi dia..hurm..zainul..zainul..bab-bab tido ni dia yang juara..ish..ish..ish..antum ingat tak ari tu time lepas mabit yang baca ma'thurat pas subuh tu, time tu kita dah la baca sambil berdiri sebab ada yang ngantuk..punya ana terkejut tengok zainul ni..berdiri pun boleh tido..dahsyat betul..hehe.."

"owh ari tu..hehe..ana dah urut-urut juge bahu die time tu..tapi macam tak de effect gak.."Akh Hafiz menoleh ke belakang melihat Akh Zainul.

"hurm..dia memang dah tido..hehe.."

"dah agak dah..tadi nampak segar ja bercakap..tiba-tiba dah hanyut dibuai mimpi..biar la dia..antum pun tido la khi.."

"ok..ada apa-apa kejut ana ya.."

"insyaAllah"

Akh Farul kesorangan mengamati perjalanan malam itu. Dalam hatinya masih teringatkan topik-topik perbualan sepanjang malam itu. Kesyukuran terus dipanjatkan kepada Yang Maha Menyatukan Hati mereka. Tidak dapat dibayang bagaimana kehidupannya jika tidak diberikan nikmat tarbiyyah. Mungkin akan terus terhanyut dengan kehidupan dunia.

                                            **************************

Hujan tiba-tiba turun jatuh ke bumi dengan dahsyatnya membuatkan indahnya kedinginan malam membuai sesiapa yang tertidur agar lebih lenanya. Wiper kereta membantu penglihatan yang sukar itu. Kelajuan dikurangkan agar kawalan kereta tidak mengundang bahaya. Kelihatan papan tanda kawasan rehat tapah menunjukkan anak panah arah ke kiri. Akh Farul mengawal pemanduannya menuju ke tempat parkir kereta sedang kedua saudaranya masih lena dengan mati sementara.

"Hafiz, bangun khi..dah sampai tapah dah ni.." Akh Farul mengejutkan Akh Hafiz disertai dengan pujukan tangan. Memang sukar menahan ngantuk yang dirasa dalam kelewatan malam waktu itu. Akh Farul menutup mulutnya yang mula menguap menunjukkan malam yang sebagai pakaian bagi mengiring tidur untuk beristirehat.

"Dialah yang menjadikan untukmu malam (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat, dan Dia menjadikan siang untuk bangun berusaha."(QS 25:47)

"dah sampai tapah ka khi.."Suara Akh Hafiz akhirnya keluar dari tidurnya.

"ya..kat tapah dah ni.."

"jam berapa dah khi.."

"jap..dah jam 11.40 dah.."Akh Farul mengeluarkan handphone nya.

"owh..mari ana bawa pula"

"kita rehat dulu kejap..kereta ni pun kena rehat kejap..ana nak ke tandas lu jap..nak ikut tak.."

"tak kot..ana nak g kedai jap..nak tapau kopi panas 'bah'..sedap ni minum hujan-hujan gini..antum nak tak.."

"ana tak minum sangat kopi..antum ja la beli..payung ada kat belakang kan..jap..ana cuba kejutkan zainul jap.."Akh Farul cuba menggerakkan Akh Zainul namun tiada reaksi yang ditunjukkan. Hujan yang turun diredah Akh Hafiz dan Akh Farul meninggalkan Akh Zainul terkunci di dalam kereta dengan sedikit pengudaraan melalui sedikit ruang tingkap yang dibuka.

                                                      ***********************

"jom bertolak..dah dekat jam 12 dah ni..nenek antum gerak dari rumah jam 3 kan.."Akh Farul yang kini duduk di posisi co-driver sedang memasang tali pinggang keselamatan.

"yup..insyaAllah sempat..hujan pun dah reda ni.." Akh Hafiz menghidupkan enjin kereta dan memasang wiper dengan kelajuan minima. Tali pinggang keselamatan dipasangkan sebagai lambang usaha mengelakkan kecelakaan yang lebih teruk jika terjadi apa-apa.

"hebat zainul ni..kali ni confirm dia dah tido mati dah tu..hehe..antum ok tak Hafiz..tak ngantuk gak kan?"

"ana ok jer..dah minum kopi tadi..tercekak mata ni..hehe..k..bismillah.." Akh Hafiz mula menggerakkan kereta menuju ke rumah neneknya.

"hati-hati ya khi..afwan la..ana tak dapat temankan antum lama lepas ni..dah balik-balik menguap dah ni..hehe.."

"tak per..antum tido la dulu..ana ok jer.."

"ana cuba tahan ja lu..mana tau antum perlu teman berborak..selagi ana masih tahan, kita berborak ja..saling berkongsi pengalaman ka.."

"boleh jer..o ya khi..mesti ramai kat rumah nenek ana nanti ni..tadi ana call maci ana..dia cakap hampir semua ade..tapi abah n mama ana tak de dah..dorang dah balik semalam lepas makan malam ngan nenek bab adik ana kena gi sekolah ari ni..tapi khi..kan ana ade bagitau ana cucu paling tua..kebanyakan sepupu and anak saudara ana masih kecil-kecil lagi..kekadang tu bila berkumpul habis riuh satu rumah dengan suara budak-budak ni..tapi best gak ngan budak-budak ni..hehe.."

"owh..ok la tu..best apa if ngan budak-budak kecil..ana pun suka sangat ngan budak-budak ni..ana pun banyak anak saudara yang kecil-kecil..kalau berkumpul keluarga ana, macam antum gak la..nak roboh rumah tu dibuatnya..lari sana lari sini..lompat sana sini..sampai ari tu..ana buat satu aktviti untuk kasi senyap budak-budak ni..hehe..antum nak tau ana buat apa?"

"antum buat apa..kongsi sikit..mana tau ana boleh apply ngan budak-budak ni..hehe.."

"hah..ana manfaatkan ESQ..hehe..antum ingat tak part yang mengenai siapa berikan kehidupan tu.."

"yang aktiviti tarik nafas tu ke khi"

"hah..dia la tu..time tu ana tak plan pun..time tu kami buat hari keluarga kat rumah ana..maci-maci and paci-paci ana suma kat tingkat bawah..ana ditugaskan jaga budak-budak ni..umur dorang dari 6 tahun ke 14 tahun..ada dekat 15 orang la..habis pening dibuatnya..jaga yang satu, yang satu buat hal..last-last..ana suruh semua masuk kat bilik ana..sesak gak la..pastu.."

"pastu apa khi..antum 'ESQ kan' budak-budak tu ka.."

"hah..sabar lu..mula-mula tu ana buat dorang ceria dulu..ana bagitau yang ana ada aktiviti yang menarik nak kongsi ngan dorang..time tu ana dah ready laptop and speaker ana..ana brief dulu apa yang dorang perlu buat..ana buat macam ni.."

Akh Farul menceritakan aktivitinya bersama budak-budak dari 'A' sampai 'Z.

Waktu itu:

"baiklah adik-adik..abang ada satu permainan yang menarik..abang nak semua berdiri dulu..baiklah..kejap lagi abang akan minta adik-adik tarik nafas dalam-dalam pastu  adik-adik tahan selama 20 saat ja..abng akan kira sampai 20..sapa yang tidak tahan sampai 20 saat boleh duduk dan jangan bercakap atau ketawa..jangan tengok kiri kanan..adik duduk saja diam-diam..nanti abang bagitau apa pengajarannya..sedia semua?


"Sedia" Semua menyahut dengan penuh semangat.


"baiklah..nanti time tarik nafas abang mau adik-adik angkat tangan ke atas dan tahan sekali ngan nafas..kemudian tutup matanya..dan sekali lagi abang ulang, siapa yang tidak tahan..jangan paksa..adik duduk pelan-pelan..lepas tu jangan bising..abang mau tiada yang ketawa ok.."


lampu tidur berunsur warm light dipasang agar memberikan suasana kondusif..lagu instrumental dialunkan..suara serius dan perlahan digunakan..


