Friday, August 26, 2011

Ramadhan Di Perantauan [Episod 6]


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




IKIM.FM..Pilihan Utama Anda..

Alhamdulillah..Selepas saya mendapat emel jemputan dari pihak IKIM untuk datang bertemu di pejabat IKIM, saya mengotakan janji pada waktu semalam, khamis untuk bersua muka dengan Pengarah Radio IKIM, En Nik Roskiman Bin Abdul Samad. Perjalanan mula melakar jaraknya pada jam 7.30AM bersama beberapa ikhwah lain yang sudi menemani saya ke KL. Janji yang perlu kami tepati adalah pada jam 11.00AM. Perjalanan berjalan lancar menelusuri lebuhraya Utara-Selatan.

Kami memasuki pagar utama IKIM dan mendaftarkan diri dengan membuat sistem 'barter' antara kad pengenalan dengan kad pelawat. Menuju ke bangunan Radio IKIM, kad pelawat yang diberikan disentuh di sensor pintu untuk membenarkan pintu terbuka. Lalu menaiki tangga menuju pejabat. Dalam pendakian tangga, kami berselisih dengan salah seorang penyampai/juruhebah IKIM, Cik Maslina. Hanya ucapan salam dan senyuman diberikan.

Setibanya di puncak pendakian, dijemput duduk di ruang menunggu sementara setiausaha menguruskan temu janji yang dirancangkan. Kami sempat melihat ruang penyiaran radio IKIM dengan alat multimedia yang dikawal oleh seorang DJ ketika itu. Alhamdulillah.

"Silakan En Fakhrul..Tuan pengarah menunggu di bilik sana.."

Hanya saya seorang menuju bilik pejabat Encik Nik Roskiman. Ikhwah lain menunggu di tempat disediakan. Selepas pintu pejabat dibukakan, saya dijemput duduk oleh Tuan Pengarah. Di pejabat, hanya saya dan Tuan Pengarah. Beberapa pertanyaan dan perbincangan memainkan rentak pertemuan pertama kami.

"Jadi insyaAllah..En Fakhrul boleh isi Borang Kelulusan Tetamu Undangan ini..kita akan jemput nanti dalam ruang Remaja selepas raya..insyaAllah.."

Alhamdulillah..InsyaAllah mohon doa sidang pembaca sekalian agar dimudahkan urusan ini. InsyaAllah saya akan khabarkan nanti waktu siaran yang ditetapkan. Sesiapa yang ingin kami (Synergy Media & Neo Synergy Training Centre) berikan perkongsian atau mengadakan program juga boleh terus hubungi saya..insyaAllah..^.^..

Next Station, Perpustakaan Negara Malaysia bagi menyelesaikan beberapa urusan syarikat. Jam di tangan menunjukkan jam 12 lebih. Sejurus keluar dari bangunan IKIM. Sign Board Masjid Wilayah dijadikan destinasi dahulu sebagai transit sebelum ke Perpustakaan Negara Malaysia untuk melaksakan solat sunat dhuha. Kami amat kagum dengan seni bina Masjid Wilayang ini. Subhanallah..

Semoga sidang pembaca membiasakan diri mengorbankan sedikit masa dan tenaga untuk menghidupkan waktu dhuha dengan solat sunat dhuha sebagai langkah sedekahnya setiap ruas tulang kita serta pembuka lagi pintu rezeki dari sebaik-sebaik Pemberi Rezeki, Allah ar-Rozaq.

Alhamdulillah..selesai urusan dengan baik semuanya..selepas zohor bertolak pulang menuju ke Perak.

Kate Nak Iktikaf...



Tiba di rumah selepas waktu asar. Rehat sebentar sebelum teringat Surau Nurul Huda menjemput datang berbuka di sana. Menyegarkan badan lalu menuju ke Surau Nurul Huda menjelang waktu maghrib = waktu berbuka. Kali ini amat ramai muslimin dan muslimat yang bertandang di surau, sehingga dari 4/4 kawasan surau, 3/4 dipenuhi dengan muslimin dan muslimat. Turut datang bersama Imam Satu Masjid An-Nur, UTP, Ustaz Dahwi Cahyono beramah mesra dengan warga di sini. Azan berkumandang dari mulut Cikgu Rahim yang merupakan seorang yang kurang upaya dari sisi kakinya yang memerlukan tongkat untuk berjalan, beliau azan dalam keadaan duduk. Semua warga di sini mencapai salah satu kegembiraan orang berpuasa, berbuka. Semua berbuka dengan ringan dahulu, lalu solat maghrib, baru menjamah makanan berat.

"anta imam.."Ustaz mempelawa menjadi imam maghrib.

"tak per ustaz..silakan.."Saya mempelawa ustaz kembali yang lebih layak untuk menjadi Imam.

