Friday, May 4, 2012

Nikah Di Awal Usia [Bahagian 1]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Biar kematangan berbicara

"akhi..macam mana nak lobi family untuk nikah awal ya?..family ana dah tetapkan dah ana if nak nikah kena habis belajar dulu pastu ada pekerjaan yang tetap baru boleh nikah."


Ana dapat soalan yang sama dari 2 ikhwah yang berbeza dalam hari yang sama. Ajaibnya, kenyataan mereka dalam bekas yang sama walau dari keluarga yang berbeza. 


"biasalah tu akh..bukan antum jer..ana yakin hampir semua parents nak anak dia habis belajar dan ada pekerjaan dulu baru boleh nikah..itu dah jadi lumrah dalam pemikiran masyarakat sekarang..nak nikah awal tu memang melawan arus perdana..terutama kita di Malaysia ni.."


"itulah..antum macam mana pula boleh lobi sampai diizinkan nikah awal? apa benda yang perlu kita sampaikan pada family akh?..ana setiap kali cakap nak nikah..bunyi cengkerik jer kedengaran.."


"hehe..dia tak perlu antum bercakap yang antum nak nikah akh..makin rimas family antum dibuatnya..biar amal berbicara..antum tunjukkan yang antum ni dah cukup matang..selalu bantu keluarga..bagi pandangan yang bernas..menjaga adik-beradik antum..pastu, if boleh tak yah dah minta belanja dari parents antum..bahkan antum yang kena bagi dengan dorang..cakap jer, ni ada hasil lebih sikit dari bisnes yang antum buat"


"erm..selama ni ana duk bagi dalil-dalil jer mengapa kena nikah..ana selalu cakap yang ana ni dah cukup matang dan ana mampu tampung kehidupan berkeluarga nanti..ana pun sering beritahu yang ana dah bersedia"


"sebab tu ana cakap ya akhi..sekarang, tak perlu dah asyik mengaku antum ni cukup matang la, mampu la, itu la..ini la..antum just buktikan dengan amal perbuatan jer ya..insyaAllah pelan2..kedepan nanti bukan antum yang keluarkan kenyataan nak nikah, tapi parents antum sendiri mengaku bahawa antum dah boleh nikah"


"owh..ana faham akh..insyaAllah..baru ana nampak kesalahan ana.."

Mengapa Ingin Menikah?

Niat. Sebelum ingin berusaha sungguh-sungguh untuk diberikan lampu hijau menghabiskan zaman bujangga, pastikan kita tanya dan tetapkan dahulu jawapan "Mengapa Ingin Menikah?" seperti tajuk buku yang dikarang oleh Simon Sineck, "Start With Why?". Perkara ini sangat penting sebagai langkah pertama menuju ibadah yang murni dalam melengkapi separuh dari agama kita & pelaksanaan sunnah baginda.

"Apabila seseorang melaksanakan pernikahan, bererti telah menyempurnakan separuh agamanya, maka hendaklah ia menjaga separuh yang lain dengan bertakwa kepada Allah" [HR Baihaqi]

"Menikah aadalah sunnahku, maka barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, ia bukan termasuk golonganku. Menikahlah, kerana aku akan bangga dengan jumlahmu yang banyak di hari akhirat nanti" [HR Ibnu Majah]

Pastikan kita tanamkan di hati dan tetapkan dalam pemikiran bahawa kita ingin menikah sebagai jalan mendapatkan redha Allah, sebagai sarana untuk makin bertakwa kepada Allah dan sebagai wasilah menjaga keimanan di hati kita. Khusus buat mereka yang berjuang membantu agama Allah, ana yakin kita menikah untuk menggencarkan lagi membantu agamaNya, untuk menguatkan lagi menapaki di jalanNya dan untuk menyelamatkan lagi tarbiyyah kita bersama. Ayuh ikhwah teruskan usaha, bagi akhwat teruskan bersabar.

Mengapa Nikah Di Awal Usia?

Persoalan ini pasti diajukan kepada kita semua jika menyatakan hasrat ingin menikah di awal usia. Persepsi yang sering disampaikan kepada kita selalunya menyatakan bahawa kita ni tidak sabar ingin menikah la, terikut-ikut dengan kawan sahaja, sekadar ingin mengikuti nafsu perasaan sahaja, dan banyak lagi seribu satu tohmahan diberikan. Mungkin ada yang sedemikian, tapi kita tida streotype-kan kesemuanya kerana ana yakin bagi mereka yang faham agama pasti lain niatnya untuk menikah di awal usia.

Perlakuan manusia pada hari ini jangan hanya mengambil kira kondisi hari itu juga, tapi mari kita budayakan pemikiran kita untuk sentiasa berbuat sesuatu pada hari ini untuk masa depan kita bersama. Pemikiran berwawasan jauh agar pernikahan di awal usia kita mampu mengawalkan juga proses peningkatan & penjagaan iman kita dengan lebih awal lagi, kerana kita tahu menikah adalah ibadah, dan ibadah memang perlu disegerakan diiringi dengan usaha memampukan diri bagi melaksanakannya.

"Wahai Ali, ada 3 perkara jangan ditunda-tunda; solat apabila telah tiba waktunya, jenazah apabila telah siap penguburannya, dan perempuan apabila telah datang lelaki yang sepadan meminangnya" [HR Ahmad]

Lebih-lebih lagi dalam suasana dunia yang sangat mengancam keimanan yang ingin kita bina pada hari ini. Hujan kerosakan sangat deras turunnya sedangkan payung untuk berteduh dari hujan kerosakan ini sangat sedikit. Saya yakin jika kita perhatikan pasangan-pasangan HARAM yang berlegar-legar di pelbagai penjuru kawasan, dengan perangai maksiat yang menjijikkan, berpelukan, bercumbuan, berpegangan, dan semua perkara-perkara HARAM yang dilakukannya. Sedangkan lebih baik mereka menusuk kepala mereka dengan jarum daripada memegang tangan yang bukan halal bagi mereka.

"Sesungguhnya ditusuknya kepala salah seorang di antara kamu dengan jarum besi itu lebih baik daripada dia menyentuh wanita yang tidak halal baginya" [HR Tabrani]

Pemikiran jauh yang lainnya pasti bagi membanggakan Nabi Muhammad SAW dengan meramaikan lagi umat baginda. Sepertimana sabdanya yang menyatakan baginda bangga dengan umatnya yang ramai. Kemampuan kita menjaga anak dalam usia dewasa pasti memberikan impak yang berbeza berbanding membimbing anak ketika usia sudah mencecah usia tua.

InsyaAllah sekian dulu post ringkas sebagai permulaan Tajuk "Nikah Di Awal Usia"



p/s :


Nantikan "Nikah Di Awal Usia [Bahagian 2]" untuk membicarakan perihal kemampuan untuk menikah, pertolongan Allah bagi yang ingin menikah, dan sebagainya...


dan nantikan juga episod-episod seterusnya..InsyaAllah semoga Allah izinkan.

No comments: