Friday, April 15, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian VI)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..





Nasihat Hari Ini : Berkatalah bila perlu, diamlah bila perlu, berkata bila mampu memberi manfaat, dan diamlah bila mampu memberi mudarat..samada pada diri atau sekeliling.


Nasihat Hari Ini : Ikhlas adalah inti bagi segenap ucapan dan perbuatan, tatkala keikhlasan telah diurai darinya, maka ia akan jadi laksana kulit tanpa intinya..Laksana kuih onde-onde tanpa gula merah sebagai inti, pasti hanya terasa tepungnya.


Nasihat Hari Ini : Jika iman kita lemah, kita akan makin lalai, begitu juga jika kita lalai, maka iman kita akan makin lemah. Maka mari sentiasa kuatkan iman dalam diri, agar kelalaian dan kelemahan berjaya kita baiki.


Nasihat Hari Ini : Kita harus membina sistem yang menggerakkan individu, bukan membina individu yang menggerakkan sistem, agar ketika hilangnya seseorang individu tidak akan meruntuhkan sesebuah sistem..Binalah sistem yang baik bagi generasi pelapis seterusnya..Binalah juga pelapis yang bakal menggantikan kita, kerana setiap pemimpin akan diganti oleh pengikutnya..


Nasihat Hari Ini : Jagalah sayap iman dan takwa..sebelum ia terbang tinggi meniggalkan kita..yang membuatkan kita jatuh jauh ke lembah binasa..


Nasihat Hari Ini : Sekali terlepas akan terlepas selamanya, itulah masa.


Nasihat Hari Ini : Lihat-lah jauh ke hadapan ketika malapetaka melanda, lihat siapa disebalik kekuatan gempa bumi, lihat siapa disebalik besarnya tsunami, lihat siapa disebalik kedahsyatan petir, nescaya kau akan lihat siapa Penguasa Agung di sebalik semua ini!


Nasihat Hari Ini : Cukuplah kelalaian yang kita lakukan, sedangkan kelak di Hari Kiamat kita dikumpulkan, dihadapan Allah akan ada hisaban, dan akan menyeberangi satu titian, adakah kita ingin semua itu teruk kerana kelalaian?


Nasihat Hari Ini : Jangan merasa kita telah melepasi azab kubur, jangan terfikir kita telah selesai dihisab, jangan sangka kita sudah melepasi titian sirat, dan jangan yakin kita telah melihat tempat kita di syurga!Teruskan beramal dan jangan menyerah, kuat dan sabarlah mengharungi mehnah, selepas usaha dan doa baru berserah!


Nasihat Hari Ini : Janganlah kita mengajarkan ilmu tapi kita yang tidak berusaha untuk berbuat, mengajarkan orang lain untuk bertauhid padahal kita sendiri masih bermusyrik, mengajar manusia selalu ikhlas padahal kita sendiri riya bermunafik, mencegah manusia melakukan dosa padahal kita sendiri pelaku maksiat...Na'udzubillah, mari bersama terus menyebarkan ilmu dan berusaha beramal dengan ilmu..Berilah kami keampunan & kekuatan Ya Allah..


Nasihat Hari Ini : Kita melihat kesolehan generasi dahulu, dan sentiasa berharap untuk menjadi seperti mereka, namun bagaimana merealisasikan harapan jika kita tidak bersungguh-sungguh ke arah itu?Jangan seperti menggenggam air, ketika membuka tapak tangan, habis tiada apa yang tinggal..Jangan hanya banyak berharap, tapi buktikan dengan berbuat.

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

~~sungguh 'makan dalam'nasihat ini~~huhu

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Nazihah@Jiha -> mendalam sungguh maksud tu..dpt mkn dlm lagi bagus agar dpt kita manfaatkn efeknya..insyaAllah..