Wednesday, November 25, 2009

Kembara Bujang Lapok - Episod 3 (Indahnya Jalan Ini)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM





"Belok?..apa yang mau belok?" Teriakan Akh Hafiz menggetarkan kesunyian malam yang menarik Akh Farul kemballi ke dunia nyata dari lamunan yang panjang.

"tak...kan tadi kate nak singgah stesen minyak lu"

Akh Farul menghela nafas panjang sambil menggeleng kepalanya.

"Astaghfirullah..Hafiz..Hafiz..tidak payah teriak..terkejut ana..ana fikirkan ada apa tadi.."

"Ana sengaja tak nak singgah kat stesen ni..plan nak singgah kat stesen Petronas yang dekat nak masuk highway tu..Hafiz..Hafiz..terkejut ana tadi.."

"oh..mane ana tau..afwan..afwan.." Akh Hafiz menyandarkan badannya kembali ke tempat duduk yang disaluti kain kulit.

"lain kali..cakap dengan tenang tau..bahaya kalau driver terkezut..naya kita semua..kang nanti ada cucu sorang ni yang tak sempat jumpa nenek dia..susah pula..na'udzubillah..nasib baik ana bukan jenis menggelabah..fuh.." Akh Farul menasihati dengan nada gurauan. Akh Hafiz hanya tersenyum sambil menganggukkan kepalanya.

"apapun..ana juga yang salah lupa bagitau co-driver sorang ni..afwan ya khi.." Akh Farul menatap wajah sudaranya sambil sedekahkan senyuman simetri.

"baiiiik(panjang ditarik perkataan ‘baik’)...dah-dah..antum fokus sama pemanduan tu..nanti ade sorang adik ni tak dapat jumpa akak die..hehe.." Akh Hafiz mula membalas canda saudaranya itu. Akh Farul hanya mengerutkan dahinya sambil cuba menatap mata Akh Hafiz. Akh Hafiz berpura-pura melihat pelbagai arah sambil manaikkan keningnya keatas.  Akh Zainul yang masih lena dibuai mimpi masih berada di dunia tidurnya tanpa menyedari perbualan kedua saudaranya itu.

                                                 ****************************

Suluhan lampu kereta yang memecahkan kegelapan malam ibarat matahari yang menyinar di siang hari. Alangkah indahnya ciptaan Allah yang pasti tidak ada sia-sianya. Namun yang pasti, cahaya yang menyinar adalah dari kehendakNya Yang Maha Bercahaya.

"ha..sini la yang ana nak singgah.." Akh Farul memasang signal ke kiri lalu mengawal kereta masuk ke kotak kuning pam minyak bernombor 4.

"nak isi berapa ni khi..30 ringgit cukup tak..kancil jer kan.." Akh Hafiz mengeluarkan dompet dari bag galasnya yang diletak dihadapannya.

"cukup la tu..dah boleh sampai P.D.(Port Dickson) lagi..hehe.."Akh Farul bergurau dengan Akh Hafiz yang berasal dari Port Dickson, Negeri Sembilan.

"antum guna lu duit antum lu ya khi..nanti kita bahagi tiga semua perbelanjaan kembara kita ni..ok bos?"

"boleh jer..ana kan bank bergerak  ‘bah’..hehe.."Akh Hafiz melantunkan gurauan kepada saudara sabahnya dengan memasukkan elemen loghat sabah  sambil membuka pintu 'kancil harimau' dan menuju ke kauter pembayaran.

Akh Farul menarik picu pembuka tangki minyak lalu turun bersedia memutar penutup minyak. Kelihatan Akh Zainul bangun lalu menggosok kedua pancindera penglihatannya lalu melihat kiri dan kanan dengan riak wajah yang tertanya-tanya. Akh Zainul mendekati tingkap lalu menjenguk keadaan sekitar.

Owh..stesen minyak..

Bisik hatinya. Akh Zainul turun dari kereta dan merenggangkan badannya .

“Farul..kita kat stesen mane dah ni..berape lame dah ana tidur..” Akh Zainul menyapa saudaranya sambil terus menggosok matanya.

“baru mau masuk highway ni..tak da lah lama antum tidur..baru kejap ja..”

“owh..Hafiz mane..ana nak ke tandas jap ya”

“Ada sana tu..tengah antri dekat kaunter..antum pergi la tandas dulu..basuh muka tu..habis berbekas dah dengan taris-taris di muka antum tu..hehe..”

antri?? Aper tu??” Akh Zainul kebingungan sambil mendongakkan kepalanya ke atas.

“lar..antri pun tak tahu..hehe..antri tu berbaris..ada faham”

“owh..entah ape la bahase antum pakai ni..lain kali..cakap melayu boleh..cakap mandarin ker..cakap tamil ker..baru ana faham..”

“owh..ni yau wo jiang hua yi ya..qe yi..ni hui jiang hua yi ma?”
(owh..antum mau ana cakap cina..boleh..antum pandai cakap cinakah?)

“alamak..ade juga orang cine yang tak berkulit putih rupanye..hehe..ana lupa pula antum sekolah cina dulu kan..ceh..dah la..nak pergi tandas lu..”Akh Zainul berlalu dengan muka mengalah dengan saudaranya. Akh Farul hanya tersenyum melihat kelibat saudaranya itu.

                                           *******************************
Jam menunjukkan pukul 10.12PM. Ketiga bujang lapok mengambil posisi masing-masing dalam ‘kancil harimau’. Semua masih mengekalkan posisi masing-masing. Akh Farul sebagai driver, Akh Hafiz sebagai co-driver dan Akh Zainul sebagai Yang Berhormat di tempat duduk belakang. Ketiga saudara seislam menyambung kembara dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Perjalanan malam itu mengeluarkan satu topik permasalahan yang dikongsi bersama. Satu permasalahan yang sebenarnya bukan hanya masalah ketiga muslimin tapi sebenarnya masalah umat islam sejagat.

“Akhi, ana ade musykilah sikit..harap boleh bagi masukan..bende ni sering wat ana tertanye-tanye”Akh Hafiz dengan suara serius mengutarakan musykilah yang ingin dikongsi bersama saudarannya.

“boleh jer..ade ape khi..serius nampak..InsyaAllah kami cuba yang terbaik..kan atsar(kata-kata) Saidina Ali mengenai sahabat ade mengatakan.. Selemah-lemah manusia ialah orang yang tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yang telah dicari..jadi..jangan sia-siakan kami khi.” Akh Zainul yang sudah nampak segar dari kelelahan waktu siangnya menyapa permintaan Akh Hafiz dengan lembut. Akh Farul hanya menganggukkan kepala.

“Syukran khi..macam ni...perasaan ni sering bermain-main dalam fikiran ana..mungkin semua tu bisikan syaitan kot..tapi entah la khi..minta antum bagi semangat kat ana..ana pun baru berjinak dalam tarbiyyah..kekadang terlintas dalam fikiran ana mengapa ana perlu berdakwah sedangkan dah ade segolongan manusia yang dah berdakwah..memang ana bukan hanya nak sorang-sorang insyaAllah jadi soleh..kita kena jadi mushlih juga..tapi ana kurang bersemanagat la khi..kekadang ana merase down sangat bila diminta usahakan cari mad'u(orang yang dibimbing)” Akh Hafiz mengutarakan musykilah yang menunjukkan kematangannya dalam tarbiyyah walau masih kelihatan hasutan-hasutan syaitan yang pasti membenci golongan yang menghalangnya dari menyeru manusia ke arah kesesatan. Kedua saudaranya mendengar dengan teliti luahan Akh Hafiz. Akh Farul memasang lampu tinggi memecahkan kegelapan dengan cahaya yang lebih terang. Akh Zainul memajukan badannya ke hadapan untuk membantu memberi semangat kepada saudaranya.

”Akhi..memang tak ramai yang ingin memilih jalan ni..tambahan lagi dalam dunia yang sudah penuh dengan hasutan musuh dari pelbagai medium..pelbagai ranjau dugaan yang bakal mendatang..sebab itulah Syeikh Mustafa Masyhur menyatakan bahawa  jalan dakwah ini tak ditaburi dengan bunge-bunge, tetapi merupakan satu jalan yang susah dan panjang.. tapi ingatlah khi, dengan keadaan umat islam sekarang..sesungguhnya dakwah(menyeru) kepada Allah itu wajib bagi setiap muslim sesuai dengan daya dan kemampuannya atas niat ingin mencari redhaNya semata-mata..sebab akhi..tiada perkataan yang lebih baik daripada orang yang menyeru kepada Allah..antum kan tahu dalam surah Fushshilat ayat 33 yang mana mafhumnya:

“Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"(QS 41:33)

Ini merupakan salah satu pengiktarafan dari Allah atas orang-orang yang berdakwah..betul tak Farul” Akh Zainul menerangkan dengan penuh berhikmah bersesuaian dengan pengalamannya sepanjang menggerakkan dakwah di medan sekolahnya.

“Alhamdulillah..ya betul..dalam ayat yang zainul baca tu merupakan kalimat ‘istifhaam’ atau pertanyaan dimana dalam ayat ni mengandungi erti  ‘nafy’ atau peniadaan. Maksudnya, tidak ada lansung satu pun yang lebih baik ucapannya di sisi Allah daripada orang yang berdakwah atau menyeru di jalanNya..Kan Rasulullah juga besabda:

“Barangsiapa yang menyeru kepada petunjuk, maka baginya pahala seperti pahala-pahala orang yang mengikutinya, tanpa dikurangkan dari pahala-pahala mereka itu sedikit pun” (HR Muslim)

“Sekarang bayangkan Hafiz berdakwah kepada seorang manusia sahaja, sehingga hasil dari dakwah antum tu dia mampu menempuhi jalan hidayah dan istiqamah di dalamnya..yakinlah akhi, walaupun antum sedang tidur di saat dia sholat malam; antum tidak berpuasa sedangkan dia sedang berpuasa; antum tinggal di rumah sedangkan dia menunaikan haji ataupun antum tidak mengikutinya ketika dia sedang berjihad di jalan Allah, pahalanya tetap mengalir untuk antum seimbang dengan pahala manusia yang antum dakwahi itu. Itu baru satu orang, bagaiman kalau antum mampu membimbing manusia lebih dari satu orang? Bagaimana jika lebih dari sepuluh? Pasti antum dapat pahala yang berlipat kali gandanya..yang penting akhi..terus bulatkan niat hanya kerana dasar ingin mendapat redha dari Allah Yang Maha Pemberi Hidayah..jadikannya sebagai sarana untuk antum tambah kecintaan kepadaNya..insyaAllah biiznillah..antum akan diteguhkan kedudukan di sisi Allah kerana membatu agama Allah..dalam surah Muhammad ayat ke 7 yang ana takin kita sudah familiar dengannya..

“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”(QS 47:7)

“Semoga Allah melihat usaha kita dalam membantu agamaNya dengan Pandangan Redha  dan MahabbahNya..InsyaAllah” Akh Farul cuba sedaya upaya membantu Akh Hafiz mendapatkan spirit booster untuk berada di jalan yang indah ini.

“InsyaAllah..Jazakumullah akhi..doakan ana agar istiqamah bahkan istimrar di jalan ini..indahnya jalan ini jika seluruh umat islam bersatu dan berjuang bersama menegakkan kembali cahaya islam di muka bumi ini..bukannya makin menyirnakan (dari perkataan sirna yang bermaksud menghapuskan) cahaya islam dengan perlakuan yang boleh mengundang kita dihumban ke dalam neraka..tapi itulah hakikat umat islam sekarang kan khi..indah dibuai mimpi dunia serta keindahan yang sementare yang dihasut oleh musuh-musuh dari kalangan jin dan manusia..insyaAllah..Inilah jalan kiter..semoga Allah tidak menarik nikmat tarbiyyah ini dalam diri kita..bahkan menyebarkan lagi kepade hamba-hambaNya yang dipilih..InsyaAllah” Akh Hafiz kelihatan mendapatkan satu sumber kekuatan yang menaikkan semangatnya dalam jalan ini.

“Tapi afwan khi, ana rase……………….

                                     *********** Tamat Episod 3 ********************

3 comments:

umairzulkefli said...

sudah bersambung...

masih kt stesen minyak nmpknya...

erm..

sume ok, cuma 1 jer...

nape sume org bercakap dengan loghat farul (sabahan style...)

huhu~~~~

Fakhrullah Bin Mawardi said...

owh..ana fikirkn if ana letak ja ejaan yg betul seperti 'kita' akan dibaca 'kiter' cuz if letak 'kite' nnti is equal to kite=layang-layang..ana dah ubah sikit agar x jadi sume sabahan..hehe..jzk khi..

ni dah gerak dari stesen minyak..huhu..dah dekat tapah dah..=)

Amin Baek said...

menarik2..
sambung2..
hahah