Friday, April 29, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian VII)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..



Nasihat Hari Ini : Fizikal kita kena kuat untuk beramal dengan lebih kuat serta melaksanakan amanah yang lebih berat. Perhatikanlah gaya hidup kita agar tidak menjadi penghalang bagi kita untuk lebih berbuat.


Nasihat Hari Ini : Jangan biarkan adat mewarnai Islam, tapi biarkan Islam mewarnai adat. Jika adat mewarnai Islam takut tercoret warna hitam kesesatan, namun jika Islam yang mewarnai adat, sudah tentu mampu memberikan warna-warni kebenaran. Anda mampu mengubahnya!


Nasihat Hari Ini : Kita mengaku masa itu berharga bagi kita, maka jangan sekali-kali mengisi masa yang amat berharga itu dengan sesuatu yang tidak berharga.


Nasihat Hari Ini : Jangan menunda ketika peluang Allah berikan, terutama peluang untuk kita berbuat kebaikan, manfaatkanlah peluang ketika itu dengan penuh kesungguhan, kerana belum tentu peluang itu akan lagi diberikan.


Nasihat Hari Ini : Walaupun Rasulullah SAW telah wafat, tapi jangan perjuangan baginda kita wafatkan, ayuh perjuangan Rasulullah terus kita hidupkan, ini baru dikatakan bukti kecintaan.


Nasihat Hari Ini : Seorang anak yang sering menyaksikan kekerasan dalam rumah tangga, bukan suatu keanehan bila ia pun melakukan serupa dalam rumah tangganya nanti. Ayuh berikan contoh yang baik kepada generasi pelapis kita.


Nasihat Hari Ini : Janganlah kita hanya ingin menarik pandangan manusia, sedangkan pandangan Allah sering kita abaikan. Pandangan manusia ada batas, sedangkan pandangan Allah tiada yang terlepas.


Nasihat Hari Ini : Janganlah kita import budaya buruk masuk ke dalam diri, keluarga dan agama kita. Produk budaya yang banyak menghancurkan kita. Mari kita Import nilai-nilai Islam kemudian eksport-lah ia ke pelbagai pelusuk bumi. 


Nasihat Hari Ini : Sedih dirasa ketika walaupun agama Islam masih ada, namun banyak dihilangkan fungsinya dalam negara, walaupun hukum Islam tetap ada, namun ia tidak terlaksana, walaupun Islam sepatutnya mencakupi semua perkara, namun ramai yang hanya ambil secukup rasa..Ya Allah, kembalikan kegemilangan agama Islam..


Nasihat Hari Ini : Jangan kata-kata semanis madu, tapi perlakuan sepahit racun. Iringilah kemanisan kata dengan keindahan perlakuan.

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Jangan biarkan adat mewarnai Islam, tapi biarkan Islam mewarnai adat. Jika adat mewarnai Islam takut tercoret warna hitam kesesatan, namun jika Islam yang mewarnai adat, sudah tentu mampu memberikan warna-warni kebenaran. Anda mampu mengubahnya!..suka!^^ Islam mewarnai kehidupan..

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah kita akan buktikan..