Friday, November 4, 2011

Setawaf Haji Bahagian 1 [Haji Muda & Haji Berusia]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Haji Muda & Haji Berusia

Bila berbicara tentang haji, kaum muda pasti menutup telinga, mata dan hati. Kononnya ia bukan ibadat yang perlu diperhati sebagai insan bergelar muda-mudi. Ish3. Semoga jika kita pernah terfikir sebegini, perlu kita bersihkan kembali dan pasangkan niat di hati dan kerahkan usaha untuk menunaikan ibadat haji. Usia muda bukan kata laluan untuk tidak berusaha menunaikan ibadat haji. Bahkan jika kita insan bergelar anak kecil juga dipersilakan berusaha melaksanakan kewajipan ini.

Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma bahwasanya Rasulullah s.a.w. bertemu dengan sekelompok orang yang berkendaraan di Rawha' - sebuah tempat di dekat Madinah, lalu beliau bertanya "Siapakah kaum ini?" Mereka menjawab: "Kita kaum Muslimin." Kemudian mereka bertanya: "Siapakah Tuan?" Beliau menjawab: "Saya Rasulullah." Kemudian ada seorang wanita yang mengangkat seorang anak kecil di hadapan beliau lalu bertanya: "Adakah anak ini perlu beribadat haji?" Beliau menjawab: "Ya dan untukmu - wanita itu - juga ada pahalanya." [HR Muslim]

Mari kita mulakan dari sekarang benih usaha ke arah baitullah sebelum mampu kita tuai hasilnya kelak. Jangan juga jadikan alasan tidak mampu untuk tidak berusaha memampukan diri dengan usaha yang gigih. Kumpul duit dan kumpul ilmu mengenai ibadat haji yang merupakan kewajipan manusia terhadap pencipta. Sebuah usaha yang berlandaskan niat yang indah pasti dikataliskan (Catalyst) oleh Allah. Sedangkan mengumpul duit untuk membeli itu dan ini pun kita boleh, inikan pula mengumpul duit demi penuhi seruan Illahi. Jangan lagi jadi insan yang bukan sahaja tidak pernah berfikir menunaikan haji, tapi terlintas di fikiran pun tidak pernah, apatah lagi berusaha ke arahnya. Antonimkanlah kesemuanya kepada makna yang sebaliknya.

"Mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam. [QS al-Imran, 3:97]

Kita juga sedia maklum bahkan bukan hanya ingat di fikiran bahkan sering kita lantunkan perihal berdirinya Islam atas 5 perkara, rukun Islam. Namun, mengapa terkadang kita memandang dengan ringan sebelah terhadap salah satu dari 5 foundasi bagunan Islam ini? Pemikiran dan pengamalan ini perlu kita sama-sama perbetulkan agar kita bakal melahirkan umat Islam yang serba lengkap membina foundasi Islam di dalam diri.

Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Agama Islam itu didirikan atas lima perkara.yaitu menyaksikan bahwasanya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahwasanya Muhammad adalah pesuruh Allah, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji ke Baitullah dan berpuasa dalam bulan Ramadhan." [HR Muttafaq 'alaih]

Penyatuan Antarabangsa

Dan berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh, [QS al-Hajj, 22:27]

Solat berjemaah adalah penyatuan berperingkat kampung, solat jumaat adalah penyatuan yang berperingkat daerah, maka ibadat haji adalah penyatuan yang berperingkat antarabangsa. Semua dengan sebuah hikmah yang sama, "Islam Agama Penyatu". Menyembah Allah yang Satu, berjuang demi agama yang satu dan menuju tujuan yang satu, Redha Allah. Kita adalah SATU AQIDAH, SATU UMAT dan SATU ISLAM. Negara, bangsa, warna kulit, keturunan, jawatan, kekayaan, keilmuan, tidak akan pernah menjadi penghalang bagi kita semua untuk bersatu.

Bagi kita umat Islam, jangankan  terfikir, terlintas pun jangan pernah untuk lebih mengutamakan persaudaraan lainnya berbanding persaudaran sesama Islam. Cukuplah nasionalisme atau semangat kenegaraan mengalahkan ukhuwah sesama Islam. Kita perlu buktikan kembali kepada dunia, bahawa strategi "Divide & Rule" @ "Pisah & Perintah" tidak akan pernah melemahkan kekuatan persaudaraan sesama kita.  Walaupun mungkin jasad-jasad umat Islam ada yang berjauhan, ada yang berkeseorangan, dengan kondisi yang berlainan. Tapi hati-hati kami akan tetap dalam kebersamaan, kerana kami ada keyakinan yang sama untuk diperjuangkan, yang tidak akan mampu direnggangkan apatah lagi diuraikan. Ayuh Umat Islam kita kuatkan dan ketatkan tali persaudaraan.

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.
 [QS al-Imran, 3:103]

No comments: