Monday, March 7, 2011

Kata Nasihat Buatku & Dirimu (Bahagian IV)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Karya Asli : SaBaHaNmUsLiM

InsyaAllah di bawah saya sertakan beberapa kata-kata nasihat harian yang saya kongsikan di akaun Facebook..Namun, akan saya abadikan di blog ini untuk memudahkan kepada sesiapa yang tidak memiliki facebook. InsyaAllah 10-15 Kata Nasihat setiap Episod. Semoga ia memudahkan saya khususnya dalam mengingati nasihat-nasihat yang diberikan agar saya paling utama tidak melanggar apa yang saya katakan, juga agar bermanfaat buat kita semua..Amin Ya Mujib..





Nasihat Hari Ini : Jangan memandang rendah dengan dosa yang kita lakukan, Jangan juga memandang tinggi akan amalan yang kita laksanakan, teruslah memohon ampun atas dosa kesalahan, dan teruslah berdoa agar diterima segala amalan..ayuh sensiviti hati kita tingkatkan..

Nasihat Hari Ini : Mari kita sakitkan syaitan-syaitan dengan keikhlasan hati, letihkan mereka dengan kalimat tidak ada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, kalimat tauhid yang membakar syaitan jin dan manusia. Namun, bagaimana mungkin kita mampu melawan syaitan jika masih bersemayam banyak tuhan di hati kita?

Nasihat Hari Ini : Saya terkilan, sedangkan ingin menjadi engineer perlukan komitmen, ingin jadi businessman perlukan komitmen, mana mungkin ingin berusaha menjadi ahli syurga tidak dituntut komitmen!!!Komitmen berkorban masa, wang dan tenaga, komitmen untuk terus beramal bahkan komitmen untuk menjaga agama-Nya.

Nasihat Hari Ini : Peluang berbuat dosa dan maksiat amat terbuka luas, namun peluang untuk terus dalam ketaatan akan dipenuhi himpitan ujian. Teruslah berjuang menempuhi ranjau kehidupan.

Nasihat Hari Ini : Jangan sampai kita wujudkan perasaan bosan dalam beribadat, tapi jadikannya sesuatu yang sentiasa kita nanti-nantikan. Berusahalah menghayati ibadat kita.

Nasihat Hari Ini : (Istimewa kepada bakal pengantin)

Cintailah si dia kerana cintanya kepada Allah, jika dia hilangkan cintanya kepada Allah, maka hilang juga cinta pada si dia. Maka bimbinglah si dia agar sentiasa cinta kepada Maha Pencinta. Cinta juga tidak akan lahir dan membesar begitu sahaja, pasti ada ujian dalam perhubungan yang merupakan lumrah bagi mencapai hikmah yang indah.

Nasihat Hari Ini : Janganlah kita menjadi penyakit dosa yang menularkan penyakit kepada sekeliling, tapi jadilah ubat yang mengubati penyakit umat hari ini.

Nasihat Hari Ini : Siapa sahaja yang kita cintai akan menjadi sabahat karib kita, maka perhatikanlah siapa yang engkau cintai..Putuskanlah tali percintaan dengan kawan yang jahat, cukup jadikan ia tali biasa, dan sambunglah tali percintaaan bersama kawan yang baik..

Nasihat Hari Ini : Sampai bila kita mahu terus memakmurkan dunia kita dan merosakkkan akhirat kita? Sampai bila kita mahu mengumpul dosa dan meninggalkan pahala? Sampai bila kita ingin merasa waktu masih lama sedangkan ia bukan suatu kepastian? Sampai bila.....

Nasihat Hari Ini : Kematian semakin menghampiri kita. Mari tangisi diri-diri kita sebelum kita ditangisi oleh orang lain.

Nasihat Hari Ini : Buah yang nampak dekat tapi terkadang bukan paling mudah untuk dipetik, kerana mungkin ada buah yang jauh tapi dah masak yang hanya perlu digoyang sedikit dah mampu didapati. Terkadang orang yang dekat dengan kita susah menerima nasihat kita, maka cari yang jauh namun mampu menerima nasihat kita.

No comments: