Saturday, May 5, 2012

Kata Nasihat Buatku & Dirimu [Episod Ke-19]

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM


InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook http://www.facebook.com/SaBaHaNmUsLiM..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..



Sumber Gambar : Freshie (Graphic Designer Synergy Media Sdn. Bhd.)





Nasihat Hari Ini : Amanah yang diberikan bukan untuk kita mengambil kesempatan apatah lagi mengkhianati, tapi untuk kita penuhi pertanggungjawaban dan laksanakan sebaik mungkin.


Nasihat Hari Ini : Terkadang lembu punya susu, sapi dapat nama, seperti terkadang kita yang buat kebaikan, orang lain mendapat pujian. Namun ingatlah pandangan Allah yang jauh kita harapkan.


Nasihat Hari Ini : Senior tidak bermaksud lebih awal menemui kematian, junior juga tidak bererti lebih lambat merasai kematian. Sedarlah, kematian tidak memandang usia seseorang insan.


Nasihat Hari Ini : Ayuh para pejuang kita pastikan bukit sama didaki dan lurah sama dituruni, kejayaan bersama kita raih, kegagalan bersama kita perbaiki.


Nasihat Hari Ini : Sentiasalah mengambil dahulu pandangan positif terhadap teguran orang lain tentang kita. Teguran yang betul sama-sama lakukan perbaikan, teguran yang salah kita berikan penjelasan dan buktikan dengan amalan bukan terus selesaikan dengan kemarahan.


Nasihat Hari Ini : Janganlah masih ingin terus menerus bergelumang dengan lumpur dosa yang bukan hanya mudaratnya pada diri sendiri, tapi terpalit juga lumpur dosa kepada orang lain.


Nasihat Hari Ini : Sesama ahli keluarga perlu saling menyayangi, menasihati dan memerhati bukannya selalu membenci, tidak ambil peduli dan bergaduh sana sini.


Nasihat Hari Ini : yakinlah sehari selembar benang dakwah, lama-lama kan pasti menjadi kain Islam sebenar.


Nasihat Hari Ini : Perubahan diri sendiri mungkin agak payah jika tiada teman di sisi. Namun pemilihan teman sangat-sangat penting untuk menentukan kita di pengaruh positif atau pengaruh negatif. 


Nasihat Hari Ini : Tawarkanlah diri untuk melakukan kebaikan dan kebajikan, bukan menawarkan diri melakukan kemaksiatan dan kejahatan. 

No comments: