Friday, August 5, 2011

Ramadhan Di Perantauan [Episod 2]

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Aku Orang Cina?

Waktu tengah hari. Selepas solat zohor di masjid berdekatan. Motor yang dimasukkan ke wad bengkel belum selesai pembedahannya. Maka mengorak langkah berjalan-jalan mencari barang sementara menunggu khabar berita dari En Motor. Sebuah kedai saya masuki, kedai beg. Seperti biasa terus dihampiri oleh pekerja di sini.bertanya itu ini. Tiba-tiba pemilik kedai ambil peduli, juga datang mendekati.

"yau chao shi me?" 
[mahu cari apa]

"owh..gan gan xien ya..wo chao su bao.."
 [owh..tengok-tengok dulu..saya cari beg]

"owh..che ge hao de a..nan chi xi huan de.." 
[owh..yang ini bagus punya..lelaki suka yang ini]

"hai ge yi kou ma?"
 [masih boleh less ka?]

"ge yi de ba..ni xuen sien.."
 [boleh punya..kamu pilih dulu]

Pembicaraan terhenti ketika saya juga mengamati beg-beg di sini. Pemilik kedai tersebut memberitahu sesuatu kepada pekerja melayunya bahawa saya orang cina. Ketika saya mendengar lantas saya menyampuk.

"eh..na li you ah aunty..wo shi ma lai ren de ba.."
 [eh..mana ada la aunty..saya orang melayu la]

"hah?ni shi ma lai ren?shi me ni de lien hao xiang hua ren de..ni de yen ching ye shi.."
 [hah? kamu orang melayu? kenapa muka kamu macam orang cina..mata pun sama..]

"na li qe yi ya aunty..wo pi fu ye bu shi pai se de.."
[takkanlah aunty..kulit saya pun tidak putih]

"wo xiang ni shi hua ren ah..ai ya.."
[saya fikir kamu orang cina..ai ya..]

Seorang lelaki cina turut muncul dari dalam kedai. Lalu aunty terus menegur.

"wei..da shi ma lai ren oh..wo kang jai xiang ta shi hua ren de oh.."
[wei..dia orang melayu owh..tadi saya fikir dia orang cina oh]

Saya meminta izin keluar dan ucapkan terima kasih. Aunty sempat tanya pasal diri saya. Belajar di mana. Asal mana. Kemudian juga memberi nasihat agar banyakkan baca surat khabar cina supaya terjaga bahasa yang dipelajari. Beberapa lot selepas kedai Aunty, ada lagi kedai beg. Juga cina.

"hai lao pan.."
[hai..tauke.]

"owh..chao shi me?"
[owh..cari apa?]

"chao su bao..wo kan-kan xien ya."
[cari beg..saya tengok-tengok dulu ya]

"yau fang tien nao de su bao ya?"
[mau yang boleh letak laptop punya beg ka?]

"ya..you ah?"
[ya..ada kah?]

"na..che ge hao de..wo ge yi gou gei ni.."
[ni..yang ini bagus punya..saya boleh kasi less bagi kamu]

'owh..che ge hao owh..tan se hao xiang xiao de?"
[owh..yang ini bagus la..tapi nampak macam kecil ja?]

"na li you ah..na cu lai xien ta de chi li mien.."
[tak ada lah..kasi keluar kertas-kertas dalam beg dulu]

Sesi tawar-menawar terus berlaku sehingga keputusan tercapai lalu menyentuh satu topik yang lain pula.

"ni chong na li lai de?"
[kamu  asal dari mana?]

"wo chong sa ba lai de.."
[saya dari sabah]

"owh..jiang yuen de..jai na li du su?"
[owh..jauh tu..belajar di mana?]

"jai guo you ta xue..UTP..UTP..so uncle, saya ambil la"
[di UTP]

"owh ok..you orang melayu ka?"

"ya uncle..ma lai ren..zi me?"
[ya uncle..orang melayu..kenapa?]

"zi me ni de lien xiang hua ren de..yen jing ye shi..wo xiang ni she hua ren owh"
[kenapa muka mcam orang cina..mata pun sama..saya fikir kamu orang cina owh]

"zhen de me?kang jai zai dian na pien ye shi xiang wo shi hua ren owh uncle"
[betulkan?tadi di kedai sana pun fikir saya orang cina owh uncle]

Pergaulan terus dirancakkan dengan bahasa mandarin menjadi jambatannya. Seperti di kedai yang sebelumnya, warga yang lebih berusia gemar memberikan nasihat yang bagi saya boleh diterima di hati kerana mereka memang ikhlas memberikan pengajaran kepada generasi muda bangsa mereka.Tidak kurang juga topik hangat yang dibincangkan dengan uncle adalah mengenai method-method pembelajaran hari ini kerana dia dahulu adalah insan bergelar guru. Apa yang utama, pergaulilah manusia dengan akhlak terbaik lebih-lebih lagi jika seaqidah dengan kita semua, bukan suku, bangsa atau warna kulit menjadi ukuran kemuliaan seseorang di hadapan Allah. Takwa menjadi ukuran. Buang lah budaya pentingkan diri sendiri, pentingkan keluarga sendiri mahupun pentingkan negara sendiri sehingga menghapuskan kepentingan saudara 1 aqidah yang jauh lebih penting.

"Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." [QS al-Hujurat, 49:13]




Projek Sains Adik-Adik

Pengalaman yang mula mengisi dalam album sebelum gambar topik 'Aku Orang Cina?" di atas adalah pertemuan saya dengan dua kumpulan adik-adik sekolah rendah, 5 orang darjah enam setiap kumpulan di SK Toh Indera Wangsa Ahmad. Saya diamanahkan menjadi supervisor kepada dua kumpulan ini untuk pertandingan Science & Engineering Exhibition. Supervisor yang akan membimbing projek-projek ini serta teknik presentation terhadap sesuatu projek. Apa yang penting, saya juga ahli kumpulan dari projek adik-adik ini yang akan berjuang mendapatkan kejuaraan. Seramai 8 pelajar UTP yang dipilih menjadi supervisor yang membantu projek-prejek para peserta dalam kalangan pelajar sekolah.

Projek yang diketengahkan adalah "Fan Cleaner" dan "Automatic Fish Feeder". Saya bukan initiator kepada projek-projek ini. Saya sekadar membimbing jika ada yang perlu saya sampaikan atau perbaikan yang perlu dilakukan. Walaupun konsep projek-projek ini ada yang sebenarnya sudah luas digunakan bahkan sudah dikomersialkan, namun pengaplikasian konsep sains ke dalam projek itu yang utama kami harapkan. Saya sudah melihat prototype setiap kumpulan yang bagi saya baru 50% siap. InsyaAllah di episod seterusnya saya kongsikan lebih mengenai Projek Adik-Adik ini.

Rezeki Malam Ke-5


Alhamdulillah..cuaca mendung dan rintikan hujan yang mewarnai malam ke-5 Ramadhan tidak menghalang saya melaksanakan amanah menjadi Imam di Surau Nurul Huda. Sambungan bacaan al-Quran terus dialunkan di setiap rakaat tarawih di sini. Seperti biasa, selepas habis tarawih sebelum solat sunat witir dilaksanakan, sedikit tazkirah pengisi masa ibadat malam itu. Kali ini saya mengetengahkan mengenai kepentingan sahur yang ada barakah, hadis yang mudah untuk dihafal, tasahharu, fainna fissahuri barakah..bersahurlah, sesungguhnya dalam sahur itu ada barakah. Hadis mengenai bersahurlah walau dengan seteguk air menaikkan lagi kepentingan dan keutamaan sahur tersebut.


Topik lain yang saya sampaikan juga mengenai mereka yang tidak wajib berpuasa, dan saya banyak menekankan ketika menyentuh golongan belum baligh namun tidak menjadikan alasan untuk tidak mengajarkan anak-anak mula berpuasa. Saya berikan juga konsep pembelajaran orang putih yang menekankan pembelajaran dalam usia muda dalam konsep 'Primary School' yang lebih di-primer-kan berbanding 'Secondary School' yang dari nama sahaja kita sudah tahu level ke-2 atau second. Contoh dari Imam as-Syafie yang mengajar fiqh shaum di madinah ketika berusia 9 tahun di Madinah namun dia sendiri tidak berpuasa membuatkan kejutan kepada anak muridnya. Saya pun menyampaikan dengan ringan, santai dengan bahasa mudah difahami oleh warga ibubapa di surau ini. Terkadang keluar juga gelak ketawa dari pakcik-pakcik di sini jika diselitkan lawak-lawak menarik dan mendidik jiwa. Suatu kepastian, dalam berdakwah dan menyampaikan mesej kepada rakyat umum, sampaikanlah dengan penuh penghormatan dan secara halus perlahan kita nasihatkan.

Seusai solat, Pengerusi bersemangat lagi maju ke al-Quran besar dan memberitahu dia baru balik dari Ipoh. Bergegas balik tadi untuk kejar Isyak di sini. Moreh yang tidak ketinggalan mengisi ukhuwah dan perut jemaah di sini walaupun seringkali ada bakinya, dan bakinya seringkali saya menjadi mangsa untuk membawa pulang ke rumah.

"Fakhrul tak yah nak malu di sini..kami dah anggap fakhrul anak angkat di taman perumahan ini.."

Itulah salah satu yang keluar dari mulut seorang pakcik.

"maaf lah ustaz..anak-anak disini bising sedikit ketika solat, dan anak saya juga salah seorang yang bising tu.."

Ini pula yang keluar dari mulut seorang makcik.

Apa yang penting, lebih baik biasakan anak-anak dengan suasana solat berjemaah dan suasana bergaul dengan masyarakat dengan membawanya ke surau, walaupun hakikatnya main lebih banyak ketika saling berjumpa dengan  geng-geng mereka, minima tempat pertemuan ini jauh lebih mulia dan selamat serta mendidik kebiasaan dengan ibadat-ibadat kebaikan.

"Ustaz, ni ada hadiah sedikit untuk ustaz.."

Seorang pakcik memberikan saya bukan satu, tapi dua jubah yang bagi saya sangat-sangat lawa dan yang hebatnya saiznya sangat menepati saiz badan saya. Terima kasih saya ucapkan. Secara jujur, setahu saya, segala pakaian yang agak cantik pada pandangan saya adalah hadiah dari Mak dan Kakak saya. Kakak saya yang banyak membelikan saya baju kerana dia memang jenis menjaga penampilan adik-adik dia. Begitu juga dengan Mak saya yang sering belikan saya pakaian sehinggakan beraneka jenis pakaian dan yang pasti saya tahu pakai sahaja. Bukan tidak ingin pergi berjalan mencari dan membeli baju-baju, tapi cukup pakai apa yang ada dan apa yang ada pun sudah lebih dari mencukupi dan Mak bersama Kakak sentiasa menepati cita rasa yang saya inginkan.

6 comments:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum ramadhan kareem.

seronok membaca kisah akh Fakhrul ni.
dari mana belajar bahasa mandarin?

akh jadi imam surau nurul huda,mabruk alaik akh :)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'alaikumsalam wbt..alhamdulillah..memang sekolah cina dulu dari tadika smpai UPSR..

alhamdulillah,masih diletak kepercayaan mnjadi imam..

Rasydan Nazri said...

Assalamu A'laikum.

Nak tengok jubah yang cantik tu!

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'alaikumsalam akhi rasydan..insyaAllah nanti ana pakai time pergi tempat antum ya..^.^..

Anonymous said...

Assalamu'alaikum akh.subhanallah akh pandai bertutur bahasa cina ye.bleh gaknya ajar ana.sebagai bahasa tambahan untuk ana mudah bergaul dengan budak2 cina kat dalam kelas.kebanyakan mereka kurang sikit nak bergaul dengan budak2 melayu ni.satu faktor yang ana rasa ialah sebab bahasa.utk inform ana baru 1st year 1st kat utp ni.bdak UG may2011

Fakhrullah Bin Mawardi said...

wa'aalaiikumsalam wbt, insyaAllah blh diusahakan..namun jika anda lelaki/ikhwah blh ja wat personel..tp jika anda wanita/akhwat blh tlng cari lg atau ajak lg yg lain..