Wednesday, December 1, 2010

Kembara Bujang Lapok - Episod Akhir (Jaga diri baik-baik ya nek...)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

Mohon maaf lama tidak sambung kisah ni..sebab pengalaman dah lama berlalu..lupa dah banyak perkara..namun ini yang termampu..terimalah..episod terakhir..



Tiba-tiba!!!

"Astagfirullah..AllahuAkhbar..." akh Hafiz melaung dengan kuat.

"Ya Allah.." Akh Hafiz menghentikan kereta dan cuba parkir ke bahu jalan.

Teriakan AKh Hafiz mengejutkan kedua saudaranya yang sedang enak dibuai kedinginan hujan yang makin lebat. Kedua saudaranya menggosok mata sambil melihat kiri dan kanan.

"Hafiz..ade ape!!!ape berlaku Hafiz??" Akh Zainul mengajukan persoalan dengan cemas.

"Astagfirullah..Innalillahi wainnailaihi roji'un.." AKh Farul tiba-tiba mengucapkan kalimat itu tatkala melihat ke luar tingkap bahagian kanan Hafiz.

Akh Zainul terus melihat Akh Farul tatkala Akh Farul bersuara. Pandangannya terus mengikuti pandangan Akh Farul ke luar tingkap.

"Lailahaillallah..dahsyatnye.." AKh Zainul turut terkejut selepas melihat apa yang dilihat kedua saudaranya.

"habis remuk kereta tu..macam mana la keadaan penumpang kereta tu agaknya."Akh Farul turut mendongak ke tingkap kanan Akh Hafiz.

"tak tau la khi..time ana tengok tadi kereta tu memang dah dalam keadaan macam tu.."

Hujan lebat yang membasahi lebuhraya itu menyaksikan satu kemalangan yang dahsyat berdasarkan impak yang besar kepada kenderaan Honda Vios berwarna hitam. Bahagian hadapan hancur sama sekali. Kaca-kaca bertaburan di atas jalan. Kelihatan bahagian atas kenderaan hampir bertemu dengan kerusi kenderaan. Secara logiknya, pasti mati sesiapa yang berada dalam keadaan itu.

"Akhi..tengok kat tepi kereta tu..Innalillah.."

"Astaghfirullah.."Akh Farul mengalihkan mata ekornya ke arah yang ditunjukkan Akh Hafiz.

Kelihatan 4 mayat kemalangan maut ditutup dengan pelastik hitam ditepi kenderaan dibasahi tangisan dari langit. Dari pandangan kasar yang dikaburi dengan jatuhan air hujan kelihatan mayat terdiri dari 2 dewasa dan 2 lagi kanak-kanak.

Kelihatan polis trafik berpakaian baju hujan berwarna biru gelap sedang mengawal lalu lintas dengan lampu amaran berwarna merah berkelip-kelipan mengarah kenderaan melalui bahagian jalur kiri labuhraya.

Orang ramai berpusu mengelilingi situasi namun dikawal rapi  oleh pihak berkuasa dengan garisan pemisah menggunakan pita amaran yang mengelilingi kawasan kemalangan. Kedahsyatan pada zahirnya pasti kenderaan yang terbabit bukan dalam kelajuan yang minima. Saluruh keluarga menjadi mangsa atas kelalaian pemanduan yang dipercayai ayah dalam keluarga mangsa.

Ketiga bujang lapok masih terus menatap di luar tingkap dengan saksama. Memerhatikan setiap sisi keadaan kemalangan. Pasukan-pasukan penyelamat dan bomba turut berada di tempat kejadian melaksanakan tugasan amanah masing-masing. Bagaimana agaknya perasaan ahli keluarga mangsa yang belum mengetahui keadaan ini. Pasti luluh atas pemergian mereka.

Sudah pasti mangsa kemalangan tidak menyangka semua ini terjadi. Mungkin pada mulanya kesemua sedang ketawa riang dalam menuju destinasi bagi menikmati keseronokan. Namun takdir Allah siapa yang tahu, sesungguhnya kematian akan mendapatkan kita dimana jua kita berada samada dalam keadaan sihat mahupun sakit, dalam waktu muda mahupun tua, dalam waktu beriman mahupun kufur dan dalam keadaan lapang mahupun sempit tanpa ditunda walau sesaat. Beruntunglah sesiapa yang sentiasa ingat akan kematian, dan lebih beruntung bagi sesiapa yang sentiasa bersedia untuk kematiannya.

"Katakanlah: "Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan." (QS 62:8)

"Ya Allah..nasib baik kite belum ditakdirkan seperti itu..astaghfirullah..ana tak bersedie lagi..Hafiz..bawa kerete hati-hati tau..ingat orang yang menyayangi kite akhi.." AKh Zainul memecahkan suasana suram sementara.

"Dan sekali-kali mereka tidak akan mengingini kematian itu selama-lamanya, karena kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat oleh tangan mereka (sendiri), dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang aniaya"(QS 2:95)

"insyaAllah..ana akan usaha yang terbaik..hujan lebat lagi ni..susah gak nak nampak..insyaAllah kita selamat sampai..ok le..moga kemalangan menjadi pengajaran buat kite..ana gerak ya.."

kereta mula bergerak meninggal puluhan manusia yang berkumpul di tengah-tengah lebuhraya. Ketiga bujang lapok menjumpai hatinya tatkala mengingat akan kematian seperti kata-kata imam ghazali untuk kita mencari hati kita di 3 tempat dan salah satunya adalah 'dzikrul maut'.

Akh Farul masih diam membisu dan merenung sejuta batu. Akh Zainul memajukan badannya dan memerhatikan keadaan perjalanan. Waktu awal 1.00 pagi tidak menjadi penghalang bagi ketiga bujangga dalam keadaan segar semula. Zikirullah terus berkumat kamit di bibir mereka. Alunan istighfar turut terus menghiasi kembara mereka.


                 **********************

"Alhamdulillah..akhirnya sampai dengan selamat.." Akh Hafiz bercakap kesorangan sambil menghela nafas lega.

Kedua saudaranya sudah lena kembali dalam tidur. Kelihatan banyak kenderaan mengerumuni rumah nenek yang ingin dituju. Akh Hafiz parkir di belakang kereta Naza Ria lalu mematikan jantung kereta 'kancil harimau'. Waktu tepat jam 2.40 pagi.

"Farul..bangun Farul..dah sampai ni..bangun-bangun.."

"Zainul..bangun..Zainul..jom-jom..sampai dah ni.."

Akh Hafiz berusaha mengejutkan kedua saudaranya.

"dah sampai ker.." Suara Zainul mula kedengaran.

"a'ah..sampai dah..bangun la akhi..jom turun.."

Akh Zainul bangkit lalu merenggangkan tubuh badannya. Akh Farul masih tegar dengan tidurnya. Akh Zainul pula kali ini mencuba mengejutkan dengan kaedah rahsia.

"klekk..klekk..klekk.."Akh Zainul menggelikan pinggang Akh Farul sambil menggoyangkan seluruh badannya.

"bangun..bangun..akhi ku bangun..bangun mari turun kereta.."Akh Zainul menyanyi seperti dalam salah satu wayang kanak-kanak.

"dimana dah ni..dah sampai ka.." Akh Farul akhirnya mencelikkan matanya yang sepet seperti orang cina namun kurang cerah kulitnya.

"dah sampai sabah dah ni..ana fikirkan ana jer yang susah nak dikejutkan..tak sangka antum pun berani nak mencabar ana..hehe.."

"dah la..jom turun..ana nak g jumpa nenek ni.."Akh Hafiz menghalang dari masa dilewatkan.

Ketiga bujang lapok turun dari tunggangan 'kancil harimau' dan menuju ke muka pintu rumah nenek Akh Hafiz. Kelihatan penuh rumah sehingga ke luar rumah. Kebanyakan sedang tidur secara baring atau duduk. Ada juga yang datang menyapa Akh Hafiz dan kawannya. Nenek nampak belum kelihatan pada pandangan Akh Hafiz.

"alhamdulillah..sampai juge anak saudare mak su ni..jam berape bertolak tadi..jom masuk..ajak kawan tu..mari.."Seorang wanita kelihatan masih muda namun kelihatan kematangannya menyapa ketiga bujang lapok.

"owh mak su..bertolak dekat jam 10 malam tadi..nenek mana mak su.."Akh Hafiz menyalami muhrimnya yang merupakan adik bongsu mama Akh Hafiz. Akh Farul dan Akh Zainul hanya meletakkan tangan kanan didada sambil tunduk sedikit sebagai tanda hormat kepada yang tua. Senyuman turut disedekahkan sebagai lambang kasih sesama islam.

"nenek ade kat atas..tengah bersiap dah tu..kita gerak lewat sikit..jam 3.30 gitu..mari masuk lu..ajak kawan tu..mak su dah sedie masakan negeghi tu..ramai tengah tidur agi..maklumler..semua kepenatan berjalanan jauh dari tempat masing-masing..mariler.." Mak Su mengajak dengan penuh senyuman yang terukir. Dia terus masuk dahulu bagi menghidangkan makanan masakannya.

"Zainul...Farul..jom la..tadi tu adik mak ana yang bongsu..biasa panggil mak su jer..jom la khi..rasa masakan orang negeghi..masak lemok cili api pasti ada tu..tapi Farul..kena tahan pedas sikit ler..antum kan tak kuat makan pedas..hehe..jom la.."

"ana ok jer..tangisan kepedasan tu dah biasa..hehe.."Akh Farul yang tidak biasa dengan makanan pedas cuba menyembunyikan kisah sebenar.

"wah..makan ape name die ni..makan sahur pun boleh..hehe.."Akh Zainul menyampuk sambil menepuk bahu AKh Hafiz.

"makan ape je la..hehe..jom la..mak su dah siap hidang dah tu.."

Ketiga bujangga masuk ke rumah nenek yang sederhana binaannya. Zainul dan Farul menundukkan pandangan dari melihat beberapa orang yang tidur di ruang tamu. Kelihatan ramai budak-budak kecil tidur bersusun di atas permaidani biru di hadapan televisyen. Terdapat juga budak lingkungan 4 tahun yang masih asyik bermain dengan mainannya.

           ******************************
"jemput la makan..sori la rumah kecil jer..makan atas lantai lagi..meja dah diangkat ke luar pagi tadi..tak per kan.."Mak Su menjemput ketiga bujangga duduk atas lantai dihadapan makanan yang sudah sedia terhidang.

"ala makci..kami dah biase makan macam ni kat hostel..hehe..kan Hafiz.."Akh Zainul pertama duduk sambil mengemaskan duduk silanya.

"hehe..ya mak su..kami biasa masak sendiri kat hostel..kami biasa makan kat talam jer..don't worry la..dorang biasa dah tu..jom makan.."

"wah..masak sendiri ker..mesti masak telur, nugget, sausage atau benda-benda yang mudah ja kan.."

"mane der makci..bukan itu ja..kami siap masak kari ayam, ayam kurma, ayam sos, ikan keli berlada, tomyam, kerang, sayur-sayur dan banyak lagi la..tapi kebanyakannya resepi baru la..main masuk ja apa yang ada..tapi selama ini belum ada kes keracunan makanan..hehe.."Akh Farul turut menyampuk sebagai meraikan perbualan dengan Mak Su.

"wah..siapa tukang masak dia..nak harapakan Hafiz..mak su tak caye lah..dia ni..masak air boleh la..hehe..kan Hafiz."

"mane de mak su..ana..eh..Hafiz yang selalu jadi tukang tanak nasi..hehe..yang masak-masak lauk tu bagi orang lain.."

"betul tu makci..nasi Hafiz selalu menjadi..walau kekadang kami terpaksa buat resepi baru..macam hari tu plan nak wat nasi goreng..Hafiz punya pasal..terpakse buat bubur goreng..pergh..tak pernah dalam sejarah masakan..sengsara nak gaul bubur goreng tu..habis keluar urat-urat tangan nak menggaul.."AKh Zainul dengan semangat berbual dengan Mak Su.

"dah agak dah..hehe..dah la..jamah la makanan tu..kali ni tiada bubur goreng..jangan risau..o ya..yang kawan Hafiz sorang ni orang sabah ker.."Mak Su menunjuk Akh Farul.

"owh..ya Mak Su..sabahan 'bah'.."

"owh..yang sorang ni pula..sarawakian pula..hehe.."

"ho..saye orang kajang makci..name Zainul..yang sabahan ni name die Fakhrullah..tapi panggil die Farul jer.." Akh Zainul menyapa Mak Su sambil mengaut nasi di bekas nasi.

"macam mana makci tahu saya dari sabah..hehe.."

"loghat kamu tu..sama dengan kawan sabah makci tempat makci kerje..dah la..jemput makan tu..habiskan je semue yer..maci nak naik atas jap..jangan malu-malu makan.."

"baik makci..terima kasih ya/yer.."Akh Farul serentak bersama AKh Zainul.

Makanan yang dihidang dijamah dengan penuh kesyukuran selepas membaca doa bersama sebelum menjamah rezeki dariNya.

         *********************************

Kedinginan awal pagi yang masih disinari cahaya rembulan mengusik hati di jiwa. Kesemua ahli keluarga berkumpul di ruang tamu berhadapan dengan nenek kesayangan yang sedang duduk di atas sofa. Kelihatan semua ahli keluarga duduk berkumpul dengan rapat di atas lantai berlapiskan permaidani berwarna biru awan yang lembut. Akh Hafiz turut berada di dalam perkumpulan sesama ahli keluarga sementara Akh Zainul dan Akh Farul hanya berada di luar pintu rumah memerhatikan dengan penuh saksama.

"BismillahirRahmaniRahim..Assalamu'alaikum warahmatullah.." Suara nenek yang halus dan terus menusuk di kalbu memecahkan kesunyian awal pagi sambil disahahut anak-anak serta cucu-cucunya.

"Alhamdulillah..terima kasih semue...."Tangisan tiba-tiba meresapi diri nenek hingga kata-kata terhenti seketika. Kelihatan air mata kasih sayang seorang mama juga seorang nenek membasahi pipinya. Tangisan itu membuat sebilangan ahli keluarga turut bersedih serta menitiskan air mata. Setitik air mata yang menyingkap sejuta makna dari kelopak mata nenek seperti dapat difahami ahli keluarga yang lain. Kelihatan Mak Su berdiri menghampiri nenek dan memeluk bagi menyabarkan Ibunya yang tersayang.

Adakah tangisan itu lambang kasih sayang dan rindu kepada anak dan cucunya? Adakah tangisan itu lambang kesyukuran pada Yang Maha Esa kerana akhirnya nenek hanya tinggal setapak sahaja lagi menuju ke tanah suci makkah yang telah lama dinanti? Adakah tangisan itu kerana takut dan kesedihan akan perpisahan yang bakal berlaku untuk beberapa waktu yang belum tahu kesudahan samada bakal bertemu semula atau tidak?

"terima kasih nenek ucapkan kepade semua yang sudi hadir pada hari ini..nenek mohon doa dari semua agar nenek yang sudah tua ini mampu melaksanakan haji dengan selamat dan sejahtera..semoga Allah berikan nenek haji yang mabrur..maafkan jika nenek pernah buat salah kepada semua..kepada anak-anak mak..cucu-cucu nenek semua..juga.." Tangisan sekali menghentikan percakapan nenek yang diiringi dengan tangisan keikhlasan darinya.

"semoga Allah sentiasa merahmati kite semua..nenek terharu kerane mempunyai anak-anak dan cucu-cucu yang sudi menemani nenek disini..nenek ucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada semua.."Suara nenek terus menusuk ke kalbu kerana suara dari hati akan jatuh ke hati.

Selepas ucapan yang penuh dengan makna, kesemua ahli keluarga berdiri satu persatu untuk bersalaman dan berpelukan dengan seorang insan tua yang masih kelihatan kuat di riak wajahnya.

"Maafkan along mak..selame ini along tidak menjage mak dengan baik..along selalu sibuk dengan urusan sendiri..maafkan along ya mak.." Orang pertama yang berdiri selepas ucapan nenek adalah anak sulungnya diikuti adik-adiknya yang lain.

Suasana kesedihan di awal pagi bakal melunakkan sesiapa sahaja yang menyaksikannya. Akh Farul turut menitiskan air mata tatkala melihat suasana itu. Akh Farul terkenang Ibu di kampung selepas melihat pelukan kasih sayang dari seorang Ibu kepada Anak-anaknya. Tangisan yang jatuh membasahi pipi mengingatkan tangisan ibu suatu masa dahulu. Akh Farul bertahmid memuji Allah atas sifat kasih sayang yang dikurniakan kepada Ibunya untuk disalurkan kepada anak-anaknya sehingga sanggup berkorban apa sahaja. Pengorbanan dari anak dikandungan sehingga meningkat dewasa terus bermain di fikiran Akh Farul.

Akh Zainul yang dari luar seorang yang ceria namun hatinya lembut turut menitiskan air mata akan suasana yang berlaku di rumah itu. Turut bermain di fikirannya akan kelibat Ibunya yang amat disayanginya. Pujian kepada Allah turut dilantunkan yang meniupkan sifat kasih sayang dalam diri hamba-hambaNya. Pelukan antara Mak Su dan Ibunya bagaikan tidak ingin dilepaskan menguatkan lagi kesedihan di hati sesiapa yang menyaksikan. Mak Su yang menjaga Ibunya sepanjang abang dan kakaknya bersama rumah tangga dan kerjaya masing-masing pasti lebih luangkan masa bersama Ibunya itu membuatkan sukar untuk melepaskan Ibunya itu.

"dah lah nak..insyaAllah Mak akan baik-baik saje ye nak..mak nak minta maaf kalau selalu menyusahkan ucu ye.." Mak Su bertambah tangisan dan makin erat pelukannya kepada Ibu tersayang. Kelihatan kakaknya cuba mendampingi adiknya  untuk menyabarkan dan meleraikan pelukan kasih sayang itu. Suasana terus dilanda kesedihan sehingga sampai giliran cucu nenek untuk bersalam dengannya. Akh Hafiz yang pertama menyapa nenek kesayangannya itu turut menitiskan air mata. Pelukan dan ciuman dari neneknya yang turut menitiskan air mata menghibakan hati di dada.

"terima kasih ye cu..sudi datang jenguk nenek dari jauh..belajar rajin-rajin..banggakan ayah dan ibu..sentiasa ingat harapan mereka ye cu.."

"Ye nek..jaga diri baik-baik ya nek.."

Begitulah pengalaman Kembara Bujang Lapok suatu masa dahulu..Pengalaman yang sekarang menjadi bingkisan dalam kenangan..


- TAMAT -

6 comments:

Anonymous said...

oo..kisah benar rupenye. ingatkan cerpen imaginasi semata-mata...hilang macho, laki nanges..hehe...xpe hilang macho je..keikhwahan tetap ada!

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wallahu'alam...adakah hilangnya kemachoan terletak pd tangisan..hehe..

umairzulkefli said...

honda vios?
makci?

sekali lagi semua watak bercakap bahasa & loghat sabah.

teruskan menulis!

Fakhrullah Bin Mawardi said...

jgn risau..vios tu x da kaitan dengan yang masih hidup tu..hehe..

x pa la..biarkan sabahnya..huhu..

adeq said...

menarik ~ keep it up.dah habis lah nhe ek.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

saja habiskn cpt..sebab banyak dah lupa time tu..pastu ana kurng if bab2 cerpen..baru nak belajar..insyaAllah..