Sunday, September 19, 2010

Hari Bersama Lapisan Masyarakat 1 - Raya Bersama Kanak-Kanak

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

Camera Handphone..kurang jelas..

Raya Masih Ada..
Sedikit perkongsian untuk ibrah bersama..saya masih berada di rumah kakak kandung saya di shah alam..akak ajak beraya di rumah jiran..selepas habis ziarah..rumah akak pula didatangi pengunjung..tetamu terakhir pada malam tadi (Sabtu Malam) adalah 5 kanak-kanak yang merupakan anak-anak jiran.

Sesi Ta'aruf
Kanak-kanak tersebut merupakan 4 perempuan dan 2 lelaki..semua pasangan adik-beradik..mereka sudah biasa dengan kakak saya..cuma kurang kenal sapa gerangan lelaki lagi sorang ni(saya)..saya pun mula beramah mesra untuk hilangkan rasa malu mereka..buat perkara ceria kemudian buat sedikit ta'aruf..

seingat saya nama mereka Nur Azimah(10 Tahun) dengan Mohd Shahril(1 Tahun 8 Bulan) adik beradik, Nurul Adilah(8 Tahun) dan Nurul Afidah(5 Tahun) adik beradik serta Nur Adrina Balqis(8 Tahun) dan Mohd Ariel Iskandar(5 Tahun) adik beradik..semua comel-comel belaka..dan ceria..

bagi sesi ta'aruf saya, saya serahkan majalah sinergi dan minta dorang cari biodata saya dalam majalah tersebut..

"Eh..muka abang.." Kata seorang adik..
"Fakhrullah Bin Mawardi" Seorang adik baca nama saya..

Da'wah Bermula
saya cuba beramah mesra dan cuba hilangkan rasa takut dan malu mereka pada saya..sekadar buka sedikit perbicaraan dan ceriakan keadaan..kemudian saya ajak untuk bermain sedikit kuiz sebagai tugasan bagi mendapat duit raya..

Sebelum memulakan kuiz..saya ceriakan dahulu dengan permainan 'bola konsentrasi'..ketika bola dilambung, mereka harus tepuk tangan, jika tidak dilambung, maka jangan tepuk tangan..riuh rendah rumah dibuat mereka..akhirnya yang memenangi game 'bola konsentrasi' adalah adik Iskandar..

Kemudian saya mulakan kuiz dengan beberapa soalan..soalan pertama saya..

  1. Siapa nama penuh abang? (Cancel sebab jawab tanpa angkat tangan)
  2. Siapa nama penuh akak ni(kakak saya)? (tiada dapat jawab, kerana sebelum ni dorang hanya gelar kakak dengan akak)
  3. Berapa Jumlah Rukun Islam dan Sebutkan? (Adik Azimah dengan semangat mengangkat dan menjawab :"ada 5 bang, kepercayaan kepada tuhan, kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran perlembagaan, kedaulatan undang-undang, kesopanan dan kesusilaan..betul kan bang?" dengan penuh yakin dia menjawab.
          "itu rukun negara..bukan rukun islam" kakak saya menyampuk.
          "eh, iyaka, dah ubah ya??"tergelak kami dengan sahutan Adik Azimah
          "mana pernah ubah Azimah oi..rukun islam yang mengucapkan kalimat....."saya cuba memancing 
           mereka.
          "ohh..yang itu..tau-tau.."mereka pun membaca 5 Rukun Islam walaupun tersekat-sekat lupa..saya
           bantu mereka dengan memulakan sedikit perkataan dihadapan rukun-rukun tersebut..

     4. Berapa Jumlah Rukun Iman? (Semua salah kecuali adik Iskandar..yang lain jawab ada 8, 10, 
         9,etc..adik Iskandar sahaja menjawab 6(tidak tahu meneka atau memang tahu)

     5. Sebutkan 6 Rukun Iman. (Semua juga sudah ingat-ingat lupa, sekali lagi saya bantu dengan memulakan
         sedikit awalan rukun-rukun tersebut dan mereka ucapkan sambungannya.

Ceramah Kanak-Kanak
Selesai dengan kuiz..saya berikan sedikit huraian mengenai Rukun Iman..

"Rukun iman yang pertama ialah beriman kepada...?"
"Allah" Adik-adik menjawab.
"Semua tahu kan siapa Allah?"saya tidak hurai banyak mengenai ini.
"Tuhan kita" Adik-adik menjawab.

"Seterusnya beriman kepada Nabi dan...?"
"Rasul"
"Siapa Nabi kita?" Adik-adik terdiam..
"Nabi Mu....?" Saya berikan clue.
"Muhammad!!" Sambung adik-adik.
"Nabi Muhammad lahir pada tahun ga....?"
"Gajah!!"
"Abang ada satu lagu untuk kita kenali Nabi kita..mahu dengar?"
"Mau!!"

Lagu : Kisah Rasul

Pada zaman dahulu kala.....
Pada zaman Jahiliyyah..
Lahirlah seorang Rasul..
Yang terakhir dan mulia...

Nabi Muhammad namanya..
Siti Aminah ibunya..
Abdullah nama bapanya..
Madinah tempat tinggalnya..

c/o 
Setelah dewasa..
diangkat menjadi Rasul..
oleh Allah Maha Kuasa...
Pencipta Alam Semesta

"macam mana lagunya?..best?" saya bertanya pada mereka..
"best bang..nyanyi lagi.."
"kita nyanyi sama-sama ya.."kami pun menyanyi bersama sebagai didikan agar mereka mengenali Rasulullah.

"baiklah..rukun iman seterusnya..beriman kepada malai...?"
"malaikat!!"
"bilangan malaikat ni banyak..abang ada satu cerita..mau dengar tak?"
"mau!!"
"ini cerita Upin dan Ipin.."
"wah..nak nak nak.."

saya pun memulakan cerita..

"Upin dan Ipin ni merupakan adik-beradik..mereka berumur 8 tahun..yang upin tu abang dia..ipin pula adik..mereka tinggal di shah alam dan sekolah di SK Syeksen 17(sesuaikan dengan adik-adik).."

"eh..sama dengan kami..manada dorang tinggal disini.."

"saja ja..siapa sekolah di SK 17?"semua angkat tangan kecuali Adik Iskandar dan Adik Afidah yang masih tadika.

"Upin dan Ipin ni berjalan kaki ke sekolah..suatu hari..Upin berjalan dihadapan dan Ipin ikut di belakang..tiba-tiba, Ipin melihat Upin mengutip sampah di jalanan dan buangnya ke dalam tong sampah..Ipin pun tertanya-tanya..kenapa abang upin ni pungut sampah yang bukan dia yang buang?..ketika meneruskan perjalan, Upin buat lagi benda yang sama..Ipin hanya diam tertanya-tanya..ketika Ipin melewati secebis sampah, dia tidak mengambilnya..terus lalu sahaja.."

"selepas habis sekolah, Upin dan Ipin balik ke rumah..Ibu dan Ayah mereka belum balik..Kak Ros mereka tengah tidur..tiba-tiba..."

"tiba-tiba apa bang?" seorang adik bertanya selepasa saya buat suara seram..

"tiba-tiba, Ipin terdengar bising di dapur..dia pun pergi tengok..dia nampak Upin tengah membasuh pinggan..Ipin pun tertanya-tanya dalam hati..kenapalah abang Upin basuh pinggan tu..Ibu tak suruh pun dia basuh pinggan tu..hurm...Ipin terus tertanya-tanya.."

"Selepas itu..sekali lagi Ipin melihat Upin tengah menyapu kawasan ruang tamu..Ipin hanya melihat abangnya itu sambil tertanya-tanya..kenapa la abang upin ni buat kerja tu...ibu tak suruh pun..akhirnya, Ipin pun pergi berjumpa dengan Upin dan bertanya:

"abang Upin..Ipin nak tanya sikit..pagi tadi..kenapa abang kutip sampah dan buang ke dalam tong sampah sedangkan bukan abang yang buang sampah tu??"

"lepas tu..kenapa juga abang Upin pergi basuh pinggan dan menyapu..sedangkan Ibu tiada pun suruh abang buat tu?"

"cuba teka apa Upin jawab?" saya bertanya kepada adik-adik semua..

"kerana dia rajin"
"sebab dia tidak mau menyusahkan ibu bapa"
"kerana dia mau menolong"
dan banyak lagi jawapan dari adik-adik ni..

"Upin menjawab..Ipin..abang buat semua tu..sebab abang yakin ada malaikat yang mencatat kebaikan abang..adik-adik..sebelah kanan kita ada malaikat yang mencatat kebaikan ki...."
"kita"jawab adik-adik
"sebelah kiri pula mencatat keburukan kita"

"contohnya..hari ni..balqis ada belajar..malaikat catat..balqis ada baca quran..balqis ada sembahyang.."
"eh..balqis tak sembahyang bang.."Adik Balqis menyampuk..saya terkejut juga sikit..
"takper..Balqiskan tengah belajar..nanti pun pandai sembahyang.."Balqis pun menganggukan kepalanya..

"kemudian, Iskandar pun dicatat..Iskandar tidak bergaduh hari ni..tiada melawan ibu bapa..tidak teriak-teriak..malaikat pun tulis semua.."

"Adilah pula..rajin belajar..menjaga adiknya..pemalu orangnya.."sengaja selitkan malu, kerana pemalu orangnya..

"tapi, yang buruk pula..ada juga ditulis..contohnya Iskandar tadi bergaduh dengan kakaknya..ditulis..Balqis pula teriak-teriak tadi..malas belajar..ditulis semua...Azimah pula suka kacau kawan-kawan lain..suka mengejek-ejek..semua ditulis..hah..semua ditu..........?"
"lis!!"jawab adik-adik.

"Rukun Iman seterusnya percaya kepada ki..?"
"tab!!"
"siapa pandai mengaji disini?"semua angkat tangan kecuali Adik Shahril..
"saya sudah iqra' bang.."
"wah..sudah iqra'..baguslah..nanti lepas pandai baca iqra'..pandai mengaji al-Quran..setiap huruf yang adik baca..adik dapat pahala.."
"diganda 10 kan bang?"Adik Adilah berkata.
"iya..dapat 10 kebaikan..contoh adik baca : A A BA..sudah dapat....?"
"30"Azimah menjawab.
"Bayangkan adik baca Bismillahirahmanirahim..sudah berapa banyak huruf kan?"

"seterusya..berimana kepada hari..?"
"Kiamat"semua menjawab
"tahu apa itu hari kiamat?"
"kita mati"adik menjawab
"iya..nanti kita semua akan mati..kemudia kita semua dikumpulkan di padang mahsyar..di sana nanti..kita dipanggil..contoh..seterusnya..Nur Adrina Balqis..balqis pun maju..kamu di dunia banyak buat baik..ada mengaji..rajin belajar..sayang ibu bapa..baiklah..kamu masuk syurga...Next..Mohd Ariel Iskandar..woh..kamu dulu banyak bergaduh..ada buat jahat..tapi, sudah jadi baik..sudah minta maaf..kamu pun ada mengaji..tidak melawan cakap ibu bapa..baiklah..kamu masuk syurga.."

"abang mau tanya..siapa mau masuk neraka?"semua diam.
"siapa mau masuk syurga?"semua angkat tangan.
"di syurga kita boleh minta apa saja..(cakap style mamak) : nasi ayam ada, mee ada, air ada, PS 3 ada, itu ada, ini ada..semua ada.."
"macam-macam ada"Adik Azimah menyahut.
"sama macam yang di Upin dan Ipin tu kang bang? yang di kedai tu?"Adik Balqis bersuara
"huh..sama dengan yang itu..dia cakap itu ada,ini ada kan.."saya melayan dia.
"iya..tapi lelaki tu dia mau cari atok dia kan bang.."Adik Balqis bersemangat
"iya..dia mau cari atok dia..di syurga semua ada..jadi..kalau mau syurga..tidak boleh buat dosa..buat kesalahan..kena banyak buat baik..."

"yang terakhir..rukun iman seterusnya...beriman kepada qada' dan qadar..siapa tahu apa tu qada' dan qadar?"
"kita mati bila.."jawab Adik Adilah.
"iya..semua ketentuan..contohnya adik Azimah sekolah di SK 17..dia ditakdirkan di sana..tapi dia cakap..saya tak mau di SK 17..saya nak di Universiti.."ketawa semua adik-adik.

"contoh lain..bila kita mati..siapa jodoh kita..contoh adik Adilah akan dikahwinkan dengan Iskandar.."habis tergelak adik-adik ni..

"gurau ja..itu contoh..ok..semua faham?ada mau tanya?" saya ingin menutup.
"abang..ulang lagi semua"Adik Balqis bersuara. Kami pun mengulang Rukun Islam dan Rukun Iman.

Duit Raya Bermakna
"baiklah..ini sedikit duit raya dari kami"Kak Faiqah bersuara. selepas semua mendapat duit raya..mereka masih belum inign pulang..nak bergambar la pula..habis foto sini sana..selepas selesai..Adik Azimah mengangkat cawan-cawan dan membaca ke dapur..saya dan kakak hanya diam melihat..mereka semua masuk ke dapur dan membasuh cawan-cawan tersebut..saya dan kakak hanya tersenyum bersama melihat karenah kanak-kanak tu..

Tamat Raya di Shah Alam..Perak menanti..
Ahad..hari ni..akan bertolak ke UTP..Indah juga kenangan Raya di Shah Alam..lagipun Kak Faiqah yang minta temankan kerana house-matenya belum balik dari kampung..

Perak destinasi beraya seterusnya..banyak juga kenalan-kenalan warga masyarakat yang perlu diziarah..sekadar bina hubungan dengan mereka..dan yang pasti, jamuan Raya sesama Ikhwah dan Kawan-kawan akan mendatang...insyaAllah..

9 comments:

Anonymous said...

Wah.. sangat menarik!

Anonymous said...

sangat terkesan cerita ini pada diri saya..byk ibrah yg saya dapat...menyedarkan saya dari lamunan seketika...terima kasih~

Anonymous said...

Miss Tudge

wah..byk juga pengisian dr ESQ ya..subhanallah..ilmu yg dipelajari,diamalkan dan juga disampaikan dengan cara yang santai...semoga terus menjadi pendakwah cilik hehehe....amin

p/s:mcm kenal lagu tuh :) cepat hafal?

hadimuslim said...

jazklah akhi...menarik cerita antum...mudah difahami..moga Allah meprmudahkan usaha dakwah antum...

Fakhrullah Bin Mawardi said...

-Alhamdulillah Anonymous 1
-sama2 mngambil ibrah Anonymous 2
-alhamdulillah Miss Tudge..pendakwah cilik pn boleh..bersama berusaha dakwah tsumul..lagu dari indonesia..
-amin..syukran hadimuslim..

Anonymous said...

pendekatan yg baik utk kanak2... sangat menarik... =)

Fakhrullah Bin Mawardi said...

kanak-kanak penentu masa dpn..ayuh corak mereka dgn iman dan takwa..

Ainna Azkieya said...

assalamualaikum...
sangat menarik cara saudara menyentuh hati kanak2..
kanak2 ialah ahli syurga.....kena layan dengan penuh kasih sayang...indahnya kalau meninggal awal..terus ke syurga tanpa dihisab...kita yang sudah dewasa perlu mencorakkan kain putih ini dengan warna2 islam..
ya, upin & ipin adalah satu fenomena..terima kasih kepada LES COPAQUE...perintis imej kanak2 positif:D

Anonymous said...

besh cerita..semoga terus berjaya dlm usaha anda