Sunday, June 12, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian XI)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


 

Nasihat Hari Ini : jangan tertipu dan kagum dengan kebaikan yang dijadikan alas untuk buat kejahatan. Kebaikan yang tersurat bertujuan untuk mengaburi kejahatan yang tersirat.

Nasihat Hari Ini : Terkadang ada sesuatu yang tidak mampu difikir dengan akal, disaksikan dengan pancaindera, mahupun dibuktikan dengan pengkajian, namun wajib juga bagi kita memberi keyakinan, itulah alam ghaib yang menuntut keimanan.

Nasihat Hari Ini : Sekufu bukan ditekankan dari sisi pangkat dan kedudukan, namun yang lebih utama sekufu dalam bentuk agama dan keimanan.

Nasihat Hari Ini : Makin berusia, sepatutnya makin dekat dengan Allah, bukan makin dekat dengan dunia.

Nasihat Hari Ini : Teruslah meluncur tinggi di atas ombak keimanan dengan penuh semangat, sebelum jatuh masuk kedalam lautan kelalaian, kerana bukan mudah untuk menaikinya semula jika kita terjatuh dari luncuran.

Nasihat Hari Ini : Laksanakanlah perintah Allah, tinggalkanlah larangan Allah dan terimalah ketetapan Allah. Ayuh kuatkanlah kemahuan untuk berbuat daripada kemahuan untuk berehat.

Nasihat Hari Ini : Tangisan tidak semestinya gambaran kelemahan,  lukisan penderitaan atau coretan kesedihan. Namun tangisan boleh jadi lambang kebahagiaan, bukti kecintaan dan dalil keikhlasan.

Nasihat Hari Ini :  Orang bahagia akan melahirkan senyuman, namun orang tersenyum tidak semestinya membuktikan kebahagian.

Nasihat Hari Ini : Kita jangan hanya kaya untuk poket sendiri, namun perlu kaya untuk poket ad-Din. Janganlah mementingkan diri sendiri sehingga melupakan agama dan saudara muslimmu sendiri.

Nasihat Hari Ini : Air perlu terus bergerak agar tidak bertakung kerana akan mendatangkan pelbagai penyakit. Begitu juga dengan manusia, perlu terus beramal dan jangan berhenti agar penyakit badan dan hati mampu dijauhi. 

Nasihat Hari Ini : Apapun status dan kerja kita di dunia, ingatlah status dan kerja kita sebagai hamba kepada Pencipta!

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

'Orang bahagia akan melahirkan senyuman, namun orang tersenyum tidak semestinya membuktikan kebahagian' :)

pahit manis kehidupan :)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

hiasilah ketika manis mahupun pahit kehidupan dgn senyuman..