Monday, May 7, 2012

Aku Disoal Perihal Rokok, Mat Rempit, Seksi, etc...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM


Sumber Gambar : Zulan (Graphic Designer Synergy Media Sdn. Bhd.)




Konsep 4M

Pelbagai tempat ceramah remaja yang saya sampaikan sering diajukan soalan mengenai "Adakah merokok HARAM?". Saya menjawab "Rokok itu HALAL..." kemudian saya perhatikan wajah-wajah terkejut semua peserta sebelum saya menghabiskan jawapan saya "kalau rokok memberikan kebaikan kepada kita dan bukan kerosakan kepada kita" kemudian saya bertanya kembali kepada peserta "tapi, rasanya rokok ini memberikan manfaat atau mudarat kepada kita?"..semua peserta majoriti (terutama perempuan, tapi lelaki ada juga yang tidak puas hati kot) sepakat berteriak "Mudharat!!!"..Soalan ini tanya anak-anak umur 6 tahun pun tahu bahawa rokok itu TIDAK BAIK!!!

Saya bertanya soalan mengenai mendatangkan manfaat atau mudarat kerana yang diLARANG dalam Islam adalah yang memudaratkan, merosakkan, membahayakan atau menghancurkan (4M) diri sendiri. Perkara ini bukan hanya seputar amalan merokok, tapi juga kepada semua kegiatan atau perkara yang sekali lagi, boleh memudaratkan, merosakkan, membahayakan atau menghancurkan diri sendiri. Jelas dalam firman Allah:

"dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan,"[QS al-Baqarah,2:195]

Seputar larangan ini yang juga tersangkut paut adalah mengenai dadah, ganja, sabu, shisha dan yang sama waktu dengannya yang sangat-sangat membahayakan diri sendiri. Ada yang mengatakan ada manfaatnya, merasa tenang la, merasa bahagia la, merasa seronok la, itu semua memang nampak manfaat, tapi manfaat kepada nafsu & syaitan sahaja. Bukan manfaat kepada Iman dan Takwa kita. Tolong bezakan manfaat yang kita perlukan.

Bagaimana pula dengan MAT REMPIT??? Sekali lagi, gunakan formula "Manfaat atau Mudharat?" maka kita akan dapat jawapannya. Anda mampu mengubahnya. Tidak salah kita pakar dalam menunggang motorsikal, cuma kena disalurkan ke tempat yang betul. Gunakan kepakaran kita itu bukan untuk membahayakan diri sendiri atau orang lain, tapi mungkin boleh gunakannya untuk kemanfaatan orang lain seperti mengejar penjahat-penjahat atau ketika berperang dengan musuh Islam nanti. Jadilah Mat Rempit yang berIMAN.

Nampak macam semua kena pada lelaki ja ni..ini..tidak..adil..bagaimana pula dengan perempuan??? Ayuh guna konsep memudaratkan, merosakkan, membahayakan atau menghancurkan diri sendiri..Hurm..apa ya..ahah..kita mulakan dengan pakaian yang seksi (tidak semestinya pakaian yang mendedahkan, yang nampak menutup pun ada juga yang bahaya) dan seksa jiwa jejaka melihatnya. Nampak dahsyat pula. Wanita biasa menjawab, "excuse me..its not my fault ok..those guys yg tertarik tgk I.."..ehem..Memang dalam hal ini kita tidak boleh salahkan satu pihak sahaja, tapi kedua-dua pihak. Tapi, alangkah indahnya jika kita boleh baiki salah satu pihak tersebut. Terpulang samada ingin memilih wanita yang memakai pakaian sepatutnya atau lelaki yang menjaga pandangannya. Rasanya kita semua sudah tahu apa kesan bahaya yang terkena kepada wanita yang mampu menarik perhatian lelaki yang lemah imannya.

Masih endak (bahasa sabah yang bermaksud tidak) adil??? Owh, mau contoh perempuan lagi??? hurm..ok..pengambilan makanan tambahan atau alat tambahan dengan tujuan mencantikkan lagi diri mereka sehingga sebenarnya memberi kesan negatif kepada mereka..If makanan tambahan yang halalan toyyiba endak apa la..Ini terkadang makan pil berbotol-botol yang membahayakan kesihatan, install banyak benda dalam badan la untuk dapatkan potongan yang diinginkan, dan sebagainya yang rasanya wanita lebih tahu.

Di Bawah Lembayung 4M

Astaghfirullahalazim..ayuh kita istighfar dahulu bersama-sama..saya yakin kita semua masih banyak dosa yang masih kita lakukan..mari kita akui lalu jangan sombongkan diri untuk memohon keampunan kepada Illahi..Penulisan di atas tadi mungkin nampak bahasa kasar sedikit kerana begitulah kebanyakan gaya bahasa remaja hari ini..Sengaja buat santai-santai kali ini istimewa buat semua remaja yang saya yakin semua secara fitrah pasti ingin memperbaiki diri dan melakukan perubahan ke arah yang lebih baik..insyaAllah Ya Hadid..

Ok..kesimpulan konsep memudaratkan, merosakkan, membahayakan atau menghancurkan diri sendiri sebenarnya secara garis besarnya berbalik kepada perintah dan larangan Allah SWT. Ketika kita melanggar perintah Allah SWT, sedarlah adik-adik, abang-abang dan kakak-kakak remaja sekalian, bahawa kita sebenarnya telah menzalimi diri kita sendiri dan kita sendiri menjerumuskan diri ke lembah neraka. Na'udzubillahiminzalik..

STOP & U-TURN

Saya pasti sudah terlalu banyak perkongsian mengenai kisah silam taubat hamba-hamba samada mengenai insan yang membunuh 100 manusia, lelaki yang menzinai mayat wanita, dan sebagainya. Semua merupakan bukti bahawa tidak mustahil bagi kita semua yang mungkin sekarang bergelimang dengan dosa, seronok dengan kemaksiatan & bermewah dengan kejahatan untuk STOP meneruskannya & U-TURN ke jalan kebenaran.

Mulakan dari diri sendiri untuk melakukan perubahan. Tanamkan dalam hati keinginan untuk mendekati Allah. Cukuplah selama ini kita sudah makin jauh dan menjauh dari Allah yang terus menerus memberikan nikmat kepada kita namun kita terus menerus melanggar perintahNya. YAKINLAH bahawa kita akan kembali kepada Allah pada bila-bila masa dan kita akan dibalas segala perkara yang kita lakukan.

Zaman sekarang terlalu ramai umat Islam yang makin hari makin hilang keimanannya. Saya yakin kita semua sangat sedih ketika melihat saudara Islam kita makin hancur dimamah kejahatan & kemaksiatan. Kehancuran yang membuat hilangnya nilai Islam di dalam diri yang membezakan mereka dengan orang yang kafir. Perkara besar yang menyedihkan kita lagi, secara tidak langsung ia juga melemahkan bangunan Islam itu sendiri. Ya Allah, berilah kami kekuatan untuk menguatkan Islam di dalam diri dan menguatkan juga Islam dalam diri saudara kami yang lain..Amin Ya 'Aziz Ya Jabbar.

3 comments:

Anonymous said...

as salam...
sy dah cube nk brenti merokok.. tapi kadang2 susah lak.. macm2 ubat da try.. tp x bkesan...

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'alaikumsalam wbt..

InsyaAllah..cuba banyakkan berpuasa..

Anonymous said...

to Anonymous:
http://www.apisfarmasi.com/2010/07/niquitin-produk-baru-untuk-berhenti.html