Wednesday, February 9, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian II)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..



Nasihat Hari Ini : Indahnya seorang hamba itu, ketika ujian datang menimpanya, dia bukan hanya bersabar, bahkan bersyukur dgn ujian yang menimpanya..kerana bersabar dengan ujian itu biasa, namun bersyukur atas ujian itu luar biasa..Bersyukur krn dia yg dipilih bkn org lain..Pasti Allah ingin smpaikan hikmah kpd dirinya..Betapa dekat diri-Nya dengan Pemberi Ujian itu..MasyaAllah..

Nasihat Hari Ini : Awan kelabu itu hanya sepetak dari birunya langit nan maha luas, namun..semoga ia menumpahkan hujan yang menumbuhkn seribu tanaman..Ujian yang mendatang bersilih ganti merupakan tarbiyyah dari Allah yang bakal menumbuhkan seribu hikmah kepada kita..Teruskan buat yang terbaik menurut Allah, bukan terbaik menurut hawa nafsu kita..

Nasihat Hari Ini : Memang benar kita perlu meneladani Rasulullah, namun bagaimana jika kita tidak mengenalinya?..Ramai generasi muda zaman ini tidak kenal dan tidak tahu sirah baginda Nabi Muhammad SAW..Tidak tahu pengorbanan yang telah baginda lakukan demi umatnya, tidak tahu kesakitan yang dialami demi umatnya, tidak tahu kesulitan yang ditempuhi demi umatnya..demi kita..umat yang dirindui dan dicintai olehnya..mari sampaikan selawat kepada insan mulia, Rasulullah SAW..

Nasihat Hari Ini : Belajar-lah al-Quran, lalu ajarkan pula ia, namun jangan sesekali membelakanginya. Ayat Quran bukan hanya lancar dan indah di mulut, serta ingat dan hafal di kepala, tapi tidak pengaruh dan membekas di hati..mari ikhwah(saudara) dan akhwat(saudari) sekalian, tolong baca al-quran, tadabbur dan fahami maksudnya, lalu beramal-lah dengan ayat tersebut..Jangan sekali2 jauh dengan al-Quran.

Nasihat Hari Ini : Kebatilan yang tersusun memang mampu mengalahkan kebajikan yang tidak tersusun. Namun hari ini, kebatilan yang tidak perlu disusun rapi juga sudah mampu mengalahkan kebajikan yang agak tersusun..Kita lihat kebatilan yang bermaharajalela, couple, mat/minah rempt, pergaulan bebas, perzinaan, merokok, dadah..mereka semua mampu mengalahkan dan menarik generasi muda tanpa mereka rangka strategi untuk mempromosinya..

Nasihat Hari Ini : Mari berhijrah ke arah perubahan yang lebih baik..Semoga diberi kekuatan untuk mengubah sesuatu yang boleh diubah, dan diberi kesabaran untuk menerima sesuatu yang tidak boleh diubah (hukum Allah, etc). Juga diberi kebijaksanaan untuk mengetahui perbezaannya..Jangan merasa tidak layak untuk berubah membaiki diri dan sekeliling bersama dakwah & tarbiyyah, kerana lingkaran ini hanya tersedia bagi orang-orang yang merasa tidak sempurna..

Nasihat Hari Ini : Lepaskanlah kaca mata hitam yg membuatkan kita terus-menerus menghadirkan kegelapan dalam apa jua kita lihat..samada persepsi untuk diri sendiri atau orang lain..

Nasihat Hari Ini : Kita takut akan kematian, kerana kita terlalu membangunkan dunia yang sementara dan kita musnahkan akhirat kita yang kekal disana sehingga membuatkan kita tidak suka untuk keluar dari dunia yang kita bangunkan untuk ke akhirat yang kita telah musnahkan..Na'udzubillah..Ayuh bina kembali akhirat kita sebelum kematian menjemput kita..

Nasihat Hari Ini : Lihatlah apa yg engkau ingin miliki di akhirat dan berusahalah untuk memperolehinya di dunia. Lihatlah apa yg engkau tidak suka di akhirat kelak dan berusahalah untuk mengelakkannya di dunia..Kita mampu usahakannya..

Nasihat Hari Ini : Sedarlah!!!Jangan sekali-kali menganggap kita mampu mengembalikan apa yang terjadi, sentiasalah buat yang terbaik dalam setiap detik, sebelum kita menyesal di lain detik kelak. Semoga diberi kekuatan bagi kita sentiasa sedar dan terjaga dalam setiap detik yang berlalu.

1 comment:

wardah said...

perkongsian yang memuhasabahkan..syukran