"baiklah adik-adik..kita sama-sama baca bismillah dulu..semoga Allah membimbing adik-adik semua agar nampak pengajaran dari semua ini..bawa bertenang semua..abang tidak mau ada yang bersuara kecuali bila abang bertanya..ok..sedia ya dik..abang akan kira sampai tiga..lepas tu adik-adik tarik nafas dalam-dalam kemudian tahan semampu yang boleh..adik hanya perlu tahan selama 20 saat saja..tapi kalau tidak mampu..boleh duduk dan mohon ampun kepada Allah didalam hati tanpa bersuara..baiklah..satu..dua..tiga...tarik nafas semuanya..kemudian tahan.."


Kiraan dilanjutkan..terdapat ada yang duduk ketika pada saat 10 saat..ada yang 13 saat dan seterusnya..turut ada yang mampu tahan saat ke 20..


"baiklah adik-adik..ketika abang hitung tadi..ada yang mampu bertahan hanya selama 10 saat, ada yang 15 saat dan sebagainya..sekarang abang mau tanya adik-adik..apa akan terjadi jika abang melanjutkan kiraan abang sampai 60 saat..atau sampai 120 saat..jawab semuanya.."


"tidak boleh bernafas"Sorang adik menjawab.Ada yang menjawab.


"kita akan pengsan bang"


"kita akan mati"


"baiklah adik-adik..sekarang abang mau tanya..adik-adik kata kita akan mati jika tidak bernafas atau menghirup udara. Jadi sekarang minta adik-adik tolong jawab..apa udara telah berikan kepada adik-adik"


alunan muzik terus mendamaikan suasana.


"sekali lagi abang tanya..apa udara berikan kepada adik-adik.."


"bagi kami hidup"sorang adik menjawab.


"baiklah..sekarang abang nak semua menjawab..tiada yang diam..bila abang tanya apa udara beri kepada adik-adik..semua jawab kehidupan..sekarang jawab..apa udara berikan kepada adik-adik"


"kehidupan" Suara perlahan kedengaran dari setiap mulut adik-adik.


"apa udara berikan kepada adik-adik"Nada yang lebih tinggi digunakan.


"kehidupan" Jawapan juga makin meninggi.


"apa udara berikan kepada adik-adik." Nada makin ditingkatkan agar adik-adik mampu mengaku.


"kehidupan" Nada yang lebih kuat dikeluarkan dengan penuh semangat.


"sekarang adik-adik tolong jawab..siapa yang sebenarnya berikan adik-adik kehidupan..udara atau Allah..udara atau Allah.."


"Allah" kesemua adik-adik menjawab dengan teriakan.


"sekarang jawab semuanya..tiada yang diam..siapa yang berikan adik-adik kehidupan..udara atau Allah.." Nada tinggi makin dilaungkan.


"Allah" Teriakan makin kedengaran membuktikan kesaksian dari anak kecil.


"tapi mengapa selama ini adik sering malas untuk sembahyan g kepada Allah..mengapa adik sering melawan cakap ibu bapa..inikah balasan adik selepas Allah berikan adik kehidupan."


kesemua adik-adik tunduk membisu dan kehibaan jatuh di hati  suci dan lembut adik-adik. Terdapat adik yang mula menitiskan air mata.


"sekarang abang mau tanya..siapa yang berikan adik kehidupan.."


"Allah" Suara tangisan turut didengari.


"tapi mengapa adik-adik sering bergaduh sesama adik-adik..mengapa adik-adik selalu lawan cakap ibu bapa, adakah adik-adik ingin masuk ke dalam neraka..berapa sering adik-adik marah ketika disuruh untuk solat, disuruh untuk mengaji..inikah balasan adik-adik kepada Allah..ingatlah adik-adik..adik-adik juga boleh mati pada bila-bila masa..abang yakin tiada antara adik-adik yang ingin masuk ke dalam neraka..tapi kenapa selama ini adik selalu malas untuk sembahyang.."


tangisan makin didengari..alunan muzik makin dikuatkan untuk meningkatkan emosi adik-adik. Kemudian keadaan diredakan semula.


"adik-adik..Allah lah yang beri adik-adik kehidupan..janganlah lagi adik-adik malas untuk sembahayang..janganlah lagi melawan cakap ibu bapa..semoga Allah mengampunkan dosa adik-adik dan dijauhkan ari api neraka..ingatlah adik-adik..Allah yang terus menerus bagi kita kehidupan..balaslah apa yang Allah beri kepada adik-adik dengan amalan yang baik"


Adik-adik ada yang terus merundukkan wajahnya, ada yang menggosok-gosok matanya, ada yang masih terus menjatuhkan tangisan ke muka bumi Allah.


"adik-adik..kita minta maaf kepada Allah kerana selama ini kita selalu malas untuk sembahyang..lepas ni..abang harap, adik-adik boleh jumpa ibu bapa masing-masing, jumpa umi dan ayah masing-masing..minta maaf kepada mereka sebab adik-adik pernah melawan cakap mereka..semoga Allah menyayangi adik-adik semua..boleh semmuanya"


"boleh bang.."nada kesedihan turut menghibakan hati si abang.

"begitulah ceritanya khi.alhamdulillah..lepas semua keluar dari bilik ana time tu..masing-masing turun ke bawah dan mencari ibu bapa masing-masing..ada yang salam dan cium ana gak dulu sebelum turun.."

"wah..lembut betul hati dorang kan khi.."

"tu la..time tu ana nampak dorang terus pergi ambil air wudhu dan solat, sejuk mata kita..pastu, time ana turun ke bawah, maci-maci pun tanya kat ana apa ana buat sampai menangis budak-budak ni..ana bagitau ja la ngan dorang pasal aktiviti tu..yang penting lepas tu, aman sikit rumah tu dari kebisingan..hehe.."

"alhamdulillah..salah satu cara kite nak dakwah kat family kan khi..banyak jer cara kite boleh gune sebenarnye kan..tapi memang penting menanamkan segalanya milik Allah dalam hati setiap adik-adik ni..termasuk kita sendiri.."

"betul tu khi..alhadmulillah..itu yang termampu yang ana boleh buat kat budak-budak tu..antum pun boleh punya..kita kena jaga keluarga kita selepas diri kita akhi.."

"yup..ana ingat lagi murobbi ana bagi surah 66 ayat 6 time before cuti ari tu yang suruh kita jaga diri dan keluarga dari api neraka.."

"wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."(QS 66:6)

"yup..insyaAllah..siapa tak sayang keluarga sendiri..terutama ibu bapa kita..pasti kita tak nak ada antara mereka masuk ke dalam neraka.."

"betul tu khi..sedih juga bila fikirkan kondisi adik-beradik kita jika ada yang bercouple ka, tak pakai tudung ka, selalu pergi buat benda-benda tak senonoh ka..na'dzubillah..nasib baik keluarga ana tak seteruk itu.."

"itu la..dari keluarga baru lahirkan masyarakat yang sakinah..insyaAllah..ok la khi..mata ana tak mengizinkan dah ni..hehe..ana minta diri untuk tidur lu ya..ada apa-apa kejut ja ana.."

"ok khi..antum tidu la dulu.."

Perkongsian malam itu membuat Akh Hafiz terfikir akan keluarganya. Adakah dia telah melaksanakan amanah sebagai Abang sulung dalam adik-beradiknya..amanah sebagai seorang anak juga amanah kepada ahli keluarga yang lain..dia hanya diam seribu bahasa dengan hati nun jauh mengingati keluarga. Mulutnya terus berdoa agar keluarganya dilindungi dari azab api neraka. Hujan yang makin laju meredah menemaninya pada malam itu melebatkan lagi kehibaan hati. Terfikir di lunak akan nikmat kehidupan yang Allah berikan. Penceritaann Akh Farul masih mengingatkannya akan nikmat yang tidak selalu disyukuri.

Tiba-tiba!!!

"Astaghfirullah..AllahuAkbar.." Akh Hafiz melaung dengan kuat.

"Ya Allah..............

                                                   *********** Tamat Episod 4 ***********

3 comments:

Unknown said...

cerpen yang sangat menarik...mesej2 disampaikan nampak sangat tersusun...cerpen yg santai tapi sarat dgn nilai2 murni.teruskan menulis dan menyambung cite ni...tahniah!!

Anonymous said...

salam, harap dapat sambung cerita ni, jazakallahu khoirul jazak..

Fakhrullah Bin Mawardi said...

salam GMS & Anonymous..tengah mencari waktu dan ketika untuk mnyambungnya..iA akan diusahakan..