Tuesday, September 6, 2011

Berhala Dalam Diri


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Berhala Khurafat

Waktu itu seorang anak kecil baru berusia 4 tahun. Sebelah kedai keluarganya adalah jiran yang penuh kedainya dengan jualan barang-barang antik termasuk barang yang mampu memberikan kuasa mistik kononnya. Anak kecil ini bergaul baik dengan jirannya. Di satu sudut, anak kecil itu melihat ada satu botol yang mempunyai binatang (makhluk) dalamnya diletakkan di dalam rumah kecil.

Di hadapannya hampir setiap hari akan diletakkan makanan; buah-buahan, mungkin makanan itu untuk binatang dalam  botol kecil itu fikir anak kecil itu. Anak kecil itu teringat mungkin ia permainan rumah-rumah anak kecil. Berbekalkan pemikiran anak kecil yang tidak berfikir panjang mengenai konsekuensi terhadap setiap tindakan, satu kejadian berlaku, makanan di hadapan rumah kecil itu hilang! Bukan sekali tapi berkali-kali. Pelakunya? Seorang anak kecil berusia 4 tahun yang ingin memakan buah-buahan!

Berdasarkan kisah diatas, saya bukan ingin mengajarkan sifat mencuri, tapi saya ingin kongsikan kisah yang boleh dijadikan buah fikiran. Botol kecil tadi yang sering disembah untuk melindungi diri para penyembahnya, tapi tidak mampu melindungi dirinya sendiri ketika anak kecil mengambil makanan yang khas untuk dia. Ramai masyarakat zaman ini banyak mempercayai perkara-perkara khurafat sebegini, menyembah benda yang tidak ada manfaatnya bahkan mempercayai ajaran-ajaran tahyul mahupun bomoh yang terpesong akidahnya. Bahkan terkadang menyembah benda yang dia ciptakan sendiri.

Inikah perkara yang kita harapkan menjadi pelindung, penyelamat, tempat bergantung atau tempat meminta? Tepuk dada, jangan tanya nenek-moyang, tapi cuba fikir dengan akal yang sihat. Semoga Allah memberikan hidayah-Nya dan kekuatan kepada semua yang ingin mencari kebenaran hakiki. Amin Ya Hadid Ya 'Aziz.

“Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu seru selain Allah itu adalah makhluk (yang lemah) yang serupa juga dengan kamu. Maka serulah berhala-berhala itu lalu biarkanlah mereka memperkenankan permintaanmu, jika kamu memang orang-orang yang benar." 
[QS al-A’raff, 7:194]

Apa yang pasti, jangan kita kecilkan skop berhala hanya kepada patung-patung atau bentuk fizikal yang disembah, tapi berhala-berhala dalam bentuk dan medium yang bermacam juga perlu kita sama-sama awasi dan perhatikan.

Berhala Hiburan

Fenomena hedonisme sudah selalu sering diperkatakan dan diperbahaskan. Kali ini, saya ingin menyentuh lebih kepada pemetik api hiburan itu sendiri, iaitu artis yang dianggap idola banyak anak muda bahkan anak tua hari ini. Kita ketahui perkataan idola jika diterjemah dalam bahasa inggeris adalah 'Idol'. 'Idol' didefinasikan dalam kamus terjemahan, termasuk oxford, sebagai BERHALA.

Inilah idola (berhala) yang ramai menjadikannya pujaan sehingga para peminat atau fans sanggup berbuat apa sahaja untuk berjumpa dan  bersalaman, menyaksikannya walau dari kejauhan, mendapat tandatangan dan bergambar dengannya bahkan sanggup berkorban segalanya demi idolanya.

Inilah kuasa seseorang yang berada di mata umum dan menjadi figure atau sosok perhatian dan ikutan ramai orang. Maka, ingatlah kepada yang ingin atau sudah menjadi pusat tumpuan seperti artis atau selebriti, manfaatkan populariti untuk menyampaikan dan mencontohi perkara yang baik kerana contoh baik yang diikuti orang lain kita mendapatkan saham pahalanya, manakala contoh buruk sehingga orang lain mengikutinya, kita mendapatkan saham dosanya. Sampaikanlah hiburan bukan untuk merosakkan jiwa, tapi sampaikanlah hiburan yang mendidik jiwa.


Artis atau selebriti yang dianggap idola ramai orang kita ketahui sungguh dahsyat popularitinya. Sehingga jika artis tersebut makan di warung sahaja sudah menjadi topik hangat, membuang tahi lalat sahaja sudah menjadi berita utama di majalah hiburan, apatah lagi gosip-gosip yang hangat diperkatakan di pelbagai media massa dewasa ini. Sungguh hebat kedudukan pemetik api hiburan ini sehingga mereka yang rabun hatinya akan menyalakan lagi apinya yang membakar dirinya sendiri dan orang lain.

Ayuh, cukuplah layanan lagu berjam-jam mengalahkan masa membaca al-Quran, cukuplah wayang-wayang yang ditonton mengalahkan masa menatap sejadah dan cukuplah permainan video diteruskan melanggar waktu-waktu solat. Jangan berhala hiburan disembah sehingga mengalahkan penyembahan dirimu kepada Tuhan Yang Esa.

Wahai keluarga dan masyarakat, janganlah menutup mata terhadap kederhakaan dan kemaksiatan para generasi muda ini. Betapa ramai ibu bapa yang tidak menghiraukan bahkan menambahkan lagi perisa agar anaknya terbakar lagi dalam arus hiburan. Lapangkan masa dan perhatikanlah anak-anak kita dengan penuh rasa kasih sayang dengan memberikan pangajaran dan bimbingan yang baik kepada mereka untuk menjadi anak yang soleh-soleha bukan hanya pada padangan kita, tapi juga pada pandangan agama.

Berhala Nafsu Kekasih

Termakan kata manis kekasih, melarikan diri bersama kekasih, dibawah telunjuk kekasih, bukti cinta pada kekasih, berzina dengan rela hati, dan banyak lagi kenyataan seperti ini yang mengisi atmosfera dunia hari ini. Inilah penyembahan terhadap hawa nafsu yang disalurkan kepada kekasih hati sehingga melanggar larangan Allah yang patut lebih diutamakan tinggi. Menjadikan nafsu sebagai Tuhan daripada Tuhan yang sepatutnya, Allah.

"Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pelindungnya?, atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami. Mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya" 
[QS al-Furqan, 25:43-44]


Kita ketahui larangan jangan mendekati zina, namun mengapa kita melakukan perkara-perkara yang boleh membawa kepada perzinaan? Wanitanya dengan pakaian yang super ketat, seluar pendek pembuka  aurat, serta gaya dan bicara manja untuk memikat. Lelakinya dengan menonton wayang penaik nafsu keinginan, tercabar dengan julukan rakan, dan keinginan mempraktikkan gaya romeo-juliet dalam berpacaran. Cukuplah berhala nafsu kekasih menjadi sembahan yang terus kita ikutkan.

Wahai generasi muda, kita ketahui mana yang baik dan mana yang buruk, mana yang betul dan mana yang salah. Maka, gunakanlah kepandaian itu untuk sentiasa membuat pilihan yang sepatutnya. Pakailah kaca mata yang mampu menjelaskan lagi pandangan kita dalam membuat pilihan. Kaca mata yang menggunakan kanta al-Quran dan as-Sunnah.

Janganlah terlalu mudah kita menyembah dunia, menyembah nafsu bahkan menyembah syaitan dengan menuruti segala kehendaknya. Hentikanlah dari sekarang maksiat yang kita lakukan dan dosa yang kita laksanakan sebelum ia terhenti dengan sendirinya ketika ajal mendatang dimana usia bukan menjadi ukuran. Mari lakukan perubahan!

Berhala Aset Dunia

Harta, kenderaan, rumah, perniagaan, syarikat, saham dan banyak lagi paksi-paksi kebanyakan orang dalam berjalan di landasan dunia. Sudah pasti kita mengetahu bahkan mungkin menyaksikan manusia-manusia yang hidupnya secara total diabdikan untuk pencarian mata air dunia. Sedangkan nasihat Rasulullah SAW kepada kita:

“Jadilah engkau di dunia seperti orang asing (musafir) atau penyeberang jalan.” [HR Bukhori]


Bekal di dunia cukup umpama bekal seorang musafir atau bekal seseorang yang ingin melintas jalanan sahaja. Bayangkan kita ingin bermusafir dari Sabah ke Perak buat beberapa tempoh, adakah kita akan membawa seluruh isi rumah kita menemani perjalanan kita? Atau kita akan cukup menyediakan bekal secukupnya untuk sampai ke Perak? Inilah pengibaratan yang digambar Rasulullah SAW kepada kita dalam persinggahan dunia ini. Sediakan bekal bukan laksana bermukim (menetap)  di dunia tapi sediakan bekal untuk bermukim di  akhirat.

Berhala Dalam Diri

Penyembahan kita berorientasikan apa tidak memandang bulu, bahkan orang yang berbuat kebaikan, beramal sholeh atau pendakwah sekalipun tidak lari dari virus orientasi sembahan. Penyakit ujub,  takabbur, riyak dan pelbagai penyakit dalam diri lainnya perlu kita bentengi dari menjadi berhala tujuan sembahan dalam diri kita.


Buang la impurities (kekotoran) yang mencemari (contaminate) larutan keikhlasalan kita. Jangan sampai niat amalan kita dilakukan berorientasikan berhala dalam diri ini. Umpama ka'bah yang kosong dalamnya setelah dihancurkan berhala-berhala di dalamnya, saya menyeru agar kosongkan juga hati kita dan hancurkanlah “Berhala Dalam Diri” lainnya  agar dirimu bersih hanya menyembah Allah Yang Esa.

2 comments:

Nurliyana Adnan said...

subhanallah..
indahnya karya ini.Teguran bermakna.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah..beruntunglah bagi mereka yg ingin ditegur dan menegur org lain..