Tuesday, April 10, 2012

Beri Hadiah Itu Sunnah


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM




Hadiah Pertama

"Fakhrul..ni hadiah buat U.."

Kelihatan kotak hadiah yang agak besar diangkat dari meja pejabatnya. Kotak yang berbentuk rumah dengan corak ukiran yang menarik perhatian mencuri konsentrasi

"Tengok la apa dalamnya.."

En Supri dengan senyumannya mengajak saya membuka hadiah yang diberikannya. Saya masih dalam keadaan tersentak seketika sebenarnya kerana sepatutnya saya sebagai murid yang patut berikan penghargaan kepadanya sebagai guru yang mengajar banyak perkara sepanjang Internship di sini, bukannya dia sebagai guru yang menghargai saya sebagai muridnya. Walaupun kami sering berbincang bersama mengenai projek-projek syarikat, beliau sering juga bertanyakan mengenai bisnes kerana beliau sebenarnya ingin membuka bisnes sendiri.

"Wah..lawa la En Supri..Thank you.."

Jika perumpamaan mengatakan ada udang disebalik batu, kali ini ada perhiasan di dalam kotak. Perhiasan yang mempunyai ukiran dan corak yang sangat menarik. Kata-kata yang dicoretkan juga pasti membuatkan saya terkenang pengalaman di sini terutama kepada Supervisor (SV) saya yang berstatus warganegara indonesia. Gaya bahasa indonesia yang tak lekang di mulut, tak luput dek tahunan, walaupun sudah hampir 10 tahun bekerja di negara ini, Malaysia. Saya yang kebetulan asal dari negeri di bawah bayu, sabah, kebanyakan hampir sama pertuturan kami berdua..hurm..Terkadang ahli pejabat lain ada yang tidak faham dengan kata-kata En Supri, tapi saya alhamdulillah faham semuanya dan terkadang menjadi jurubahasa di pejabat ini.

Hadiah Ke-2

"Fakhrul..lunch ni I belanja U ya"

Begitulah En Supri, bukan sekali, tapi berkali-kali, tiada badai, tiada ribut, hujan lebat pun tidak, akan selalu tiba-tiba memberikan kilauan pelangi. Namun kali ini, rupa-rupanya ada hujan gerimis penyebab timbulnya pelangi, beliau mendapat bonus syarikat atas dedikasinya dalam pekerjaan. Saya juga mengakui beliau seorang yang sangat berdedikasi tinggi dalam tugasannya.

Hadiah Ke-3

"Nah Fakhrul..buka ni..enak kerepeknya.."

Kelihatan bungkusan City-Link yang dihantar kepada En Supri. Dalam hatiku hanya terfikir En Supri ni beli kerepek pun nak kena pos sampai ke sini? Rupanya-rupanya selepas melihat alamat pengeluar produk kerepek yang lain dari yang lain ini memang dari tempat yang jauh (sengaja tidak mahu bagitahu semua pembaca agar tertanya-tanya..hehe)..Tapi, serius jauh. Saya juga pertama kali makan dan terus jatuh cinta dengan rasanya. Alhamdulillah.

Tahaddu, Tahabbu...


"Saling beri hadiah-lah kamu, maka kamu akan saling mencintai dan ia akan menghilangkan permusuhan"[HR Malik]

InsyaAllah di kesempatan pada perkongsian ringkas kali ini, kita budayakan saling menanam benih ukhuwah dengan saling memberikan hadiah sesama kita. Sepertimana Saidatina Aisyah pernah menyatakan bahawa Rasulullah menerima hadiah dan membalas hadiah (HR Bukhori). Pemberian hadiah yang ikhlas kerana Allah, ukhuwah kerana Allah dan ukhuwah kerana ia perintah dari-Nya. Tidak kisah sekecil-kecil atau sebesar-besar hadiah, kerana saiz hadiah bukan penentu saiz ukhwuah sesama kita. Apatah lagi jika ada antara kita yang menghina orang lain yang memberikan hadiah yang mugkin tidak lumayan pada pandangannya.


“Janganlah engkau menghina seorang jiran yang menghadiahkan kepada jirannya walaupun hanya dengan kuku kambing”[HR Muslim]

Akhir kalam, memberi hadiah adalah sunnah! Ayuh hidupkan..^.^..tapi beri hadiah perpada-pada ya..Hadiahkan hanya kepada yang  sepatutnya..agar hadiah makin meningkatkan keimanan, bukan menambahkan kemaksiatan..

4 comments:

Anonymous said...

alhamdulillah.cara yg sama digunakn utk mad'u di PALAM.alhamdulillah mmg ternyata SUKSES!!sbb smua rasa dihargai..w/pun hanya sekeping wish kad,kata2 semangat di dinding,tukar2 hadiah.rasa UKHUWAH TU SWEET SANGAT!

Fakhrullah Bin Mawardi said...

Yup..tahaddu adalah sarana mengikat hati antara mad'u dgn kita..hadiah agar dia dekat dgn kebaikan..sebuah infak yang sangat mulia..jgn rasa kedekut untk beri hadiah kpd mad'u kita..yakinlah ia adalah investment bagi kita..insyaAllah..

aku said...

if dapat dari org x sepatutnya BOLEH kan BAGI semula. jadi kepada org tarbiah, buat lah cara anda ditarbiah ye. muslimin bg pada muslimat tarbiah? pe kehal.

Fakhrullah Bin Mawardi said...

betul tu 'aku'...bagi kpd yg sepatutnya sahaja..tarbiah bersama bkn lampu hijau untk meringankan ikhtilat..