Friday, September 17, 2010

Kenangan Indah Seminggu Di Hari Raya

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang



Hari Kemenangan
Alhamdulillah..sudah berapa hari kita menyambut dan meraikan hari kemenangan bagi semua umat islam..semoga kita teruskan trofi kemenangan hingga ke bulan-bulan seterusnya..semoga amalan pada bulan Ramadhan Allah terima dan redha akannya..amin..semoga juga kita disampaikan di bulan Ramadhan seterusnya bagi perbaiki Ramadhan sebelumnya..insyaAllah..

Jaulah / Ekspedisi Raya
Subhanallah..Hari Raya kali ini terlalu banyak keistimewaan berbanding raya sebelumnya..sejurus solat raya di Masjid Al-Firdaus yang hanya lebih kurang 50 langkah dari rumah di Kg Sri Pandan, Pasir Putih, Putatan, Kota Kinabalu, Sabah; kami sekeluarga memulakan jaulah raya menuju ke Sandakan (5 Jam Perjalanan dari Kota Kinabalu, + 350KM). Saya menjadi Pak Supir (Driver) menaiki kenderaan keluarga Naza Ria seramai 7 ahli keluarga. Perjalanan berjalan lancar, sempat melihat pemandangan Gunung Kinabalu yang tersergam indah menjadi pasak kepada muka bumi dengan izin Allah.

Jaulah berehat dan singgah sebentar di Masjid Ranau sebelum meneruskan perjalanan ke Sandakan. Sampai  di Sandakan ba'da asar terus singgah di kebun buah-buahan (Batu 25)..menjamah makanan yang dimasak menggunakan kayu api..subhanallah..amat berbeza dengan masakan menggunakan gas..Pada malam itu terus singgah beraya di rumah keluarga (Batu 7) dan bermalam merehatkan tulang belakang selepas penat memandu.

Perancangan berubah mengejutkan saya
Pada keesokan harinya, kami sekeluarga dikejutkan dengan destinasi raya seterusnya telah lari dari perancangan asal..kami akan menuju ke Kudat (6 Jam dari Sandakan, 400KM ; 2 Jam 30 Minit dari Kota Kinabalu, 160KM)..perancangan asal hanya ke Sandakan selama 2 hari kemudian balik ke Kota Kinabalu, namun Mama mengubah perancangan kerana beberapa sebab asbab yang mengejutkan..tunggu dan lihat..Perjalanan dimulakan ba'da zohor dari Sandakan melalui jalan Beluran menembusi Paiton, Pitas dan Kota Marudu..meneruskan tuga Pak Supir walau Bapa, Mama dan Kakak boleh memandu, namun inilah masanya untuk berbakti pada mereka..

Ekspedisi Raya diindahkan lagi dengan persinggahan di Air Terjun Paiton yang mempunyai ketinggian 700 Meter air terjun..cukup indah dan menawan hati..singgah berukhuwah dan beramah mesra bersama ibu bapa dan adik-beradik..Alhamdulillah..

Akhirnya tiba di Kudat..saya terkejut!
Alhamdulillah, sampai..selepas bermalam, terus menuju ke rumah keluarga di bandar kudat di rumah kedai..selesai beraya menuju ke sebuah rumah yang merupakan hubungan keluarga yang agak jauh..tidak jauh dari bandar..yang membuatkan saya terkejut, soal merisik dan pernikahan disentuh disini..dan nama saya dan anak perempuan keluarga tersebut menjadi bualan?..di sana mulut hanya diam seribu bahasa..hanya dua perkataan yang keluar dari mulut iaitu ucapan salam ketika sampai dan ketika pulang..namun saya pendam persoalan untuk ditujukan dalam kereta nanti..

menuju ke rumah keluarga terakhir di Kudat bahagian pedalaman, ada kebun juga..dari Sandakan sudah mendapat banyak ole-ole kebun, ditambah lagi dari Kudat..terpaksa ikat semua di bahagian atas kereta sebelum meneruskan perjalanan menuju ke Kota Kinabalu (160KM, 2 Jam 30 Minit)

Siap sedia untuk Open House
sekembali dari Jaulah Raya, sehari diperuntukkan untuk persiapan Open House pada keesokan harinya..pada Hari Raya Ke-5 di rumah kami..satu hari sibuk ke sana ke mari, saya menjadi perhubungan luar, menjadi orang yang bertanggugjawab membeli barang di luar dan urusan luar lain..saya akui, banyak dalam list pembelian saya tidak tahu apakah benda itu!!banyak bertanya walaupun ada yang tersalah membeli..belajar..

Kakak menjadi tukang masak utama..dia memang berbakat besar dalam bab masakan..tidak perlu catering sangat..adik-adik lain membantu mengemas dan memasak..parut kelapa sampai berdarah tangan pun ada..itulah saya..belajar..

persiapan yang lain adalah persembahan nasyid yang saya request dari seorang ikhwah UMS yang merupakan pemenang solo nasyid di sana..agar mempersembahkan 2 buah lagu nasyid ketika jamua raya berlangsung..dia ingin membawa lagu Far East - Cinta Pertama dan lagiu Edcoustic - Aku Ingin Mencitamui..

Jamuan Raya Yang Meriah
Alhamdulillah..Jamuan Raya kini berlangsung..bermula dari 4.30PM hingga 10.00PM..antara makanan yang dihidang : Nasi Himpit @ Lontong, Buras & Tumbok (Makanan Bugis), Mee Goreng Ayam, Kari Ayam, Ayam Berempah, Rendang Daging, Ikan Masam Manis, Sate Ayam, Soto Ayam, Bubur Jagung dan Durian, Puding, Kuih-Muih buatan sendiri (bukan kuih tunjuk ya)..dan makanan lain yang saya sendiri tidak tahu nama dia..Statistik menunjukkan dekat 300 orang tetamu telah datang..Alhamdulillah..amat sibuk waktu itu melayan dan memuliakan tetamu yang datang..mohon maaf bagi yang tidak sempat saya beramah mesra..

Persembahan nasyid oleh Akh Rusydi bermula selepas solat maghrib..2 lagu dipersembahkan..suara yang mendayu dan mengusik jiwa..mendidik jiwa yang hadir agar mencintai Allah lebih dari segalanya..saringan tazkirah diselitkan oleh Akh Rusydi dalam persembahan tersebut..

Jazakumullah khair kepada semua keluarga yang hadir dari pelbagai tempat..begitu juga kepada ikhwah-ikhwah UMS dan Bekerja yang merempit beramai-ramai bertandang di rumah kami..syukran juga kepada akhwat-akhwat UMS, Politeknik KK dan Bekerja yang sudi datang bertamu..Kawan-kawan sekolah lama yang masih dalam ingatan serta warga kampung semua..Kami mohon maaf jika ada kekurangan sepanjang Jamuan..Syukran Jazilan atas kesudian berkunjung beraya...semoga silaturahim yang terjalin diredhai Allah..

Program Ziarah Raya Halaqah
keesokan harinya, selepas pada siang sibuk mengemas rumah, pada malamnya, bekas anak halaqah di sabah yang semua masih satu halaqah menjemput ke program ziarah raya mereka..3 Rumah dikunjungi dengan pelbagai bentuk geografi..ada di atas air dan ada atas bukit..Syukran Jazilan atas Jamuanya..semoga ukhuwah akan terus terjalin..

Raya diteruskan di Tanah Semenanjung
16 September = Hari Malaysia = Bday Kakak Sulung = Flight Ke KL = huhu..paginya sempat memnuhi jempuat open house 2 jiran di kampung kami..penerbangan ke KL pada Jam 6.00 PM amat menghibakan..saya dan kakak kembali ke medan perjuangan masing-masing di Semenanjung..setibanya di rumah Kakak di Shah Alam pada Jam10.00PM, jiran menjemput datang ke rumah mereka..penat belum hilang..dijemput ke 3 rumah jiran yang berdekatan..sebelum merehatkan badan..zzzz....

Itu sahaja sedikit Perkongsian
Alhamdulillah..Allah memberikan segala nikmatnya kepada kita semua..semoga kita membalasnya dengan Iman dan Takwa..Eratkan silaturrahim sesama kita, dalam rangka mengembalikan kekuatan ukhuwah, yang merupakan tunjang kepada umat kita..Salam Lebaran dari SaBaHaNmUsLiM..Mohon maaf segala kesalahan yang disedari atau tidak disedari..semoga kita sentiasa dalam Redha Illahi..

Yang Benar,
Fakhrullah Ibn Al-Mawardi

No comments: