Saturday, February 19, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian III)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..


Nasihat Hari Ini : Harta akan hancur ditelan zaman, sedangkan ilmu tidak akan ditimbun zaman. Maka, teruslah mencari ilmu, kerana ilmu itu juga akan menjagamu, sedangkan harta malah kita yang menjaganya. Paling bahaya, pemilik harta boleh saja mengaku menjadi Tuhan akibat harta yang dimilikinya, sedangkan yang berilmu justru mengaku sebagai hamba kerana ilmunya. Namun, boleh saja biar kaya harta, asal kaya hati dengan iman, ilmu & amal..Wallahu'alam..

Nasihat Hari Ini : Orang yang berbahagia adalah orang yang mengambil pelajaran dari pengalaman sendiri & pengalaman orang lain. Susah-susah diri sendiri dan orang lain mencipta dan melalui pengalaman, namun mudah-mudah bagi kita peluang jika ingin mengambil pelajaran. Ayuh, waktu semalam yang sudah bukan milik kita, esok hari yang belum tentu kita dapati, namun hari ini yang kita dapatkan untuk dimanfaati, maka rebutlah peluang yang diberikan. Semoga diberi kekuatan sentiasa memperbaiki diri setiap masa, sebelum ajal yang pasti menjemput kita.

Nasihat Hari Ini : Saya ketawa kepada orang yang mengejar dunia, sedangkan kematian terus mengejar kita. Dan juga kepada orang yang melalaikan kematian, sedangkn kematian tidak pernah lalai terhadap kita. Ayuh kita taubat bersama diatas dosa yg kita lakukan. Teruslah berubah ke arah kebaikan.

Nasihat Hari Ini : Pasangan kita tidak datang kerana kecantikan, kepintaran ataupun kekayaan. Tapi Allah yang menggerakkan. Cinta sejati tidak perlu diucapkan, kerana cinta sejati akan berbicara tentangnya sendiri. Simpanlah ungkapan cinta dan derap hati rapat-rapat, Allah akan menjawabnya dengan lebih indah di saat yang tepat..InsyaAllah..

Nasihat Hari Ini : Marilah kita manjakan minda dengan menuntut ilmu, manjakan lisan untuk mengajarkan ilmu dan manjakan jasad untuk mengamalkan ilmu serta manjakan hati agar sentiasa tunduk kepada Allah yang Maha Berilmu..

Nasihat Hari Ini : Kecantikan muka merupakan pemberian tanpa pengorbanan, namun kecantikan hati perlu melewati proses panjang nan berliku pengorbanan dengan segala kepahitan. Mana yang bernilai? Mungkin kita mampu mekapkan muka kita dengan alat solek agar nampak cantik luarannya, namun jangan menyangka kita mampu mekapkan hati kita dengan kemunafikan agar nampak cantik akhlaknya..

Nasihat Hari Ini : Masuk kandang kambing mengembek, Masuk kandang harimau mengaum, jika mengaum di kandang kambing, maka lari semuanya, jika mengembek di kandang harimau, nahas kita dikerjakannya..namun teruslah jadi kambing walau di kandang harimau, dan teruslah jadi harimau walau di kandang kambing..sesuaikanlah dengan suasana tanpa menggoyahkan prinsip kita..agar mampu menjadi gula kepada semut yang disukai semua.

Nasihat Hari Ini : Janganlah kita tertipu dengan pinjaman yang kononnya milik kita selamanya, padahal ia pasti akan diambil kembali dari kita. Kehidupan ini hanya pinjaman dari Allah, pinjaman sebagai modal untuk kita beramal, bukan modal untuk kita bermaksiat dan lakukan apa sahaja kehendak kita dengan pinjaman itu kerana menyangka ia milik kita..Pergunakanlah sebaik-baiknya pintu kehidupan selama ia masih terbuka, kerana yakinlah sebentar lagi ia pasti akan tertutup.

Nasihat Hari Ini : Pengguna yang bijak adalah dia tahu ke mana wangnya dibelanjakan dan kemana masanya dihabiskan..kerna ramai kehabisan wang ringgit tapi tidak tahu kemana ianya bocor dengan cepat, ramai kehabisan masa dan tidak tahu mengapa tidak cukup masa..rancanglah perjalanan hidupanmu

Nasihat Hari Ini : Impian dirancang untuk dicapai..Maka, jJangan hanya hebat pada impian, namun kurang dari segi kesungguhan..Ayuh tingkatkan semangat meletakkan matlamat-matlamat kita dan fokus untuk meraihnya..

Nasihat Hari Ini : Don't under-use our potential, optimize it in this very short life, because our life is to short to waste our potential. One thing for sure, every each of us have their own great potential to success in this world and the here after..It is just depend either we want it or not.

2 comments:

Anonymous said...

nak share bleh?

Fakhrullah Bin Mawardi said...

silakan..smga bermanfaat..syukran..