Sejurus solat maghrib, jamuan juga dengan seleranya dijamah. Ustaz Dahwi meminta izin mengundur diri kerana ada jadual imam lain dia perlu penuhi.

"anta jadi imam ya..ustaz ada jadual lain.."

"insyaAllah ustaz.."

Muka Ustaz Dahwi Cahyono yang sentiasa bermuka manis dengan senyumannya pasti membuatkan kita sentiasa merasa aman dan gembira bersua dengannya. Ruang-ruang masa sebelum isyak ada yang mengisi dengan bacaan al-Quran, solat sunat dan ada juga sembang di perkarangan surau dan tidak dilupakan, mulut-mulut yang mengeluarkan asap (aktiviti merokok). Selepas hampir 13 jam rokok dengan amannya tersimpan di kotak rokok pada hari itu, namun waktu malam ia sudah tiada tempat bersembunyi. Azan isyak berkumandang di malam penghulu segala hari,Jumaat.

Surah al-Jumu'ah, ayat 9 sehingga ayat terakhir pada rakaat pertama menjadi pilihan, lalu surah al-imran dari ayat 102 - 104 pada rakaat ke-2 saya alunkan. Semoga makmum mendapat mesej yang ingin disampaikan saya melalui pembacaan ayat-ayat quran di atas. Solat sunat tarawih melalui surah ar-Rahman. Sejurus solat witir dengan doa qunut. Tazkirah pun bermula. Saya menyampaikan mengenai istiqamah dalam dan luar ramadhan serta menyentuh mengenai kepentingan tazkirah bagi kita semua. Saya selitkan sedikit pertanyaan dalam keadaan santai dengan tujuan menegur sebenarnya:

"semalam..tuan-tuan sembang...berapi-api..kate nak iktikaf di Masjid Tronoh..sekali saya di sana..seorang warga tasek putra pun tidak kelihatan..ish-ish-ish.."

Semua makmum gelak dan mula memberikan alasan-alasan..

"owh..hehe..semalam lebur ustaz..bangun-bangun dah jam berapa dah.."

"semalam saye dah bangun jam2..tapi tengok tingkap pintu semua tertutup..orang rumah pun tengah tido.."

dan banyak lagi turun naik volume suara di pelbagai penjuru surau. Lalu saya hentikan:

"tapi insyaAllah tak per..yang penting saya nampak tuan-tuan dah berazam nak iktikaf..insyaAllah pahala niat tu ada.." Meraikan niat baik tuan-tuan di sini.

Extra Poin Semalam..

"insyaAllah ayat terakhir yang ingin saya kongsikan pada tazkirah kali ini adalah dalam surah ke-50..hah..tuan-tuan..surah ke-50 surah apa?manalah tahu hasil tarbiyyah ramadhan ini kita dah hafal al-Quran.."

"Surah Qof..lihat ayat 17-18.."

"(yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir."[QS Qaaf, 17-18]

"tuan-tuan dan puan-puan sekalian, kita mengetahui salah satu rukun iman yang perlu kita yakini adalah adanya malaikat-malaikat..sepertimana hadis riwayat abu daud..mengenai malaikat mengelilingi majlis-majlis ilmu seperti ini..itu salah satu contoh..contoh lain kita mengetahui malaikat yang berada di kiri dan kanan kita yang akan sentiasa mencatat setiap perkara.."

"kalau kita belajar bahasa arab sikit, perhatikan ayat 18 tu tuan-tuan, sini kita panggil sebagai ayat nafiy, atau ayat peniadaan..maksud dia, tidak ada satu pun perkataan yang keluar dari mulut kita ini yang akan terlepas dari catatan malaikat roqib dan 'atid..sembang kita, umpat-umpat kita, dan semuanya.."

"setahu saya, kaum ibu-ibu ini adalah orang yang paling tidak suka mengumpat..hehe..(gelak para jemaah)..saya tidak mengatakan kaum ibu-ibu disini suka mengumpat, saya maksudkan kaum ibu yang ditempat lain..kaum ibu disini baik-baik semuanya..(riuh lagi suraunya)"

"tapi..saya terkesan dengan kaum ibu-ibu disini..setiap iftar dan moreh mengemas surau hasil makan pihak tuan-tuan ni..hehe..ingatlah setiap amalan walau sekecil zarah akan dibalas dengan imbalan yang sesuai..walaupun alhamdulillah..pihak tuan-tuan juga sanggup mencari nafkah di siang hari pada waktu puasa..kaum ibu pula sanggup bangun awal bagi menyediakan sahur..subhanallah..inilah yang dinamkan kerja sama dalam rumahtangga.sama-sama kerja..(gelak lagi kedengaran)..insyaAllah teruslah bekerjasama menjaga keluarga kita.."

2 comments:

Adib said...

wah! antm masuk radio ke nanti..hehe
bila la tu? ape2 hal taniah la.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

insyaAllah..mungkin pertengahan september..syukran akh..mohon doanya..