Thursday, November 19, 2009

Suratan Atau Kebetulan

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

KARYA ASLI : SaBaHaNmUsLiM







"Innalillahiwainnailaihiroji'un...Bila Atok meninggal Mama.." Betapa terkejutnya Aku tatkala Mama memberitakan Ayah kepada sahabat Mama baru sahaja menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Sungai Buloh pada pagi ini.


"Baru tadi meninggal..Doktor dah sahkan meninggal lepas dia dah cuba mau selamatkan..tapi endak(tidak) dapat diselamatkan..Aunty yang telpon Mama baru tadi pasal Atok meninggal.." Dengan nada sedih Mama menyampaikan perihal kematian Atok yang pernah Aku kongsi sedikit masa hidupku bersamanya. Terbayang saat-saat Aku bersamanya menaiki motor menuju ke masjid yang berdekatan dengan rumahnya pada bulan June yang lepas di kawasan perkampungan Batang Berjuntai, Kuala Selangor.


"Lailahaillallah..Aunty di mana sekarang Mama.."
"Aunty sudah di hospital..dia memang dah bertolak dari Sabah minggu lepas kasi teman Atok..kenapa Mama call Kakak endak dapat..Mama dah call dua-dua nombor dia tadi..mau minta dia pergi wakilkan Mama pergi tenang-tenangkan Aunty" Nada serak kesedihan masih jelas kedengaran dari kata-kata Mama. Kakak yang masih menyambung pengajian di UiTM Shah Alam menjadi harapan Mama sebagai wakil untuk ziarah Aunty di Sungai Buloh.


"Ya ka Mama..nanti saya cuba telpon dia.."
"lagi satu bang..cuba tengokkan tiket terbang ke sana kalau terbang hari ini.."
"owh..nanti saya check..jap lagi saya telpon balik Mama"
"ok..assalamu'alaikum"
"Waa'alikumsalam warahmatullah"


Urusan ku terhenti seketika selepas berita ini sampai padaku. Aku yang tengah sibuk mengurus data-data business Kek Lapis Sarawak dan Quran terjemahan serta merancang untuk menyelesaikan tugas-tugas yang berderet di widget to-do-list menjadi terdiam sesaat. Aku kembali teringat akan kematian yang bakal menimpaku. Kekadang terdesit di hati ini ingin menunda sesuatu perkara ke hadapan walaupun Aku mampu memulakannya ketika itu, seolah-olah kurangnya keyakinan akan ajal yang datang pada bila-bila masa yang tidak mampu aku awalkan atau tunda hatta sesaat pun.


"Katakanlah: "Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudharatan dan tidak (pula) kemanfaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah." Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya)." (QS 10:49)



Tambahan pula dalam soal beribadat kepada Allah. Mengapa Aku sering bermalas-malasan dalam melaksanakn tanggungjawabku sebagai hamba-Nya. Mengapa Aku tidak beribadat seolah-olah Aku akan mati pada esok hari. Mengapa hati ku masih keras meyakini sebenar-benarnya akan kematian yang bakal menjelma pada bila-bila masa. Atas taubat yang sering Aku tunda serta dosa-dosa yang terus-menerus Aku longgokkan. Tidakkah Aku yakin akan kematian yang sudah dicatat masanya diatas Kehendak Yang Maha Hidup. Persoalan demi persoalan melulu menerjun di fikiranku. 


Astaghfirullah Ya Allah...


Hatiku kembali menjadi tenang tatkala ingat akan-Nya. Hati yang berada di dalam jasad yang bakal menyusul jasad-jasad yang sudah kembali di liang lahad. Kesedihan mendarat kembali pada benakku, teringat lagi waktu itu, ketika Aku menginap di rumah Atok selama 3 hari 2 malam sementara menunggu penerbangan pulang ke Sabah. Ketika itu masih jelas keceriaan yang terukir di wajahnya ketika kami bersama ke kebun untuk mengambil buah-buahan yang menunggu untuk dipetik. Teringat lagi ketika Atok memberikan Aku 'Seluar Luar" untuk Aku melapiskan dengan seluar yang sedia ada dipakai untuk memanjat pokok. Ketika itu tergelak kami berdua kerana size seluar yang melebihi size Aku 2 kali ganda. Seluar yang umpama seluar karate yang ada tali untuk mengikat, Aku tarik tali semaksimanya untuk mengelaknya terlondeh berkali-berkali. Jelas senyuman Atok waktu itu. Kali kedua Aku ke rumahnya pada cuti yang lepas bersama Mama dan Aunty. Waktu itu, Atok dah terbaring kurang bermaya atas penyakit yang dihidapinya, rupanya, itulah kali-2 dan kali terakhir Aku berjumpa dengannya.
Apa yang pasti, Aku bakal menyusul mungkin hari ini, esok atau bila-bila atas kehendaknya. Aku kembali menangisi jalan kehidupanku selama ini yang jelek di hadapan Allah. Amalan yang sedikit disangka sudah mencukupi, dosa yang dilakukan disangka mampu diampuni, bagaiman jika segala amalan yang Aku pikul yang Aku rasakan adalah Emas dan Berlian rupa-rupanya hanya seguni batu yang tiada maknanya.


Terkenang 2 hari lalu ketika menyambut hari lahir seorang ikhwah di bilik, sebelum menjamah makanan yang disediakan, sedikit kata-kata dari pengerusi majlis :


"InsyaAllah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Birthday Boy sempena hari lahirnya pada hari ini, semoga beliau bertambah kesyukurannya akan umur yang masih dipinjamkan, iman makin bertambah selari dengan umur yang diberi, dan seterusnya kita sampaikan juga kepada ibu beliau yang telah sarat mengandungkan serta melahirkan beliau, moga-moga kebaikan berserta hambanya yang dekat padaNya. Al fatihah.................."


Adakah ini suratan atau kebetulan ketika dalam agenda tadabbur al-quran halaqah semalam pada surah Al-Ankabut ketika Aku mencatat di File Notaku Nombor surah dan ayat 29:57 dan 29:64 perihal apa yang berlaku pada hari ini.


"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan."
(QS 29:57)


"Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui." (QS 29:64)


Tangan ku kembali dikawal minda memegang mouse laptop bagi melihat harga tiket untuk hari esok (kerana pembelian tiket untuk hari ini tidak dapat melalui internet) berserta kembalinya ke Sabah. Aku dah agak harga bakal tinggi berikutan tempoh pembelian dengan tarikh penerbangan amat dekat.


                                                 *********************************


"Assalamu'alaikum Kak..Mama ada telpon kakak tak.."
"Wa'alaikumsalam..ada baru ja tadi.."suara Kakak yang jelas disertai dengan tangisan yang ditahan kedengaran di gegendang telingaku.
"owh..jadi..Kakak pergi tak.."
"mau tu mau..tapi mau pergi dengan apa..tiada lagi orang temankan..lagipun Mama tak bagi kalau tiada orang yang temankan..agak jauhkan.."
"owh..ya la..ok la dulu Kak..saya mau call Mama lu..Assalamu'alaikum"
"Wa'laikumsalam"


Suara menahan tangisan Kakak buat Aku tidak mau berbicara panjang dahulu. Aku biarkan dulu tangisan itu mengubati hati yang luluh akan janji Allah yang pasti ini. Ingatlah, Ketika kamu lahir, kamu menangis dan orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah kehidupanmu sehingga nanti, ketika kamu mati, kamu tersenyum dan orang di sekelilingmu menangis. Semoga senyuman yang akan terukir kelak.


Harap maaf semuanya..setakat ini sahaju dulu penulisan yang ingin ku kongsi..maaf tak menghabiskan penceritaan..moga-moga ada kebaikan dibalik tulisan ini..untuk ingatan diriku yang hina terutama..lalu buat saudara dan saudari yang membaca..semoga kita sentiasa berada dalam redhaNya dan kembali padaNya ketika kita berada dalam keadaan bersedia..akhir post ini..ingin berkongsi satu lirik dendangan kumpulan Wali untuk hayatan kita semua.
Tobat Maksiat - Wali



Dengarlah hai sobat
Saat kau maksiat
Dan kau bayangkan ajal mendekat


Apa kan kau buat
Kau takkan selamat
Pasti dirimu habis dan tamat


Bukan ku sok taat
Sebelum terlambat
Ayo sama-sama kita taubat


Dunia sesaat
Awas kau tersesat
Ingatlah masih ada akhirat


Astafighrullahal’adzim


Ingat mati, ingat sakit
Ingatlah saat kau sulit
Ingat ingat hidup cuma satu kali


Berapa dosa kau buat
Berapa kali maksiat
Ingat ingat sobat ingatlah akhirat


Cepat ucap astafighrullahal’adzim


Pandanglah ke sana
Lihat yang di sana
Mereka yang terbaring di tanah


Bukankah mereka
Pernah hidup juga
Kita pun kan menyusul mereka


Cepat ucap astafighrullahal’adzim
Cepat ucap astafighrullahal’adzim


3 comments:

Raja Kamil said...

takziah akhi, moga ditempatkan atuk Anta dikalangan para solehin.

Innalillah

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah..walaupun bukan atuk yang nasab kpd ana..namun pngalaman bersama menemptknnya di dalam hati.

umairzulkefli said...

kematian itu pasti
cuma masanya masih tidak diketahui
yang pergi pasti takkan kembali
yang tinggal perlu memperbaiki diri


peringatan daripada Allah ni akh...
semoga tabah dan hadapi dengan penuh penghayatan...

Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar...