Thursday, July 7, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian X)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..






Nasihat Hari Ini : Menjaga keimanan pasti menuntut kesabaran dan pengorbanan bagi menghadapi segala ujian dan cabaran. Walaupun nampak sukar melaluinya, tapi tidak mustahil untuk melintasinya. Ayuh terus bertahan dalam lingkaran keimanan.


Nasihat Hari Ini : Menegur orang dengan membuktikan perlakuan terkadang lebih berkesan berbanding menggunakan perkataan.


Nasihat Hari Ini : Samada yang terus bermaksiat atau terus beramal, skema pembalasan walau sekecil zarah adalah terikat kepada kita semua tidak kira siapa kita!


Nasihat Hari Ini : Jika kau melihat kebaikan terhadap orang baik, maka ambillah. Jika kau melihat kebaikan terhadap orang jahat, maka ambillah. Bukan luaran menjadi ukuran untuk kita mengambil kebaikan.


Nasihat Hari Ini : Proaktiflah kita dalam beribadat. Jangan hanya cukup dengan ibadah yang difardhukan, namun tambahlah dengan ibadah sunat yang digalakkan. 


Nasihat Hari Ini : Berimanlah dimana sahaja kita berada, bertakwalah dimana sahaja kita berada, beramal di mana sahaja kita berada dan berdakwahlah dimana sahaja kita berada.


Nasihat Hari Ini : Penyakit ilmu adalah lupa, maka bila kau menjumpai dan terfikir sesuatu ilmu, ikatlah ia dengan catatan notamu, agar tidak terlepas dari ingatanmu.


Nasihat Hari Ini : Hati penentu baik buruk sekujur jasad dan solat penentu baik buruk seluas amalan.


Nasihat Hari Ini : Sepertimana unsur kimia melakukan peleraian dan reaksi. Maka, leraikanlah sleep-bonding terhadap tubuh kita ketika dalam kondisi sepertiga malam, lalu reaksikan tubuh kita dengan tahajjud-bonding bagi menghidupkan malam.


Nasihat Hari Ini : Jangan hanya jadikan al-Quran kalimat berbunyi tanpa makna tapi jadikan ia kalimat yang menggetarkan jiwa dan menyedarkan kita. 


Nasihat Hari Ini : Umat islam mempunyai titik temu yang perlu bersama kita tuju..titik temu yang bakal menjadikan umat bersatu..bukan menuju tokoh, fikrah atau kumpulan sebagai titik temu, tapi menuju al-Quran dan sunnah sebagai titik temulah yang membuat kita bersatu.

No comments: