Tuesday, February 8, 2011

Tidak Mahu Berdakwah!!! - Bahagian Tiga (Tiada Alasan!!!)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Kisah Benar Anak Halaqahku

Dalam bahagian ke-3 ini, ingin saya kongsikan sebuah kisah yang membuatkan saya terharu  mengalaminya. Halaqah yang terbaru beberapa hari lepas, seperti biasa bersama anak-anak halaqah menghidupakan malam dalam lingkaran ilmu menjadi rutin mingguan, namun halaqah kali ini ada keunikan dan keistimewaannya.

Halaqah kali ini, kelihatan masih ada seorang ahli halaqah yang belum menampakkan dirinya. Kami juga agak terkilan akan kelewatan yang jarang dia lakukan. Kelihatan mesej masuk ke inbox saya dari ikhwah tersebut mengatakan dia lewat sedikit kerana ada hal sekejap. Maka kami terus memulakan halaqah. Selepas salah seorang ahli halaqah yang ditugaskan menjadi m/c memulakan agenda halaqah yang pertama,  pembacaan al-Quran, ahli halaqah yang seorang lagi belum juga menampakkan dirinya. Halaqah kali ini saya meminta setiap ahli halaqah mentadabur ayat yang dibaca demi memanjangkan masa menunggu ikhwah tersebut.

Akhirnya, ikhwah yang ditunggu melangkahkan kakinya masuk mengambil tempat dalam halaqah kami. Dia hanya melemparkan senyuman dan maaf atas kelewatannya. Dia tidak memberitahukan apa sebab kelewatannya. Namun, dari raut wajahnya dan langkahan kakinya, ada sesuatu yang kurang baik berlaku padanya. Walaupun kelihatan dia ingin menyembunyikan sesuatu dari kami. Menunggu masa, saya belum menanyakan lebih dalam akan alasannya kerana biarkan agenda berlalu dahulu.

Sebelum masuk kepada agenda pengisian dari Murobbi, kami mulakan agenda makan dahulu bagi menyegarkan sedikit badan dan pemikiran. Takut hilang fokus melihat makanan berada di hadapan mata. Dalam agenda makan ini saya bertanya kepada ikhwah tersebut.

"Akh..ada apa-apa berlaku pada antum ka?" ana memandang matanya inginkan kepastian.

"Tak da la akh.."kelihatan dia masih ingin menyembunyikan sesuatu. Pada aspek luaran memang semua nampak baik tertutup dengan baju melayu dan seluar slacknya.

"Antum accident kan?"Saya cuba meneka.

Ikhwah tersebut terdiam sementara dan menunduk ke bawah.

"sikit ja akh.."ahli-ahli halaqah semua terkejut dengan pengakuan tersebut.

"antum accident di mana akh?"

"di bulatan menuju ke masjid tu..mungkin agak laju kot ana bawa motor.."

"lailahaillallah..kenapa tak bagitau yang antum accident?"

Dalam hati saya hanya terharu akan pengorbanan ikhwah tersebut. Mendiamkan kesakitan dan ujian yang dia alami. Kemudian sanggup datang halaqah walaupun baru kemalangan. Subhanallah..Bukan ingin dipuji, tapi pengajaran buat semua aktivitis.

"tak per la akh..macam mana antum tahu ana accident?"

"mestilah ana tahu..ana akan murobbi antum..murobbi kena tahu kondisi anak halaqah dia..hehe.."saya cuba menceriakan keadaaan.

"ana cadang antum pergi rehat la akh..lain kali hati-hati bawa motor.."

"tak per akh..boleh tahan lagi ni.."

Ana hanya menerima keputusannya dan meneruskan pengisian. Namun dalam hatiku, ia mengajarkanku banyak perkara mengenai insiden ini. Mungkin ramai bagi kita jika menghapi insiden sebegini sudah tentu ingin meninggalkan amanah diberikan dengan alasan yang tidak sepatutnya.

Jangan Beralasan Meninggalkan Dakwah

Bila berkata soal dakwah atau jihad. Ada sahaja manusia yang phobia atau allergic terhadap perkataan ini. Inilah kejayaan musuh Islam untuk membuatkan orang Islam sendiri memandang serong terhadap kalimah seruan yang murni. Janganlah kita yang meniup sangkalala yang mendatangkan kiamat pada sunnah berdakwah. Semoga kita jangan terpengaruh dengan perkara ini! Namun bagi da'i, kita harus membumikan gaya berdakwah, agar nuansa dakwah tidak memberi kesan pertama yang menyeramkan. Sesuaikan ubat dengan penyakit seseorang mad'u. Tarbiyyah & Dakwah inilah ubat Penyakit Umat Kini. Kita perlu mncari ubat, menggunakan ubat & kelak mndapatkn manfaat ubat..bukan fobia dgn ubat, lari dari ubat & kelak membinasa badan sendiri.

Terkadang ada sahaja alasan kita bagi meninggalkan dan menjauhkan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kepada kemungkaran. Janganlah berdalil untuk tidak berbuat. Contoh yang seringkali timbul adalah merasa diri tidak layak untuk berdakwah, sedangkan yang sebenarnya lingkaran ini hanya tersedia bagi orang-orang yang merasa tidak sempurna, bagi orang-orang yang ingin membaiki diri dan ummah, dan kita akan persiapkan apa sahaja yang kita ada dan mampu:

"Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi.."[QS al-Anfal, 8:60]

Manfaatkan kemampuan kita tidak kira dalam bab apa sahaja untuk membantu agama Allah. Tidak kira dalam medan profesi apa kita seperti dalam dalam post mukmin profesional. Layakkanlah diri kita untuk berdakwah. Tidak kira betapa kecil atau besar sumbangan yang boleh kita berikan, yang penting kita berusaha sebaik mungkin dengan keupayaan yang ada pada diri kita. Sumbang lah semampu yang boleh, bukan sesikit yang boleh. Memang kita tidak sempurna, masih banyak kebaikan tidak diamalkan, bahkan masih banyak kemungkaran yang masih kita lakukan. .Namun :

"Serulah orang berbuat baik, meskipun kalian belum mengamalkan semuanya. Dan cegahlah kemungkaran, meskipun kalian belum menghindari semuanya."[HR Thabrani]

Bukan kita seru kemudian kita tidak lakukan, atau kita cegah tapi kita yang lakukan. Namun kita dalam proses ingin menyeru diri sendiri, dan mencegah diri sendiri dan dalam masa yang sama menyeru dan mencegah juga yang lain. Kita dalam usaha ingin perbaiki diri, jelas dihadis seru walau belum amalkan semuanya, kita dalam usaha ingin mengamalkan semua. Jika ingin kita beramal dahulu dengan semua kebaikan, ingin menjadi malaikat dahulu baru menyeru, tidak tahu bila waktunya.

"Sesungguhnya yang akan meminta izin kepadamu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian, dan hati mereka ragu-ragu, karena itu mereka selalu bimbang dalam keraguannya." [QS at-Taubah, 9:45]

"Di antara mereka ada orang yang berkata: "Berilah saya keizinan (tidak pergi berperang) dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus dalam fitnah." Ketahuilah bahwa mereka telah terjerumus ke dalam fitnah. Dan sesungguhnya Jahannam itu benar-benar meliputi orang-orang yang kafir.[QS at-Taubah, 9:49]

Cukuplah alasan yang akan menghancurkan binaan Islam. Kita harus menjadi batu-bata yang menguatkan lagi binaan bangunan Islam, bukan batu-bata rapuh yang kelak akan menghancukan binaan bangunan Islam. Namun terkadang, kena sedari, merobohkan lebih mudah dari membina bangunan ini. Mungkin pernah kita hadapi. Maka, ayuh binalah dengan kekuatan yang payah dirobohkan.

Ramai juga samada menunggu untuk berubah dari kancah kegelapan kepada cahaya, atau berubah dari soleh kepada mushlih, alasannya hidayah belum diberikan, mereka hanya duduk diam tanpa usaha. Hanya ingin menunggu hidayah untuk mendekatkan diri kepada Allah. Tidak ingin mencari wasilah atau jalan usaha ke arahnya. Sedangkan apa yang dianjurkan Allah kepada kita?

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan. [QS al-Maidah, 5:35]

Ganjaran Menanti Da'i

Dalam buku "Tidak ada alasan bagimu meninggalkan dakwah - Abdul Aziz al-Aidan"memberikan satu analogi indah dari sepotong hadis dibawah:

"barangsiapa yang menyeru kepada petunjuk, maka baginya pahala seperti pahala-pahala orang yang mengikutinya, tanpa dikurangin walau sedikit"[HR Muslim]

Tanpa dikurang walau sedikit!!!Bayangkan kita mampu menasihati seorang yang pada mulanya agak jauh dari Islam. Lalu dengan usaha kita, dia telah meninggalkan maksiat dan kemungkaran. Bahkan melakukan amal-amal kebaikan yang lainnya. Ketahuilah, ketika kita sedang seronok makan di majlis keramaian, sedangkan dia tengah berpuasa, kita dapat pahalanya. Ketika kita seronok melancong, dia sedang menaiki haji di Baitullah, kita dapat pahalanya. Tanpa dikurang walau sedikit. Itu baru seorang. Bagaimana jika lebih dari seorang? Bukan bermaksud bermain sistem piramid, sekadar duduk santai dan biar orang dibawah yang sudah ditarik beri ganjaran saham kepada kita, kerana kita harus usaha lebih lagi bagi mendapatkan redha Allah. Inilah bisnes yang tidak akan rugi. Bahkan mendapat keuntungan di akhirat kelak.

"Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih?(iaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui."[QS as-Saff, 61:10-11]

Subhanallah..sekarang cuba tanyakan pada diri kita, kita milik siapa? siapa yang menciptakan kita? siapa yang beri pinjaman nikmat kepada kita? Bayangkan jika kita memberi pinjaman pada orang lain, kemudian kita bukan meminta kembali pinjaman kita, tapi kita bahkan membeli pinjaman kita tersebut?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar."[QS at-Taubah,9:111]

Semoga kita tergolong dalam golongan yang dimaksudkan. Hidup mulia atau syahid kerana Allah. Janganlah kita tertipu dengan pinjaman yang kononnya milik kita selamanya, padahal ia pasti akan diambil kembali dari kita. Kehidupan ini hanya pinjaman dari Allah, pinjaman sebagai modal untuk kita beramal, bukan modal untuk kita bermaksiat dan lakukan apa sahaja kehendak kita dengan pinjaman itu kerana menyangka ia milik kita..Pergunakanlah sebaik-baiknya pintu kehidupan selama ia masih terbuka, kerana yakinlah sebentar lagi ia pasti akan tertutup. Ayuh manfaatkan pinjaman yang ada mendakwahi manusia mengingati Allah.

Dalam berdakwah, terpulang kepada kita samada ingin melakukannya secara terang-terangan atau secara sembunyi-sembunyi tanpa pengetahuan orang. Kedua-duanya dipersilakan dengan berlapang dada.

"Kemudian sesungguhnya aku telah menyeru mereka (kepada iman) dengan cara terang-terangan, kemudian sesungguhnya aku (menyeru) mereka (lagi) dengan terang-terangan dan dengan diam-diam" [QS Nuh, 71:8-9]

Ada cara dakwahnya secara diam-diam tanpa diketahui ramai orang. Ada juga berdakwah dengan menzahirkan dakwahnya dikhalayak ramai. Kedua-duanya satu tugas yang mulia yang saling melengkapkan dan menguatkan. Mungkin ada antara kita lebih memilih secara diam-diam atas motiasi ayat seterunya.

"Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."[QS al-Baqarah, 2:271]

Mengapa Tidak Berangkat?

Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu: "Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) diakhirat hanyalah sedikit. [QS at-Taubah, 9:38]

Adakah kehidupan dunia yang membuat kita tidak ingin berangkat pada jalan Allah? Pejam mata tanya iman. Inilah juga terkadang membuat kita takut akan kematian, kerana kita terlalu membangunkan dunia yang sementara dan kita musnahkan akhirat kita yang kekal disana, sehingga membuatkan kita tidak suka untuk keluar dari dunia yang kita bangunkan untuk ke akhirat yang kita telah musnahkan.

Sampai bila kita mahu terus memakmurkan dunia kita dan merosakkkan akhirat kita? Sampai bila kita mahu mengumpul dosa dan meninggalkan pahala? Sampai bila kita ingin merasa waktu masih lama sedangkan ia bukan suatu kepastian? Sampai bila kita ingin terus bermalasan dalam amal ibadat? Sampai bila kita tidak ingin berbuat di jalan agama Allah? Sampai bila...

Sekarang, adakah anda ingin mengatakan "Saya Tidak Mahu Berdakwah?"

5 comments:

Anonymous said...

ana ingat lagi masa sbelum halaqah, kami accident motor. kat tengah jalan. motor yang teruk. tapi orangnya tak teruk. terus mesej murobbi cakap postponed halaqah sebab trauma.. huhu..

Anonymous said...

Salam.from Ukhti Analisa kehidupan.
ana nak tanya perihal dakwah ni.

1)Pndpt anta,cmna perihal dkwah ttpi xda halaqah?.

2)ada halaqah tp xda penyatuan jiwa antra anak2 halaqah?

3)kita berdkwah dlm fmly ttp fmly x berubah.Org luar memandang,"nak dkwah kami pdhl fmly sndiri msh bgtu"

4)org sllu sebut perkataan "tarbiyah".p/s:Ada karya anta mgenai tarbiyah.Tapi mcmna ssorg itu mengetahui dirinya ditarbiyah atau tidak?.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Anonymous 1 :
huhu..no komen..

Ukht Analisa Kehidupan:
1. hlqh merupkn tmpat yg amat pnting bg mndpt ilmu, nasihat iman, penyatuan fikrah, perkongsian mslh, etc..ia mrupakan nadi dlm gerakan..syarat generasi rabbani (blja n ajar)

2.ukhuwah dlm berdkwah amat pnting bg kelancaran n kemantapn dakwah..dakwah bg menguatkn iman diri & org lain, dan iman berkadar terus dgn ukhuwah..

3.hidayah milik Allah..bahkn buah yg nmpk dkt tp sbnrnya bkn pling mudah untuk dipetik.krn mgkin ada buah yg jauh tapi dah masak yg hnya perlu digoyang sedikit dah mampu didapati.

4.ditarbiyyah=dididik..kita mampu bezakn org yg ditarbiyyah atau x dgn amalannya..

wallahu'alam.

umat said...

"hidayah milik Allah..bahkn buah yg nmpk dkt tp sbnrnya bkn pling mudah untuk dipetik.krn mgkin ada buah yg jauh tapi dah masak yg hnya perlu digoyang sedikit dah mampu didapati."

bagus analogi ini. kadang2 terharu dengan mutarobbi yang lebih semangat daripada murobbi.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

umat:
ana setuju dgn antum..smga ia mnjadi motivasi kita agar sepatutnya lebih berbuat dan berlumba dlm kebaikan..insyaAllah..