Wednesday, November 23, 2011

6 Anak Luar Nikah / Jam


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Ayuh Belajar Mengira

152,182 anak luar nikah yang didaftarkan dalam waktu 3 tahun bukan suatu jumlah yang sedikit hasil dari perbuatan haram dua insan berlawanan jantina yang telah dipukau dengan nafsu dan syaitan. Jumlah yang dikatakan hanya mengauditkan anak luar nikah yang didaftarkan, dan belum termasuk anak-anak luar nikah yang tidak dapat dikesan hasil dari pembunuhan, pembuangan dan pengguguran.

Jumlah 152,182 ketika dibahagi dengan 3 tahun menunjukkan lebih kurang 50,727 anak luar nikah yang dilahirkan saban tahun bermula dari tahun 2008 hingga 2010. 50,727 anak luar nikah / tahun ketika ditukar unit tahun kepada hari (1 tahun = 365 Hari) mampu menjelaskan lagi jumlah harian sebanyak lebih kurang 13,898 anak luar nikah yang lahir SETIAP HARI. Mari dibahagi lagi dengan 24 jam sehari bagi mendapatkan purata kelahiran dalam waktu sejam iaitu lebih kurang 6 anak luar nikah SETIAP JAM.

Inilah hakikat kehancuran umat kita hari ini! Nampak mustahil untuk kita cerna dengan akal yang sehat, namun terpaksa kita telan dengan hati yang berat. Saya yakin bagi kita yang menyayangi agama Islam pasti menangisi keadaan yang berlaku dengan umat Islam dewasa kini. Namun ada juga segolongan besar yang mengambil sikap tidak ada sensitiviti dan tidak ambil peduli terhadap perkara ini. Bahkan yang pasti ada golongan yang bukan hanya tidak peduli, tapi merekalah yang menyumbang lagi ke arah perkara-perkara batil ini.

Kerjasama Yang Dilarang

"Dan bekerjasamalah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan janganlah bekerjasama dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."[QS al-Ma'idah, 5:2]

Betapa ramai kita melihat golongan-golongan yang bekerjasama dan menggembleng tenaga demi menaikkan lagi saham kejahatan dan kebatilan agar terus bermaharajalela. Golongan-golongan yang bukan ingin menghalang, namun mereka yang menggalakkan lagi pelbagai medium yang mampu menjerumuskan umat ke gaung kemaksiatan dan kerosakan.

Betapa ramai kita melihat bermula dari dalam keluarga itu sendiri yang sangat aktif dan positif ke arah hiburan-hiburan yang bukan hanya menggugah keimanan namun terus menjahanamkan keimanan ahli keluarganya. Peranan ibubapa serta kakak abang yang terkadang bukan ingin menghalang, tapi merekalah yang proaktif memulakan benih kerosakan dan akhirnya menyuburkan pula kepada ahli keluarga lainnya. Allah memerintahkan kita menjaga keluarga dari api neraka, bukan menjerumuskan keluarga dalam api neraka.

"Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan."[QS at-Tahrim, 66:6]

Peranan yang mempunyai kekuasaan dalam sesebuah institusi, daerah, wilayah, negeri mahupun negara juga salah satu penyumbang yang paling besar dalam kerjasama dan muafakat membawa mudarat. Mengapa berani dan sanggup kita bersekongkol dalam hal-hal dosa dan pelanggaran hukum Allah ini? Adakah kita telah merasa sangat berkuasa sehinggakan melupakan Allah Yang Maha Kuasa? Saya tidak mahu membahas lebih perihal perkara ini kerana saya yakin golongan ini sudah tahu kesalahan yang dilakukan, namun mengapa tidak mahu menyedari dan mengubah kesalahan sebegini.

Kejutan Budaya Terbuka

Jika dahulu saya masuk mendaftar ke UTP dan melalui minggu orientasi dengan "Kejutan Makanan" akibat dari masakan-masakan yang kesemuanya bertemakan "Pedas Berapi" sehingga mampu menitiskan air mata kasih (pedih), ramai pula yang masuk ke IPT atau Institusi yang lain menghadapi "Kejutan Budaya" kerana jauh berbeza dengan alam persekolahan yang mungkin agar terkawal rapi.

Sebab itu saya sangat setuju ketika diminta mengadakan sebuah program bagi memberikan persiapan awal remaja sebelum masuk ke alam pendidikan yang lebih tinggi namun lebih terbuka dalam aspek menjaga diri sendiri. Medan yang sebenarnya terlalu terbuka dan terpulang kepada diri sendiri ingin memilih jalan-jalan kebaikan yang jarang dilalui, atau mengikuti jalan-jalan kejahatan yang sering dilalui. Semoga program Kem Remaja Sinergi mampu menyedarkan dan melentur sakhsiah dari awal usia sebelum menjadi buluh yang  keras untuk dilenturkan semula.

Akhir perkongsian kali ini, saya ingin menyelitkan promosi Kem Remaja Sinergi yang akan kami adakan bukan hanya di semenanjung malaysia, namun juga di borneo kita lancarkan. Semoga bersama kita bekerjasama ke arah kebaikan minima mendoakan agar program ini diredhai oleh Allah dan mampu menyedarkan generasi muda kita kini. Terima kasih yang pasti lebih saya berikan kepada yang sudi menyebarkan hal ini dan mengajak juga adik-adik, keluarga dan semua kawan-kawan yang lain. InsyaAllah. Semua berhak offer produk masing-masing (goods or services), dan pelanggan juga berhak memilih mana yang dia ingini..^.^..

Kem Remaja Sinergi Semenanjung -> http://kemremajasinergi.blogspot.com/
Kem Remaja Sinergi Sabah -> http://krssabah.blogspot.com/




2 comments:

MUJAHID295 said...

perlu tingkatkan usaha martabatkan islam dari segenap arah dan lebih perlu lebih sistematik..

Fakhrullah Bin Mawardi said...

ana setuju..kebatilan yang tersusun akan mampu mengalahkan kebajikan yang tidak tersusun..insyaAllah tingkatkan kualiti gerakan kebajikan..